Gå til innhold

Kommentar: De ensidige vennskapene på Twitch


Anbefalte innlegg

On 25.5.2024 at 6:05 PM, Brother Ursus said:

Ett ord: Ensomhet.

Å støtte folk via YouTube og Twitch-donasjoner osv. burde nesten være regulert av Lotteritilsynet.

Det er ikke donasjoner (veldedighet), det er tips og skattepliktig, i alle fall i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Streamer selv til yt, føler de som ser på dritten jeg legger ut at de liker det ,men så spiller jeg også ofte med alle som vil være med (warthunder). Er også heldigvis få personer som ikke oppfører seg. :)
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gavekort said:

Men nå snakker saken om parasosiale forhold, ikke vanlige forhold.


Parasosiale fohold er ikke så ensartet at man kan putte det i en bås og det gir heller ikke et inntrykk av at forfatteren har særlig innsikt i det som omtales.

images?q=tbn:ANd9GcQp8vmSy8vph8rirvY1qPQ

Skapere er også ute etter relasjoner. Innholdsskapere har forskjellig motivasjon for det de gjør og og hva de ønsker å oppnå. Innholddskapere får relasjoner til følgere med mindre de ikke forholder seg til de. Noen av seerne er også der for chatten eller kommentarfeltet og ikke så mye for seeren.

Det røde flagget er tekstforfatters gjentatte bruk av ordet "donasjoner". Det er ingen donasjoner her, det er tips. Det var også annen snodig bruk av terminologi.  Hun fremstår ikke som særlig innsiktsfull, heller tvert om.

Reaksjoner oppstår der man møter folk. Her kan man møte folk med like interesser og uten relasjoner hadde det verken vært skapere eller følgere. Det går ikke kun en vei, før den dagen man er så populær at tekst raser forbi eller knapt ses blant alle emojis. Man er kanskje ikke venn med innehaveren i klesbutikken etter 30 år heller, men man utveksler noen ord både i og utenfor butikken.

Når innholdsskaperen er fersk er familie og venner de eneste følgerne. En livestream med 0 seere handler nederst i indekseringa. Det er ikke sort/hvitt dette men lett blanding.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det verste tilfellet jeg selv har sett av slike forhold må være asiatisk kultur, da spesielt rundt Japan og Thailand.

Når det ble populært med vtubere (virtuelle youtubere) så oppstod det en ny runde med den giftige idol-kulturen deres.

Kvinner skal ikke veie mer enn 45 kg, de skal ikke kunne snakke med mannfolk, osv osv.

Da var det noen av dem som gikk litt for langt å begynte å gi det som kalles en "girlfriend experience"

Hvor dem da altså later som om dem er kjærester med seerne.

En av dem begynte å selge gifteringer...

Hele saken førte til dødstrusler, selvmordsforsøk, doxing og flere rettssaker.

Det mest utrolige var at det viste seg at denne personen hadde vært gift med en annen streamer over en periode hvor hun holdt på med denne GFE streamingen sin, og selv etter at dette kom frem så er det personer der ute som tror hun er gift med dem, for de har en giftering eller meldinger hun har sendt dem.

 

( Er sikkert en kjent situasjon, men for dem som ønsker å lese mer om dette så kan dem søke opp "Uruha Rushia" )

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 25.5.2024 den 12:24 PM):

Men de fleste følger og donerer for de synes det er god underholdning eller at de får utbytte av innholdet.

Tja... "Senpai, notice me" er nok en del av grunnen for mange. Er vel derfor mange streamere leser opp navnet på vedkommende som donerer (eventuelt en kort kommentar tilknyttet donasjonen).

Sitat

Det finnes mye verre ting å bruke tiden og pengene sine på.

Alt er relativt. Sammenlignet med kjøp av rusmidler vil det meste være vel anvendte penger. Men å donere penger til en rik strømmer som allerede tjener godt på reklameinntekter? Jeg mener det finnes langt bedre ting å bruke pengene på.

Endret av Donkey Kong
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (24 minutter siden):

Alt er relativt. Sammenlignet med kjøp av rusmidler vil det meste være vel anvendte penger. Men å donere penger til en rik strømmer som allerede tjener godt på reklameinntekter? Jeg mener det finnes langt bedre ting å bruke pengene på.

Jeg bruker greit noen hundrelapper på en streamer om dem er underholdende.

Sammenlignet med å betale 300,- for en to timer lang kino opplevelse så mener jeg det er god verdi.

Samt at flere av de større streamerne er del av firma som tar store deler av inntektene deres, og at streamerne selv betaler for mye av utstyret og slikt. Da synes jeg det er greit å vise litt støtte.

Lenke til kommentar
4 hours ago, BadCat said:


Parasosiale fohold er ikke så ensartet at man kan putte det i en bås og det gir heller ikke et inntrykk av at forfatteren har særlig innsikt i det som omtales.

Parasosiale forhold er faktisk relativt godt definert og det virker ikke som du egentlig skjønner hva det er Oda snakker om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

Parasosiale fohold er ikke så ensartet at man kan putte det i en bås og det gir heller ikke et inntrykk av at forfatteren har særlig innsikt i det som omtales.

Du er litt på tynn is når du prøver å rakke ned på journalisten med pedantisk flisespikkeri. Du insisterer på at parasosiale forhold ikke er et interessant emne å diskutere, men bruker vanlige sosiale forhold som eksempler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...