Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvorfor er dagens lærere i barn/ungdom skole tvunget av lovverk til å være dotter?

Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Sovna said:

Følger deg fullt og helt på dette. Men spesial skoler/undervisning er dyrt hva jeg vet. Og da kan man vel tenke seg hva som blir gjort med den saken..

Hvor gjør man forøvrig av en elev som blir bortvist fra en privatskole? Han dumpes tilbake til den offentlig og sammen med et titalls andre utagerende og gærne unger/ungdommer? Disse ødelegger som alle vet for hele den øvrige klasse og hvis læreren ikke stadig må på dass for å grine så er hen sykmeldt i lang tid.

For de som har lidelser og ikke klarer vanlig undervisning, er det trolig billigere, fordi de ikke lenger trenger en egen assistent.

For problembarn er det naturligvis vesentlig dyrere, men det er også en liten minoritet som ikke klarer å skjerpe seg, om de risikerer å bli sendt til en spesialskole. Hvis man får problembarn til å oppføre seg eller sendt ut, kan man ha større klasser enn dagens norm på 15-20 elever og fortsatt ha mer tid per elev.

Det som egentlig stopper en slik reform, er at det ville være en reversering av reformene fra 90-tallet. Det finnes mange som støtter den nye norske skolemodellen, ellers hadde den ikke blitt innført.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (2 timer siden):

Det krever helt andre evner å undervise utsatte elever og vanlige elever. Vanlige elever trenger god undervisning og arbeidsro...

Sovna skrev (2 timer siden):

Følger deg fullt og helt på dette. Men spesial skoler/undervisning er dyrt hva jeg vet.

Slik jeg leste din trådstart, så har vi dessverre gitt så mye slack til alle elevene i disse dager, at helt vanlige klasser har blitt "spesial-klasser"... eller som har behov for det iallefall🙄

Men; samme hvor tøff i trynet barn i barneskolealder er, så er de overraskende lett å irettesette med et kraftig verbalt "utbrudd", og et par strenge øyne som ikke viker! Da smelter de som regel som en softis i sommervarmen.

De ytterst få som ikke gjør det, kan muligens trenge "spesialskole", men de er faktisk ikke så mange.

Men problemet er, som trådstarter var frustrert over, at lærerne ikke lenger har lov å stirre en pøbel i senk. For da blir han krenket i alles påsyn!

Men det er jo nettopp det han/hun trenger! Og som gjorde oss til "folk"!
...og som har blitt glemt i iveren etter å tekkes vår nye woke tid, og pakke alle inn i bomull og bare smile og være glade.

Men det er dessverre ikke slik barn blir oppdradd til voksne...

Endret av ozone
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Ja før hadde man makt og myndighet det var andre tiden når min kjære avdøde far var i militæret det var på 1960 tallet en sersjant stod i midten så skulle rekruttene gå rundt han og lære og hilse (nikk eller hva det var ) han ene menige klarte og flire og sersjanten brølte hva flirer du av gutt ?? Den menige ble helt hvit i ansiktet 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Reg2000 said:

Det er vanlig. Kommunene har utført "ostehøvelkutt" i skolenes budjsjetter i mange år etter høyres modell.

Så kommuner er tvunget fra høyere hold til å terrorisere barn med fattige skoler, av partiet Høyre? Har jeg forstått det riktig? Har de ikke noe valg? Hva om de går imot denne 'modellen' med å skade barns fremtid med fattige skoler?

Jeg er ikke sjokkert. Jeg skal ikke stemme Høyre uansett. Men nå har AP og Senterpartiet vært i regjering en stund, så de har snudd om, eller fjernet dette ostehøvlekutteriet og nå blir det bedre etterhvert eller?... Noen som vet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (44 minutter siden):

Så kommuner er tvunget fra høyere hold til å terrorisere barn med fattige skoler, av partiet Høyre? Har jeg forstått det riktig? Har de ikke noe valg? Hva om de går imot denne 'modellen' med å skade barns fremtid med fattige skoler?

Jeg er ikke sjokkert. Jeg skal ikke stemme Høyre uansett. Men nå har AP og Senterpartiet vært i regjering en stund, så de har snudd om, eller fjernet dette ostehøvlekutteriet og nå blir det bedre etterhvert eller?... Noen som vet?

Skoler har vel et budsjett å forholde seg til uansett og uavhengig parti. Kanskje marginalt bedre med en regjering fremfor en annen. Spørsmålet er også hvordan skolen selv forvalter sine ressurser. Hva med en sykmeldt spesialpedagog? Hvordan erstatter en del skoler den personen. Jo, gjerne en ukvalifisert skoleassistent på minstelønn. Bedre for budsjettet og bedre for julebordet. Økonomien kan forvaltes uansvarlig uansett i hvilket ledd den kommer ifra..

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, ozone said:

Men; samme hvor tøff i trynet barn i barneskolealder er, så er de overraskende lett å irettesette med et kraftig verbalt "utbrudd", og et par strenge øyne som ikke viker! Da smelter de som regel som en softis i sommervarmen.

Små barn er ganske like uansett hvor de kommer fra. De respekterer autoritetsfigurer som respekterer dem, og det er derfor lett for en erfaren lærer å kontrolere dem. 

Problemene i den norske skolen kommer når de blir eldre og de finner ut at dårlig oppførsel fører til ingen konsekvenser. Da sitter det et par elever bak i klasserommet med skoene på bordet og kaster ting og læreren forsøk på å stoppe dem har ingen effekt. Andre elever blir da forstyrret, gir opp og begynner å prate med hverandre istedenfor.

Her er en video fra USA som viser en slik elev. Det endte med at en vakt kom inn og kastet henne ut. Hadde denne hendelsen skjedd i en typisk moderne norsk skole, så hadde ikke læreren hatt noe annet valg enn å la henne bli.

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Selfuniverse said:

Terrorisere er dine ord og ikke mine. Det er kommunene som bestemmer budsjettene. Skolene må bare forholde seg til dem, og kan ikke gå imot dem utover de årlige interne protestene fra rektorene.

Nei modellen fortsetter omtrent som før. 

Det er andre problemer som er større enn de økonomiske da. 

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Camlon said:

Her er en video fra USA som viser en slik elev.

Akkurat den videoen er ikke en ekte situasjon, men greit utført for å ligne en.

Ett av målene kan være å vise at det er mulig for en lærer å forholde seg (forholdsvis) rolig i slike situasjoner.

Endret av Selfuniverse
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Reg2000 said:

Det er kommunene som bestemmer budsjettene.

Jeg prøver å forstå hva du sier. Men du motsier jo deg her da... Men kanskje du mener at kommunene føler seg bundet av denne ostehøvelkutte modellen du snakket om? Jeg er forvirret.

54 minutes ago, Reg2000 said:

Nei modellen fortsetter omtrent som før. 

Men du sa jo at kommunene bestemmer, og nå igjen sier du at modellen bestemmer. Jeg er fremdeles forvirret. Kan noen oppklare dette for meg?

Lenke til kommentar
12 hours ago, Selfuniverse said:

Jeg prøver å forstå hva du sier. Men du motsier jo deg her da... Men kanskje du mener at kommunene føler seg bundet av denne ostehøvelkutte modellen du snakket om? Jeg er forvirret.

Men du sa jo at kommunene bestemmer, og nå igjen sier du at modellen bestemmer. Jeg er fremdeles forvirret. Kan noen oppklare dette for meg?

Modellen ble i sin tid innført av Høyre da man mente at den typen ostehøvelkutt ville sørge for å effektivisere staten. Ap har kuttet ut å bruke den i staten, men de fleste Kommunene og fylkeskommunene har fortsatt å bruke den. Innsparingen skjer primært på de offentlige tjenestene som feks skoler samtidig som man ofte bruker de innsparte midlene til å utvide administrasjonen. Her er det noe variasjon fra kommune til kommune, men det er en generell trend i Norge over mange år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...