Shaddiz Skrevet 22. mai Del Skrevet 22. mai Litt usikker på kordan eg skal forklare denne men, Skal forsøke å få alt med meg. Spørsmålet rundt alt dette er egentlig, er dette lov, ka kan eg gjera for å få ordna opp i da, og kordan kan eg "selge" meg ut? I 2013 åpnet eg og daværende kone ein frisørsalong, med innskytende 30.000 nok i aksjekapital, fordelt med 50% kvar. Me skilte lag i ettertid, men gjorde ingenting med salongen. Me var enige om at ho skulle drive salongen, men at me ikkje kom til å gjere noko med aksjene. Dei blei ståande som 50/50. No har ho laga såpass mykje kvalme, at eg velger å trekke meg ut, og ikkje ha noko som helst tilkytning til henne. Til min overraskelse står det plutselig at eg ikkje eier 50% lengre, men dei er overført til ein av hennes nye kjærester. Er dette lov?? Finnes det eit smutthull eller noko som gjer det mulig å flytte aksjer uten eins vitande frå ein person til ein anna? Om dette IKKJE er lov, ka kan eg gjere for å ordne opp i dette, samt kordan kan eg bli kvitt aksjene. I rundt 2021 sa eg til ho at ho kunne få kjøpe meg ut for dei 15.000 NOK som var min del av oppstartssummen .. men dette ville ho ikkje. No .. no drit eg i ka ho sei, men kjem, om mulig, til å forlange 50% av verdien av selskapet. Kall meg ka som helst, men ting som har skjedd har flytta meg frå "kjøp meg ut med org. pris" til "Du kan dra til ******, eg skal ha det eg har krav på". Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. mai Del Skrevet 22. mai Kan aldri tro at hun kan gi bort dine aksjer uten at du har godtatt eller motatt penger for dette. 1 Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 22. mai Del Skrevet 22. mai Mye mulig hun har forfalsket underskriften din. Har vært bort i lignende saker, både der folk har kommet unna med det, og hvor det har gått til rettslig gang. Ville startet med å logge inn på altinn for å se om du har tilgang der fortsatt og sett på dokumentene. Og et lite tips til senere.. Har du et selskap, følg med på altinn jevnlig. Koster deg 1 minutt i mnd. 2 1 Lenke til kommentar
Shaddiz Skrevet 22. mai Forfatter Del Skrevet 22. mai Finner ikkje noko på Altinn. Veit ikkje kor mykje info eg bør gje ut, for å kunne halda noko av dette privat .. men eg ser at ho har forandre firmanavnet fleire gonger .. og skrevet opp ein annan ektemann som eier etter meg .. så blei hu skilt igjen .. og no er det ein ny som "eier" 50% ... dette er det eg finn på proff.no ... eg veit ikkje heilt kor andre plasser eg kan finne info om aksje eigarar. Brønnøysund viser ikkje aksjeeigarar.. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. mai Del Skrevet 22. mai Proff skal jo vise aksjeeiere og antall aksjer/prosenteierskap. Om hun gifter seg på nytt 100 ganger, så flyttes ikke aksjene over på den nye ektemannen. Vil anta som DIYDari sier, at noen har juksa med underskriften din. 1 Lenke til kommentar
Shaddiz Skrevet 22. mai Forfatter Del Skrevet 22. mai Skal eg snakke med advokat om dette?? Ta kontakt med den nye kjæresten for å forhøyre meg??? Selskapet er ikkje mykje værdt .. men det er ein god del meir enn dei opprinnelige 15k som eg la inn .. er meir ein prinsipp sak .. eg treng ikkje pengene .. og er ikkje intr. i å bruke meir på advokat enn ka eg kan hente inn igjen ( Eg er uføre trygdet so .. inntekta er ikkje altfor høg ), men eg vil ikkje at hu skal sleppe unna med dette. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. mai Del Skrevet 22. mai Det er jo som du sier, en prinsippsak. Og i teorien stjelt 15.000kr minimum fra deg. Så ville ikke latt dette ligge 1 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. mai Del Skrevet 22. mai Proff.no og skattemeldingen viser hvilke aksjeeiere som aksjeselskapet selv mener er eiere. Dette er informasjon aksjeselskapet - det vil si din eks - innrapporterer via RF-1086 Aksjonærregisteroppgaven. Hun kan naturligvis ikke gi bort dine aksjer. Det du bør få innblikk i er hva som er skjedd. Jeg regner med at du har fått Aksjonæroppgaven som vedlegg til selvangivelsen/skattemeldingen en stund - gå gjennom oppgavene og sjekk når aksjene sluttet å dukke opp hos deg. Det siste året skal det være registrert en transaksjon som viser når og hvor aksjene (ifølge aksjeselskapet) sluttet å være din eiendom. Du bør skrive til din eks og opplyse om at disse aksjene fortsatt er din eiendom siden du aldri har solgt dem eller gitt dem fra deg, og at hennes oppførsel gir grunnlag for at du kan kreve at selskapet tvangsinnløser aksjene dine (aksjeloven § 4-24) eller at selskapet tvangsoppløses og konkursbehandles (aksjeloven § 16-19). 2 4 Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 23. mai Del Skrevet 23. mai Shaddiz skrev (20 timer siden): Finner ikkje noko på Altinn. Veit ikkje kor mykje info eg bør gje ut, for å kunne halda noko av dette privat .. men eg ser at ho har forandre firmanavnet fleire gonger .. og skrevet opp ein annan ektemann som eier etter meg .. så blei hu skilt igjen .. og no er det ein ny som "eier" 50% ... dette er det eg finn på proff.no ... eg veit ikkje heilt kor andre plasser eg kan finne info om aksje eigarar. Brønnøysund viser ikkje aksjeeigarar.. Går du inn på selskapets profil, eller din egen private? Når du logger inn, skal du få flere alternativer vedr hvilke side du kommer inn på. Hvis du bare kommer rett inn på din private, så skal du kunne via det blå ikonet oppe til høyre trykke og se hvilke aktører du har tilgang til.. Som bør være det selskapet..Hvis du ikke ser noe annet enn din private side, så har hun også fjernet tilgangen din der og vil deretter gjøre som Krikkert over her sier. Hvis du ikke vet gangen i det så kontakt en advokat og spør om hjelp. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. mai Del Skrevet 23. mai Nei, du vil ikke se selskapet i Altinn med mindre du er valgt som styreleder, ansatt som daglig leder, eller har en eller annen rolle i selskapet. Det å være aksjonær gir deg ingen rettigheter i Altinn over selskapet. 2 1 Lenke til kommentar
Shaddiz Skrevet 25. mai Forfatter Del Skrevet 25. mai Deet kan forklare korfor eg ikkje fant noko. Frå den dagen selskapet blei laga, sto eg kun som 50% aksjeeigar .. og ingenting anna ang. selskapet. Takker for all innspel folkens. Eg har lært mykje frå dette. Da blir å ta kontakt med "den nye eigaren" av aksjene mine, samt Regnskapsfirmaet. Om dei ikkje kan svare så blir dette advokatmat.. Kjem til å bruke aksjeloven § 4-24 til å tvangsinnløyse aksjene mine. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå