adrianstorby Skrevet 27. mai Forfatter Del Skrevet 27. mai AndersT2 skrev (3 timer siden): Sorter videoene fra Eldst til nyest, så har de mange videoer med forklaringer på det du ønsker: https://www.youtube.com/@techquickie/videos Tusen takk! Lenke til kommentar
adrianstorby Skrevet 27. mai Forfatter Del Skrevet 27. mai Tangent skrev (9 timer siden): Antistatisk lenke er viktig i den forstand at du skal beskytte komponentene i datamaskinen for mulig statisk elektrisitet. Disse små komponentene/kretskortene inni der er ikke noe glad i slikt. Sitter du for eks i et rom med teppe på gulvet, er sjansen veeeldig stor for at du skal bli "ladet" opp med statisk elektrisitet. Når du da tar i ett eller annet inni maskinen, er sjansen veeeeldig stor for at du "utlades"/skaper en liten gnist som forplantes til komponenter som da overbelastes og rett og slett "dør" og gjør den ubrukelig. Lenken du bruker, fungerer rett og slett som en lynavleder fra deg og rett til jordingen i stikkontakten (i prinsippet), og på den måten beskytter komponentene i maskinen mens du fikler inni der. Når det gjelder prosessor, så er den kort fortalt "hjernen" i maskinen som styrer alt som skjer ini der. Den står for all "kommunikasjon" inni maskinen og hvordan de enkelte deler kommuniserer og utfører det du vil ha den til å gjøre. Alt som skjer inni der, involverer CPU'en på ett eller annet vis. Når det gjelder ytelsen til CPU'en, kan man nesten si at det "prisen" i veldig grove trekk som forteller deg hvor kraftig den er. Skal du bygge deg en gaming PC, redigere videoer/bilder og eller drive med 3D-modellering, bør du han en rimelig kraftig sak. Intel opererer med i all hovedsak med 3 typer prosessorer: Pentium, Core og server-type. Pentium er for "svake" maskiner, som kun brukes til f.eks surfing på nettet, og enkle office-oppgaver. Core (I3, I5, I7 og I9) begynner å by på mer og mer kraft. I3 er den minste av disse, men fult brukelig til enklere gaming og noe mer enn bare surfing og office. Jo størrre tall her jo kraftigere CPU. På Komplett nå får du bare kjøpt Pentium og Core-Cpu'er. Jo større talll etter "I'en" jo bedre CPU. En annen ting: Hvis du f.eks titter på I7, har den flere "underklasser". De første 2 tallene, f.eks 12 i I7-12700 sie bare at det er 12. generasjon Core prosessor, I7-14700 er 14. generasjon (altså nyere og mer energieffektiv + noen flere innebygde funksjoner som rett og slett går på "matematikk" i veldig forenklet beskrivelse). Jo større de siste 3 tallene er (14400, 14500, 14600, 14600, 14700, 14900) jo mer "oompff" er det i CPU'en. Etter tallene, kommer en eller 2 bokstaver som sier noe om hva slags "type" prosessor du har med å gjøre. K forteller at denne er til å overklokke for de som driver med slikt (trimme mopeden rett og slett), KF forteller at det er en overklokkbar CPU men uten innebygd "grafikkort", T forteller at dette en CPU som hverken er overklokkbar eller "standard", men at den er klokket litt ned for at den ikke skal bruke så mye energi, men dog ha alle innebygde funsksjoner tilgjengelig.... OSV. Alle disse betegnelsene finner du hos Intel.com og hva de representerer. Og sånn veldig fort og galt, ut i fra hva du sier du har tenkt å bruke maskinen til (gaming/programmering etc), er det i grunnen greit å vite hvas slags spill du har tenkt å spille. Noen spill krever kraftigere innmat i maskina for å gi deg best opplevelse av hva spillet har innebygd av funksjoner som gjør det til en drøm å se på. Skal du f.eks spille Cyberpunk 2077 krever den litt. CPU med innebygd "skjermkort" duger ikke her hvis du vil at dette skal være flott å se på og spille. Her ville jeg f.eks. gått for en (minimum) I7-14700K CPU og et Nvidia RTX 4080/AMD RTX 7900XT skjermkort. Nå begynner tusenlappene å fly..... Og her kunne jeg fortsatt i det uendelige med hva du burde velge. Det beste er om du faktisk hadde satt opp en liste i stikkordsform hva helt spesifikt skal bruke maskinen til, og hvor stor skjerm du faktisk ønsker i tommer og evt oppløsning (1920x1080, 2560x1440, 3440x1440 eller 3840x2160). Jo større oppløsning, jo kraftigere skjermkort kreves det for å oppnå best mulig flyt i grafikken med masse "eye-candy" skrudd på i spillet...... Kunne du tenkt deg kort / eller så langt du vil, forklare litt om " et Nvidia RTX 4080/AMD RTX 7900XT skjermkort." Hva står bokstavene for her? Nividia og AMD er vel bare fabrikk/leverandør, kall du hva det vil, men hva står rtx for og tallene? Omtrent det samme som prosessor antar jeg? Jeg tror oppløsning på min pc skjerm er 1920x1080, full HD, ikke 4k. Det funker bra nok en god stund til, men kunne tenkt meg 4k i fremtiden på pcn min og. Men forsåvidt jeg vet kan du ikke bare oppgradere til 4k skjerm, det må passe med de andre komponentene i pcn og. Jeg har akkurat begynt så vidt se på video som forklarer hva pixel er osv, og oppløsning, jeg er fortsatt litt ukjent med dette. Lenke til kommentar
adrianstorby Skrevet 27. mai Forfatter Del Skrevet 27. mai En annen ting jeg lurer på er, i3,i5, i7, og i9 prosessorer. Noen ganger er vel 5 bedre enn 7? Og det heter vel også 2 kjerners 4 kjerners, 8 kjerners prosessor osv også? Jeg har 12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400F 2.50 GHz prosessor på min pc, kan dette funke med en 4k pc skjerm? Har også 16gb ram Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 27. mai Del Skrevet 27. mai Gå inn på Intel.com og se på spec'en til de forskjellige CPU'ene. Det de fleste "nerder" er ute etter i dag, er jo Hz'en på CPU'en, mengde cache (hurtigminne i forhold til å utføre instruksjoner og mellomlagre i hurtigminne), antal kjerner og selvfølgelig hvor energi-hungrig den er ved max-ytelse (har noe å si for hvor "kraftig" kjøler du må ha.). Nå finnes det vel ingen I5-CPU i hverken 12., 13. eller. 14 generasjon som er bedre enn en I7 fra samme generasjoner. Den største I5 (I5-XX600K) har flest kjerner og er overklokkbar, og kan ha en ytelse veldig nær en I7, men den kommer til kort når det gjelder antal kjerner/tråder som forteller at den med flest kjerner/tråder kan utføre flere operasjoner samtidig.... 1 Lenke til kommentar
adrianstorby Skrevet 27. mai Forfatter Del Skrevet 27. mai Tangent skrev (8 minutter siden): Gå inn på Intel.com og se på spec'en til de forskjellige CPU'ene. Det de fleste "nerder" er ute etter i dag, er jo Hz'en på CPU'en, mengde cache (hurtigminne i forhold til å utføre instruksjoner og mellomlagre i hurtigminne), antal kjerner og selvfølgelig hvor energi-hungrig den er ved max-ytelse (har noe å si for hvor "kraftig" kjøler du må ha.). Nå finnes det vel ingen I5-CPU i hverken 12., 13. eller. 14 generasjon som er bedre enn en I7 fra samme generasjoner. Den største I5 (I5-XX600K) har flest kjerner og er overklokkbar, og kan ha en ytelse veldig nær en I7, men den kommer til kort når det gjelder antal kjerner/tråder som forteller at den med flest kjerner/tråder kan utføre flere operasjoner samtidig.... Tusen takk, jeg tror jeg får lært alt dette etterhvert, jeg er fortsatt i begynnelsen med å lese om alt dette her. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 27. mai Del Skrevet 27. mai adrianstorby skrev (1 time siden): Jeg har 12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400F 2.50 GHz prosessor på min pc, kan dette funke med en 4k pc skjerm? Det avhenger nok hovedsakelig på hva slags skjermkort (GPU) du har. 1 Lenke til kommentar
adrianstorby Skrevet 27. mai Forfatter Del Skrevet 27. mai (endret) Siste spm for nå; Er skjermkort og grafikkort det samme? F.eks jeg har skjermkort NVIDIA GeForce RTX 3060 Skjermkort og grafikkort er vel det samme, men det ser ut som det er noe som heter grafikkprosessor og. (Trenger en liten pause fra dette merker jeg, kommer sterkere tilbake) Endret 27. mai av adrianstorby Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 27. mai Del Skrevet 27. mai adrianstorby skrev (45 minutter siden): Siste spm for nå; Er skjermkort og grafikkort det samme? F.eks jeg har skjermkort NVIDIA GeForce RTX 3060 Nja, skjermkort med GPU er nødvendig for grafikk krevende saker ting som spill, og det vil nok være en stor fordel i videoredigering, grafisk design etcetera, og det kan gjerne kalles et grafikkort, men det er fremdeles et skjermkort, mens et skjermkort uten en GPU vil være mer begrenset, men fremdeles funke helt fint til enkle ting som å kontorarbeid, surfe på internetten og se yt videoer. GPU= Graphics processing unit. Lenke til kommentar
adrianstorby Skrevet 27. mai Forfatter Del Skrevet 27. mai (endret) Takk for svar, + Endret 27. mai av adrianstorby Lenke til kommentar
adrianstorby Skrevet 27. mai Forfatter Del Skrevet 27. mai (endret) fasdg Endret 28. mai av adrianstorby Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. mai Del Skrevet 29. mai (endret) Tenker det kan være nyttig å se hva en PC inneholder. Her er et eksempel på en gaming-pc som Komplett selger. Som du ser så er det 8 deler. Kabinett: Phanteks Eclipse G360A Mid Tower, ATX Skjermkort: Sapphire PULSE AMD Radeon RX 7700 XT Prosessor: AMD Ryzen 5 7500F Prosessorkjøler: CM Hyper 212 ARGB Komplett Edition RAM (Minne): Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 16GB (2x8GB) SSD Lagring: Kingston NV2 NVMe SSD 1TB Strømforsyning: Cooler Master MWE Gold 650W V2 PSU Hovedkort: Asus TUF Gaming A620-PRO WIFI Hovedkort, ATX Prosessor er den som kjører programmene. RAM minnet er arbeidsminnet til CPU. Skjermkortet med sin GPU, gjør mye av det jobben med å prosessere og vise grafikken på skjermen. Mange pc'er som ikke er gaming-pc har ikke eget skjermkort, GPU er da istedet integrert på CPU brikken. Endret 29. mai av Svein M 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. mai Del Skrevet 29. mai adrianstorby skrev (På 27.5.2024 den 8:19 PM): Er skjermkort og grafikkort det samme? Ja skjermkort, grafikkort og graphic card er det samme. Det inneholder en chip som kalles GPU som er grafikk prosessoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå