Gå til innhold

Kjøpe hus sammen, fordeling av eierandel.


Anbefalte innlegg

Gjest 4db30...ef5
Gjest 3e014...1d2 skrev (På 24.5.2024 den 2:46 PM):

Dere deler ikke økonomien, men alt annet. 

Forholdet og hverdagen deres består vel av mer enn penger? 

Vi har hatt felles økonomi hele veien fra vi flyttet sammen. Noe annet er uaktuelt for de fleste. Alt av arv jeg har fått har gått inn i felles økonomien, egenkapitalen hans gikk inn i den felles økonomien selv om jeg sa vi burde holde det utenfor. Vi eier alt likt selv om han tjener mest. Jeg gjør mer av andre ting/bidrar. Han tjener ikke mer enn meg fordi han jobber mer eller hardere. Mest sannsynlig vil inntekten min overstige hans etterhvert, det vil gavne begge to. Vi går inn i parforholdet med alt vi har for en felles gode og et godt liv sammen, og sammen klarte vi også å opparbeide oss mer verdier. 

Vi deler livet med hverandre, inkl det økonomiske som er en del av livet. Noen ting kan den ene bidra mer med, andre ting kan den andre bidra mer med.  

Helt klart har par med felles økonomi høyere sannsynlighet for å holde sammen som er ganske logisk. Det blir et vi, ikke ditt og mitt. Vil tro det ligger noe stolthet over å kunne ha felles økonomi. Ikke minst, en sikkerhet, også for den som tjener mest, i tilfelle noe skjer eller noe endrer seg med økonomien. 

Skal det bli rettferdig bør alt annet deles. Like mye husarbeid og lik kvalitet. Like mye planlegging. Like mye handling og matlaging. Lik snakketid. 30 min massasje hver. 10 min innsats hver i senga. Ingenting ekstra. Alt fordeles, skrives ned, måles og tas tiden av. Alt skal investeres likt. Koselig forhold? 

 

Anonymous poster hash: 3e014...1d2

Hadde lik innsats i senga vært realistisk hadde det ikke vært noen krig eller problemer i verden.

Just sayin.

 

Anonymous poster hash: 4db30...ef5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zepticon skrev (På 23.5.2024 den 11:48 PM):

VI har løst det slik:
- Eierbrøk 50/50
- Egenkapital part 1: 250.000kr
- Egenkapital part 2: 0kr
- Fordeling av låneutgifter 50/50

Vet ikke hvor mye boligen kostet, men la oss si 5 millioner. Hvorfor ikke gjøre det på denne måten i stedet?

Egenkapital 1: 250.000

Egenkapital 2: 0

Lån 1: 2.250.000

Lån 2: 2.750.000

Eierbrøk 50/50

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...