Femtekolonne Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai Nå kommer det visst enda en kinesisk bil med 140kwt batteri og vekt på 3tonn. Burde ikke utviklingen gått mot lettere elbiler med mindre batteri? Det virker som man har stagnert helt og bare kjører på med større batterier. Og pressen hauser opp det med ord som rått, brutalt og heftig. Det er skikkelig kult med 600hk og 0-100 på 3sek visstnok. Men det er jo helt unødvendig for hvermannsens bruk. 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai Ser ikke noen andre løsninger for at elbil skal fungere til mange oppgaver. Hva foreslår du? 1 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai Man tar inn det folk vil ha, i Norge har vi mye penger. Det finnes nok biler bygd tilsvarende 90'talls Corolla med el-motor, men enn så lenge er det "datamaskin på hjul" som selger. Kan jo godt hende de enkle bilene kommer etter hvert, og da ikke bare fra Kina. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai (endret) Større batteri gir tyngre bil, enn så lenge det ikke kommer nye batteriteknologier som gir lavere vekt så blir det tyngre biler for mer rekkevidde Endret 21. mai av OC-Freak 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai (endret) En ting en kunne se i Danmark var at det var mye flere småbiler enn i Norge. Vil tro mye av årsaken var pga. avgiftene i Danmark gjorde små biler "billigere" enn store. Behovet for biler med firehjulstrekk er nok mindre enn i Norge. Firehjulstrekk finnes gjerne på de større bilene. Store biler skårer bedre i kollisjonstester kan være en forklaring? Endret 21. mai av toralfb Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai Femtekolonne skrev (1 time siden): Nå kommer det visst enda en kinesisk bil med 140kwt batteri og vekt på 3tonn. Burde ikke utviklingen gått mot lettere elbiler med mindre batteri? Det virker som man har stagnert helt og bare kjører på med større batterier. Og pressen hauser opp det med ord som rått, brutalt og heftig. Det er skikkelig kult med 600hk og 0-100 på 3sek visstnok. Men det er jo helt unødvendig for hvermannsens bruk. Enig i at det er en veldig uheldig utvikling, ikke bare for elbiler, men også for biler med fossildrift. Det er rett og slett for billig med både turbohestekrefter og batterier i forhold til eksotiske materialer som kan minske vekten, og gevinsten ved å satse på skikkelig aerodynamikk er tydeligvis for liten.. Så da ender man opp med blytunge biler, noe som gavner hverken miljøet eller kjøreegenskapene 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai (endret) Femtekolonne skrev (13 timer siden): Nå kommer det visst enda en kinesisk bil med 140kwt batteri og vekt på 3tonn. Burde ikke utviklingen gått mot lettere elbiler med mindre batteri? Det virker som man har stagnert helt og bare kjører på med større batterier. Og pressen hauser opp det med ord som rått, brutalt og heftig. Det er skikkelig kult med 600hk og 0-100 på 3sek visstnok. Men det er jo helt unødvendig for hvermannsens bruk. Ettersom elbiler kan nyttiggjøre seg mye av energien som brukes til akselerasjon av batterimassen gjennom regenereringen, tar jeg ikke så tungt på det. Verre er det med tunge fossilbiler hvor det bare blir varme av energien som ligger i massen x hastighet. Endret 22. mai av trikola Lagt til sitat 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai 9 minutes ago, trikola said: Verre er det med tunge fossilbiler hvor det bare blir varme av energien som ligger i massen x hastighet. Tar igjen mye av tapet som følge av treghet ved at motorbrems benyttes i nedoverbakker og ved deakselerasjon. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai Det går nok samme veien som i USA. Her er en typisk liten pendlerbil i USA: Spoiler 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai Dyre kinesiske biler selger ikke en dritt andre steder enn Kina. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai Folk velger ikke elbil fordi de er så miljøvennlige. De må være rimelige i drift, gode å kjøre, og praktiske og allsidige. Elektriske SUVer krysser ofte av mange slike bokser. 2 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai 38 minutes ago, sedsberg said: Det går nok samme veien som i USA. Neppe, for i USA har elbilsalget helt stoppet opp. Her på berget har man jo bestemt vi snart ikke får lov å kjøre annet. Når det gjelder batteristørrelsen, så må den nesten bare gå oppover før der eventuelt kommer en revolusjon i batteriteknologi, noe man snakket om lenge uten å kunne fremvise resultater. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai trikola skrev (1 time siden): Ettersom elbiler kan nyttiggjøre seg mye av energien som brukes til akselerasjon av batterimassen gjennom regenereringen, tar jeg ikke så tungt på det. Verre er det med tunge fossilbiler hvor det bare blir varme av energien som ligger i massen x hastighet. Hva i all verden har det med saken å gjøre? Ressursbruken, og dermed miljøbelastningen blir alike vel den samme, og kjøreegenskapene blir like mye lidende... 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai tigerdyr skrev (25 minutter siden): Neppe, for i USA har elbilsalget helt stoppet opp. Nei, elbilsalget i USA har minket noe i år kontra slutten av fjoråret, men har økt i forhold til samme tid i fjor. 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai Femtekolonne skrev (4 timer siden): Nå kommer det visst enda en kinesisk bil med 140kwt batteri og vekt på 3tonn. Burde ikke utviklingen gått mot lettere elbiler med mindre batteri? Det virker som man har stagnert helt og bare kjører på med større batterier. Og pressen hauser opp det med ord som rått, brutalt og heftig. Det er skikkelig kult med 600hk og 0-100 på 3sek visstnok. Men det er jo helt unødvendig for hvermannsens bruk. Er du klar over at batterikapasitet har i hovedsak noe med rekkevidde og gjøre? 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai oddeh skrev (29 minutter siden): Er du klar over at batterikapasitet har i hovedsak noe med rekkevidde og gjøre? Er du klar over at dersom man hadde bygget lettere biler med bedre aerodynamikk, så kunne man oppnådd samme rekkevidde med betydlig mindre batteri? 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 22. mai Del Skrevet 22. mai AL123 skrev (5 timer siden): Er du klar over at dersom man hadde bygget lettere biler med bedre aerodynamikk, så kunne man oppnådd samme rekkevidde med betydlig mindre batteri? Hongqi (donki) har aldri scoret høyt når det gjelder aerodynamikk https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.8107.8304 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 22. mai Del Skrevet 22. mai Femtekolonne skrev (11 timer siden): Det er skikkelig kult med 600hk og 0-100 på 3sek visstnok. Men det er jo helt unødvendig for hvermannsens bruk. Sa ingen om ICE-biler. Pussig det der... 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 22. mai Del Skrevet 22. mai 31 minutes ago, Hanhijnn said: Sa ingen om ICE-biler. Pussig det der... Nu är finns det vel inte så mange ice biler med den prestandan som er vanliga för hvermannsen. Skulle väl också si att folk flest alltid har sagt detsamma om ICE biler med 600hk och 0-100 på 3 sek. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå