logindiskusjon Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai Hei! Livets bil gjennom mange år har et rumlelys når den står i fri. Når kløtsjen er inne, så forsvinner lyden. Lyden er heller ikke merkbar når girkassa er kald. Lyden blir også borte når jeg såvidt dytter på girspaken mot et gir, uten at kløtsjen er inne. Lite trykk er nok. Så, lyden er på det høyeste når bilen hsr gått seg varm og den står i fri. Hva kan det være, tro? Er det en stor jobb? På forhånd takk! Alen Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai Utløserlager tipper jeg. Usikker hvordan den er å bytte på disse bilene. Lenke til kommentar
logindiskusjon Skrevet 21. mai Forfatter Del Skrevet 21. mai Hei! Det er ny kløtsj på bilen, med det som inkluderer. Utløserlager er i gang når først når kløtsjen er inne, altså pedalen trykket inn. Hos meg er det da lyden er borte. Lenke til kommentar
unhung Skrevet 21. mai Del Skrevet 21. mai Byttet de svinghjul? Mest sannsynlig ubalanse i svinghjul. Lenke til kommentar
logindiskusjon Skrevet 22. mai Forfatter Del Skrevet 22. mai Nei. Den ble ikke byttet. Den lyden var der før byttet også Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. mai Del Skrevet 25. mai Girkasse støy. Girkasse skrangling. Ofte kalt "manual transmission rattling" på engelsk. Ganske vanlig på eldre dieselbiler og grove kjøretøy(lastebiler, landbruksmaskiner, Toyota Hiace osv). Dette kommer av komponenter inni girkassa som rister og klaprer når kassa er driftsvarm og uavlastet. Bokstavelig talt en skranglekasse. Som resten av bilen. Dette er ikke farlig å kjøre med og jeg velger å kalle det produktstandard på en gammel Hiace. Lyden forsvinner hvis du gir motoren litt turtall også. Den vanligste reparasjonsmetoden er at man prøver en annen girolje. En tykkere olje. Eller en olje som spesifikt demper girkasse støy. Her kan det også være hensiktsmessig å prøve noe lurium som f.eks denne, men det var jo grådig dyrt og jeg kjenner ikke til merket. https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/tilsetningsstoffer/lindemann-manual-gear-differential/n415/pn11499/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw0ruyBhDuARIsANSZ3wonwM7Th-VqfCiOkMFtpYGxUcyN5d4AmzxYo4HWWUzzbJsEkcBbtoQaAiEPEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Habla Møberg skrev (På 21.5.2024 den 8:40 PM): Hvis noe så anbefaler jeg å prøve en annen girolje eller additiver. Sånt er Habla Møberg god på og du har kanskje noen forslag her? Lenke til kommentar
logindiskusjon Skrevet 25. mai Forfatter Del Skrevet 25. mai Hei og takk for utfyllende kommentarer! Jeg har skiftet olje på kassen, dog ikke til tykkere enn anbefalt, pluss klemte inn to tuber med https://www.eurodel.no/tilsetning-girolje-liqui-moly-2652?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=18132219013&utm_content=&utm_term=&campaign_name={campaignname}&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwmMayBhDuARIsAM9HM8c2BSfpBIUCjsudMWjUuv7Y_ifUQRqkPp_ZRZDXO5BlGsqUoqJaG_saAn_hEALw_wcB Hørte ikke noe som helst endring. Forventet at ulyd skal bli dempet noe i allefall. Hmm... Dumt, da bilen ellers er en drøm å eie!! Lenke til kommentar
logindiskusjon Skrevet 25. mai Forfatter Del Skrevet 25. mai Hva med denne, tro? https://youtu.be/RKEVPIelqqA?si=VOES-SDSAV5jYMwD Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 25. mai Del Skrevet 25. mai (endret) Nå må jeg bare synse og gjette. Men: Det du lenket til fra YouTube @logindiskusjon kan det muligens være? I og med at du får bort deler av lyden når du flytter på girspaken... Var den gamle oljen sliten eller ok? Farge, lukt og evt metallrester? Det er kanskje det mest interessante å vite, foruten hvilken olje du brukte på den. Har "reddet" en god del girkasser med å bruke topp kvalitet olje, men de lydene du har her overgår det meste jeg har hørt, og om du byttet fra en velbrukt olje til en ny og god kvalitets olje, pluss de tubene, uten noen endring, tror jeg ikke det har noe for seg med nok et dyrt oljeskift. Mest interessert som sagt er å se på gamle oljen. Endret 25. mai av Habla Møberg Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni Dette er klassisk lyd fra slike eldre biler, lager på kubbeKsling inni kassen som er litt slitne. dytte på gearstang eller fri ut clutchen får altid de til å stille. Veldig mange tror det er utløser lager, men ett utløser lager lager lyd når lageret løser ut clutch, så motsatt av ditt tilfelle det hjelper ikke å bruke masse penger på forskjellige dyre olje produkter Uansett så går den nokk fint 200.000 km til 🤗🤠 1 Lenke til kommentar
logindiskusjon Skrevet 12. juni Forfatter Del Skrevet 12. juni Var hos Toyota i dag. De sier at det er utløserlager som skrangler. De skal bytte det om par uker. Holder dere oppdatert Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 28. juni Del Skrevet 28. juni logindiskusjon skrev (På 12.6.2024 den 5:30 PM): Var hos Toyota i dag. De sier at det er utløserlager som skrangler. De skal bytte det om par uker. Holder dere oppdatert Kan nesten med sikkerhet si at du kommer til å bli skuffet etter denne reperasjonen. utløser lager er ett trust lager som blir aktivert mot trykk platen for å fri ut lammelen når du benytter clutch pedalen. Denne lager lyd(når. Lager er ødelagt) når du trykker clutch pedal inn. altså ikke når den står i fri slik du nevner dette lageret er montert på en glatt hylse som den skal vandre på. Denne hylsen har ingen fysisk kontakt med girene inni kassen. Altså når du dytter svakt i gir velger, forsvinner lyden, det er pga du fysisk trykker på girene via shaltegaffelen. Da blir slakken i denne kubbe akselen påvirket slik at den ikke får klapre, altså lyden du har beskrevet. Dette er en nybegynner tabbe ang feilsøk og ja jeg har selv gått i denne fellen selv. Som vist på bilde nedenfor kan du se at der utløser lager glir på ikke har kontakt med Gear inni kassen Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. juni Del Skrevet 29. juni Som allerede poengtert er det du beskriver IKKE lyd fra utløserlagret. Det du beskriver er nesten helt sikkert slakke eller lagerlyd fra inngående aksel på girkassen. Dette kan girkassen som oftest leve med veldig lenge og er neppe verd å bruke penger på. 1 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 29. juni Del Skrevet 29. juni (endret) Leo_ skrev (51 minutter siden): Som allerede poengtert er det du beskriver IKKE lyd fra utløserlagret. Det du beskriver er nesten helt sikkert slakke eller lagerlyd fra inngående aksel på girkassen. Dette kan girkassen som oftest leve med veldig lenge og er neppe verd å bruke penger på. Endret 29. juni av MAtroxX Lenke til kommentar
logindiskusjon Skrevet 4. juli Forfatter Del Skrevet 4. juli Å ja, jeg er tilbake fra Toyota. Misfornøyd, men fornøyd! 11 tusen skulle de ha for jobben, bytte utløserlager som selv skrangler på et vis. Han som så på bilen, var sikker på det. Så, spurte jeg, hva om det ikke er det? Takket være dere, så er det par andre ting de også må tenke på, sa jeg. Hell i uhell, så de par andre ting ellers de foreslo st vmde skal ordne, det gikk jeg med på. Så, fikset de alt, og gjett: bilen var klar, sto det, men samme ulyd. Dro tilbake til dem, de hørte på det selv, så fikk jeg pengene tilbake for den delen av jobben. Begge knekte lenkearmer og mansjetter ble heller byttet og det er jeg takknemlig for. Så ja, nå har jeg sommerbilen klar med ulyden i behold! Vi skulle ta opp tråden dersom jeg vil at de skal se på alt en gang til... 2 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli logindiskusjon skrev (9 minutter siden): Å ja, jeg er tilbake fra Toyota. Misfornøyd, men fornøyd! 11 tusen skulle de ha for jobben, bytte utløserlager som selv skrangler på et vis. Han som så på bilen, var sikker på det. Så, spurte jeg, hva om det ikke er det? Takket være dere, så er det par andre ting de også må tenke på, sa jeg. Hell i uhell, så de par andre ting ellers de foreslo st vmde skal ordne, det gikk jeg med på. Så, fikset de alt, og gjett: bilen var klar, sto det, men samme ulyd. Dro tilbake til dem, de hørte på det selv, så fikk jeg pengene tilbake for den delen av jobben. Begge knekte lenkearmer og mansjetter ble heller byttet og det er jeg takknemlig for. Så ja, nå har jeg sommerbilen klar med ulyden i behold! Vi skulle ta opp tråden dersom jeg vil at de skal se på alt en gang til... Jøss. Det var overraskende at de bommet såvidt grundig. Men i det minste fikk du utført mye da! Hehe. Men da har du trolig svaret på hvor lyden kommer fra. Og at du trolig bare kan slappe av med det. 👍 Lenke til kommentar
logindiskusjon Skrevet 4. juli Forfatter Del Skrevet 4. juli Mann skal være forsiktig med å legge ord i munnen på dem, da sier de at det var jeg som sa hva de skal bytte. Dette tok de selv og sto for det. 11 tusen tilbake på konto. Lurer på om jeg skal ta og vise dem denne tråden etter sommer så de får lest alle deres meninger 1 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Ja, ingen overraskelse at det endte med ulyd fremdeles, men en kjempe god deal du fikk da. det er vell en innrømmelse nokk på at de bommet kraftig der👍 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå