br0ll Skrevet 23. mai Del Skrevet 23. mai Vet noen hva dette mønsteret på vinduet er? Er i så godt som alle hjørnene av samtlige vinduer i leiligheten min, vinduer fra ca 2001. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 23. mai Del Skrevet 23. mai Uten at jeg er ekspert så er den første tanken som slår meg at limet har feilet og lift er kommet inn. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Ser nesten ut som bobler man kan få når det er lagt en film på glasset 🤔 Hvis det stemmer og i og med at filmen ser ut til å være fargeløs så tipper jeg at det er snakk om en film som skal ha en lyddempende effekt. Teksten som kan skimtes, ser ut til å være «ULTRASONOR F1 / F2», noe som kan indikere at det stemmer. Er det følbart hvis du tar på mønsteret, dvs. er det på innsiden av ruten/får du åpnet vinduet og kjent på om det er på utsiden? Hva skjer når du trykker på mønsteret? En film med bobler i vil gi etter når man trykker på boblene på siden hvor filmen er montert. Sitat Basert på teksten “ULTRASONOR F1/F2” på glasset, er det mulig at dette vinduet er laget for å tilby forbedret lydisolering ved å dempe bestemte frekvenser av lyd, spesielt de som faller innenfor ultralydområdet. “F1/F2” kan indikere at glasset er spesielt designet for å håndtere de første to formantfrekvensene, som er kritiske i lydteknikk og akustikk for å kontrollere hvordan lyd overføres eller dempes. Dette kan være nyttig i miljøer som krever redusert støyoverføring, som i boliger nær trafikkerte veier, flyplasser, eller i bygninger som krever spesiell lydkontroll, som opptaksstudioer eller konsertsaler. (Bing Copilot) Hør med styret i borettslaget/sameiet om det er et kjent problem/om flere boliger der du holder til har samme type (film på) vinduer? Kan også være ettermontert av tidligere eier. Vinduer regnes som del av bygningen i seg selv så det kan være fellesskapets ansvar å utbedre (forutsatt eks. borettslag). 2 1 Lenke til kommentar
br0ll Skrevet 25. mai Forfatter Del Skrevet 25. mai I følge langtboende i borettslaget er dette en produksjonsfeil på vinduene som ble satt inn i 2001. Ble visst aldri tatt tak i av styret, så lurer fært på om man får tatt det som en forsikringssak å fikse, eller hvordan de eventuelt kan repareres... Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 27. mai Del Skrevet 27. mai br0ll skrev (På 25.5.2024 den 8:06 PM): I følge langtboende i borettslaget er dette en produksjonsfeil på vinduene som ble satt inn i 2001. Ble visst aldri tatt tak i av styret, så lurer fært på om man får tatt det som en forsikringssak å fikse, eller hvordan de eventuelt kan repareres... Hør med produsent av vinduene. Står ofte info om vindu og produsent innvendig i karmen, mellom glassene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå