Gå til innhold

En umulig oppgave - Ingen vet svaret!

Anbefalte innlegg

Det er sikkert mange som river seg i håret av pc`en sin. Jeg er en av dem:/

Harddisken min, som tidligere hadde win me og win2000 installert på hver sin partisjon, fungerte helt toppers. Helt til jeg presterte å formatere 1. partisjon.

Jeg har nå formatert hele harddisken, og prøver å legge inn xp. Men maskina vil ikke boote fra cd-rom! Så har jeg prøvd å legge inn win2000, for deretter oppgradere til xp, men nå vil ikke win2000 installeres heller! Blåskjerm med feilmeldinga "Hardware malfunction. Call your hardware vendor for support. The system has halted" dukker opp. Jeg har prøvd både med FAT og NTFS. Jeg har også installert win98se og win me, for deretter å oppgradere til xp, men installasjonsprogrammet for xp stopper når det står "starting windows" nederst til venstre på skjermen.

Jeg har også prøvd å kopla harddisken min til maskina til en kompis, og installert xp og 2000 der, og det gikk feilfritt. Når jeg deretter starta maskina mi med harddisken min med win2000 og xp kom valg av os opp, men ingen av dem ville starte. Jeg tolker det derfor sånn at det ikke er noe galt med harddisken eller cd`ene med os`ene. Kan det være feil på noe hardware? Jeg har ikke byttet om på ide-kablene.

-eclipse-

[ Denne Melding var redigert av: eclipse på 2002-03-10 16:22 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, jumpers;)

Da jeg la inn xp og 2000 på maskina til kompisen min, kopla vi fra hannes harddisk, og kjørte med kun min.

Jeg har fått lånt meg en 2gb harddisk, men akkurat det samme skjer med den!

Så det er heller tvilsomt at det feiler harddisken min noe..

-eclipse-

Lenke til kommentar

Prøvd å ta alt ut av pc'en untatt skjermkort og starte den? Hvis DET går, bare setter du inn ett og ett kort.. da vil du før eller senere se hvilket som ikke funker.

En annen teori er jo at no IDE-styr kan være gåent

Pentium 3 933MHz

Abit BX133-RAID

GeForce2 MX-400 :sad:

384mb PC133 SDRAM

Aopen HQ45-tower (skal moddes :grin:)

Logitech Mouseman Dual Optical

(Alle grafikk-kort mottas med takk)

[ Denne Melding var redigert av: Papirpose på 2002-03-10 17:04 ]

Lenke til kommentar

Det skader jo ikke å prøve å bytte om på ide-kablene, men tviler på at det skjer noen forandring.

For jeg har jo ikke bytta dem om tidligere, og bruker "hoved"-ide-kabelen på harddisken som jeg bestandig har gjort..

-eclipse-

Lenke til kommentar

Det første som slo meg var om du kanskje hadde en spesiell IDE kontroller eller liknende som krever egne drivere. Jeg hadde selv et HK før, da er det utrolig viktig å trykke på F6 under W2K innstall. Dette forklarer ikke hvorfor windows98/ME ikke fungerer, der var aldri dette noe stort problem.

Det er heller ingen kjempeide å installere windows på en maskin for så å bruke det på en annen, det er dømt til å gå galt. Er maskinene veldig forskjellige vil omtrent alt som heter drivere være galt.

Og det kan jo faktisk være at det er noe galt med maskinvare, f.eks HK(siden HD åpenbart fungerte hos kameraten din). Maskinvare går i stykker fra tid til annen :sad:

Lenke til kommentar

Som sagt så hadde jeg både win me og 2000 som jeg ikke hadde noen slags problemer med verken å installere eller kjøre før jeg formaterte.

Og kan problemet ligge i hovedkortet når jeg har ingen problemer med å installere og kjøre hvilket som helst annet os ? jeg sliter jo bare med 2000 og xp..

Og grunnen til at jeg installerte på maskina til kompisen var jo for å sjekke om det var harddisken eller installasjons-cd`ene det var noe galt med.

Ay em sliting very møtsj! %)

-eclipse-

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-10 16:07, eclipse skrev:

Det er sikkert mange som river seg i håret av pc`en sin. Jeg er en av dem:/

Harddisken min, som tidligere hadde win me og win2000 installert på hver sin partisjon, fungerte helt toppers. Helt til jeg presterte å formatere 1. partisjon.

Jeg har nå formatert hele harddisken, og prøver å legge inn xp. Men maskina vil ikke boote fra cd-rom! Så har jeg prøvd å legge inn win2000, for deretter oppgradere til xp, men nå vil ikke win2000 installeres heller! Blåskjerm med feilmeldinga "Hardware malfunction. Call your hardware vendor for support. The system has halted" dukker opp. Jeg har prøvd både med FAT og NTFS. Jeg har også installert win98se og win me, for deretter å oppgradere til xp, men installasjonsprogrammet for xp stopper når det står "starting windows" nederst til venstre på skjermen.

Jeg har også prøvd å kopla harddisken min til maskina til en kompis, og installert xp og 2000 der, og det gikk feilfritt. Når jeg deretter starta maskina mi med harddisken min med win2000 og xp kom valg av os opp, men ingen av dem ville starte. Jeg tolker det derfor sånn at det ikke er noe galt med harddisken eller cd`ene med os`ene. Kan det være feil på noe hardware? Jeg har ikke byttet om på ide-kablene.

-eclipse-

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: eclipse på 2002-03-10 16:22 ]</font>

Du sier ikke noe om hva slags maskinvare du har men hvis du har raidkontroller og disken er koblet til den, så flytt den over til primary idekontakten. (i såfall flytter du cd-rom til secondary kontakten og sjekk at både disk og cd-rom er satt som master). Så går du inn i bios og velger "load bios default" eller hva slags valg du måtte ha der, sjekk etterpå at bios er satt til auto når det gjelder å finne disker. Bytte ide-kabel er heller ikke så dumt, har selv opplevd mye merkelige feilmeldinger pga dårlig ide-kabel. Kan ikke komme på noe mer her og nå, så du får ha lykke til!

Lenke til kommentar

Slett alle partisjoner. (uten å lage nye.)

gå inn i BIOS og sett CD-ROM som første boot device. (alle PC'er støtter dette).

boot fra cd'en.

hvis av en eller annen merkelig grunn du fremdeles ikke kan boote fra CD'en, botter du fra en windows oppstartsdiskett.

gå inn på cd'en i i386 mappen og kjør winnt.exe. Partisjon lager du under installasjonen.

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort har du? En kompis hadde et lignende problem, men der fungerte ingen OS. Prøvde win 98se, win2000, Red Hat 6.2...

På hans maskin boota den fra CD-rom, men under første filkopiering fikk vi feilmelding om at han ikke kunne lese filer fra CD. Prøvde 3 forskjellige CD-er og 2 forskjellige lesere.

Gjorde flere forsøk, men gidder ikke ramse opp alt her...

Vi konkluderte med at hovedkortet var gåent. Hans hovedkort var ASUS A7M266. Poenget med denne posten var å sjekke om du hadde samme hovedkort.

_ion_@EFnet

[email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...