Gå til innhold

Nei til pride 2024!


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, frohmage said:

Nei vel, men folk må vel få feire hva de vil når de vil?

Ja, självklart. Synd att de verkar bry sig om att andra feirer och flagger etc.

Men det är ju imponerande bra lobbying fra en grupp som tydligen är diskriminerade. Att få till feiring en månad ++ när kvinner, arbeidare etc oftast bara får en dag om ens det.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (34 minutter siden):

LGBQ+ jobbar ju faktiskt för en del kontroversiellt och de har pride flaggen som symbol. 

Hva er kontroversielt med frihet og felleskap, hva er det som er kontroversielt ? Pride flagget står fremdeles for frihet og felleskap. Det gjør jo også det svenske flagget kontroversielt, for Sverige, og individuelle svensker står jo for en del kontroversielle ting, stemmer ikke det ? Det er veldig kjipt å legge enkeltpersoner sin mening på en hel bevegelse som i det store og det hele neppe er enig i den enkeltpersonen, det er vel ikke så vanskelig å forstå er det vel ? Du kan fremdeles være stolt av å være svensk, kan du ikke ? Du kan fremdeles heise det svenske flagget stort sett uten at noen kommer og brenner det ikke sant ?   

 

fredrik2 skrev (37 minutter siden):

men jag misliker for eksempel det en del LGBQ+ folk skriver och jobbar för angående transpersoner inom sport. 

Men skal absolutt alle innenfor lgbtq ansvarliggjøres for det ? Det er poenget mitt, å ta en bitteliten minoritet av en bitteliten minoritet og si at hele lgbtq står for det er jo helt på trynet. Det blir jo litt som å si at alle heterofile nevrotypikere er fascister fordi en av dem er fascist, og det er fremdeles noe de aktuelle idretter må gjøre noe med, det er selvfølgelig helt latterlig at en som er gått gjennom mannlig pubertet skal konkurrere i idrett for kvinner, men det er altså en noenlunde ny problemstilling, noe noen få idioter utnytter.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (28 minutter siden):

Jag tycker också att det borde räcka med en dag eller kanske uke för pride feiring istället för en månad plus lite här och där stora delar av året. 

Hvorfor skal du bestemme hva folk gjør på fritiden sin, hvorfor skal du bestemme hva folk henger i flaggstengene sine ? Skal det være sånn for alle mulige festivaler, parader, karneval, de skal bare arrangeres en dag året, fordi noen krenka snøflak blir lei seg av det, det er jo bare tull, du kan søke om organisere en festival om du vil, hvorfor skal det være begrenset til en uke i året, hvorfor må alt være til samme tid ?

Jeg tror ikke du skjønner frihet i det hele tatt, kanskje du skjønner det en dag, men du ser ikke ut til å forstå at vi lever i et demokrati der menneskerettigheter å frihet står relativt høyt, fremdeles. Jeg skjønner ikke hva slags samfunn du vil ha, men jeg håper vi aldri får den type regime du ser ut til å ønske deg.

Du trenger faktisk ikke delta i noe av det, det er et faktum, du gjør en fjær til fem høns. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, skaftetryne32 said:

du kan søke om organisere en festival om du vil,

Hvis @fredrik2 vil arrangere en mot-festival til Pride, så ligger vel Shame der som det åpenbare navnet på festivalen. Man kan ha Shame-parader også og heise Shame-flagget.
Og slå seg løs sammen med likesinnede i feiringen av enfold og ekskludering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Van Der Linde skrev (16 minutter siden):

Når selv homofile og lesbiske har begynt å ta avstand fra Pride så burde det ringe en bjelle hos noen og enhver .

Men majoriteten gjør jo ikke det, hvorfor skal enkeltpersoner ha så mye makt, hvorfor skal en enkelt mening gjelde alle ? Svaret det gjør kort og godt ikke det, fint du fant noen som er enig med deg, men dette er bare en fyr, det er ikke alle homofile, om denne gruppen vi ha en mindre synlig variant så kan han søke om det, det er faktisk så enkelt.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (15 minutter siden):

Men majoriteten gjør jo ikke det, hvorfor skal enkeltpersoner ha så mye makt, hvorfor skal en enkelt mening gjelde alle ? Svaret det gjør kort og godt ikke det, fint du fant noen som er enig med deg, men dette er bare en fyr, det er ikke alle homofile, om denne gruppen vi ha en mindre synlig variant så kan han søke om det, det er faktisk så enkelt.  

Og bli kansellert fordi han mener noe som ikke er politisk korrekt i 2024?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Hva er kontroversielt med frihet og felleskap, hva er det som er kontroversielt ? Pride flagget står fremdeles for frihet og felleskap. Det gjør jo også det svenske flagget kontroversielt, for Sverige, og individuelle svensker står jo for en del kontroversielle ting, stemmer ikke det ? Det er veldig kjipt å legge enkeltpersoner sin mening på en hel bevegelse som i det store og det hele neppe er enig i den enkeltpersonen, det er vel ikke så vanskelig å forstå er det vel ? Du kan fremdeles være stolt av å være svensk, kan du ikke ? Du kan fremdeles heise det svenske flagget stort sett uten at noen kommer og brenner det ikke sant ?   

 

Men skal absolutt alle innenfor lgbtq ansvarliggjøres for det ? Det er poenget mitt, å ta en bitteliten minoritet av en bitteliten minoritet og si at hele lgbtq står for det er jo helt på trynet. Det blir jo litt som å si at alle heterofile nevrotypikere er fascister fordi en av dem er fascist, og det er fremdeles noe de aktuelle idretter må gjøre noe med, det er selvfølgelig helt latterlig at en som er gått gjennom mannlig pubertet skal konkurrere i idrett for kvinner, men det er altså en noenlunde ny problemstilling, noe noen få idioter utnytter.  

 

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du bestemme hva folk gjør på fritiden sin, hvorfor skal du bestemme hva folk henger i flaggstengene sine ? Skal det være sånn for alle mulige festivaler, parader, karneval, de skal bare arrangeres en dag året, fordi noen krenka snøflak blir lei seg av det, det er jo bare tull, du kan søke om organisere en festival om du vil, hvorfor skal det være begrenset til en uke i året, hvorfor må alt være til samme tid ?

Jeg tror ikke du skjønner frihet i det hele tatt, kanskje du skjønner det en dag, men du ser ikke ut til å forstå at vi lever i et demokrati der menneskerettigheter å frihet står relativt høyt, fremdeles. Jeg skjønner ikke hva slags samfunn du vil ha, men jeg håper vi aldri får den type regime du ser ut til å ønske deg.

Du trenger faktisk ikke delta i noe av det, det er et faktum, du gjør en fjær til fem høns. 

 

skaftetryne32 skrev (53 minutter siden):

Men majoriteten gjør jo ikke det, hvorfor skal enkeltpersoner ha så mye makt, hvorfor skal en enkelt mening gjelde alle ? Svaret det gjør kort og godt ikke det, fint du fant noen som er enig med deg, men dette er bare en fyr, det er ikke alle homofile, om denne gruppen vi ha en mindre synlig variant så kan han søke om det, det er faktisk så enkelt.  

Det er frihet for de skeive som har riktig mening, for de som støttet majoriteten. Jeg er skeiv selv. Ace. Nå er det ingen som har nevnt oss i konverteringsterapi-debatten, men jeg vil anta det gjelder oss også. Men uansett,  hvis en kristen eller muslimsk homofile eller transperson eller aseksuell opplever at deres seksualitet og kjønnsidentitet kommer i konflikt med deres egen tro, så har samfunnet kriminalisere det at en pastor eller imam ber om endring på forespørsel fra den skeive selv. Det er faktisk et overgrep

Nå synes jeg det er helt greit å være aseksuell, så jeg har ikke behov for slik bønn, men jeg synes det ervganske provoserende at Stortinget skal bestemme hva jeg kan be om sammen med min pastor, for å verne meg, når det er jeg som isåfall ønsker det

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Van Der Linde said:

Pride, Prideflagg | Pride-måneden er et fesjå (nettavisen.no)

Et reflektert og ikke minst modig debattinnlegg. 

Når selv homofile og lesbiske har begynt å ta avstand fra Pride så burde det ringe en bjelle hos noen og enhver .

Så ekstremt reflektert var det vel ikke? Det var veldig fokus innover og lite generelle refleksjoner.

Jeg lurer også på hvem disse bifile eller homofile som blir "tatt til inntekt for skeivhet, skeiv identitet, tvungen assosiering av LHB" etc. egentlig gjør.
Er forøvrig enig i at det er uheldig i at det er "nødvendig å proklamere min legning offentlig". Men samtidig så retter jeg på de gangene folk har spurt meg om hva "hun heter" når det ble snakk om min tidligere samboer. Da ble det ett enkelt, "åh, han heter...".

Nå har jeg bikket 30, og er vel nærmere 35 enn 30 også forsåvidt. Det hender jeg får noen spørsmål om hva jeg mener om Pride, regnbueflagg osv. Da sier jeg som sant er. Har aldri fysisk vært å sett på selve paraden. Det er bare ikke meg. Jeg er en av disse "grå" homoene. Prøver å komme meg til Oslo på det som er "Pride Lørdagen", fordi det er en merkelig følelse, men positiv, å føle at av de rundt meg, så er det sjanse for at ett flertall er "som meg". Ellers så er jeg fornøyd med at folk før meg har gjort det lettere å være meg med alt de har gått igjennom, selv om jeg holder meg til LGBT, for mer bokstaver blir for komplisert.
Har fortsatt til gode å ble pælmet ut, eller dårlig behandlet fra folk som er vesentlig mer aktive i det miljøet. Selv om enkelte skal ha det til at dette også er ett problem.

I fjor satt jeg å så igjennom hele VG sin filming av paraden nettopp p.g.a det er så mye snakk om at den er overseksualisert og fetisjert. Det var ett par-tre minutter som var "lettkledd" eller "fetisj"-basert av en parade om det tok godt over 1 time å vise. Det er en forsvinnende liten del av det. Her inkluderer jeg menn i bar overkropp som ikke er mer seksuelt enn en random fyr som soler seg i en park.
Men det er jo som alt med media, det er det drøyeste/sykeste/mest wow som gir klikk.

Jeg har selv sittet å lest ett "Jeg kan ikke leve som dette her lenger, dette går ikke. Så beklager at du får det i brev, men vi ses aldri igjen" - brev fra noen som var overbevist om at foreldrene ikke kom til å akseptere han. Jeg har mistet venner. Jeg kjenner folk som "lever hetero" fordi de er av oppfattelsen at de ikke kan være den de er om de skal kunne fortsette med sporten/idretten de driver med. Jeg går med regnbuearmbånd året rundt, ikke fordi jeg skal vise at jeg er homofil - folk klarer av en eller annen grunn ikke å tenke at jeg er det uansett. Men fordi det fortsatt er mange som trenger å se at folk viser støtte. Som en ansatt sa til meg etter han kom ut. "Jeg trodde du bare var supporter jeg, ikke at du også var bi eller homo. Jeg følte meg uansett alltid trygg på jobb, fordi jeg visste du kom til å støtte meg om noe skjedde". Det er hvorfor jeg bruker regnbuearmbånd. Det er også hvorfor regnbueflagg etc. fortsatt har en mening.

At enkelte yttergående mennesker, drar inn punkter fra USA som ikke er en ting i Norge, for å skape "trusler" er idioti, men dessverre noe man må forholde seg til. Det er uansett fascinerende hvor mye energi som av enkelte brukes på å fokusere på noe de hevder de ikke bryr seg om.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (20 minutter siden):

Jeg er skeiv selv. Ace.

Jeg visste ikke at den gruppen gikk under "skeive", men da har jeg lært noe nytt i dag. Nå er det vel kanskje ikke aseksuelle som tradisjonelt sett har opplevd mest hets fra allmennheten, men skjønner at det likevel kan være vanskelig å føle seg annerledes.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stoddart skrev (12 minutter siden):

Det var ett par-tre minutter som var "lettkledd" eller "fetisj"-basert av en parade om det tok godt over 1 time å vise. Det er en forsvinnende liten del av det. Her inkluderer jeg menn i bar overkropp som ikke er mer seksuelt enn en random fyr som soler seg i en park.

Dette er det overraskende mange som ikke har forstått, men folk ser vel det de vil se..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):

Jeg visste ikke at den gruppen gikk under "skeive", men da har jeg lært noe nytt i dag. Nå er det vel kanskje ikke aseksuelle som tradisjonelt sett har opplevd mest hets fra allmennheten, men skjønner at det likevel kan være vanskelig å føle seg annerledes.

Det er ikke egentlig vanskelig, de fleste ser en bare som singel. Men når en nevner det er det mange, inkludert folk som støtter LGBT, som mener at noe er galt med en. Det er litt rart.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (1 time siden):

Og bli kansellert fordi han mener noe som ikke er politisk korrekt i 2024?

Det er lov å ha meninger, men om man selv skal uttrykke seg på noe vis så må enn regne med at det er de som svarer også, om en skal snakke om kansellering så fort en mottar kritikk for en mening ytret i en riksdekkende avis vil jeg kalle det offermentalitet, ikke kansellering.

Det snakkes om politisk korrekte så fort det møtes på en smule kritikk, men det snakkes også ganske ofte om at de som misliker pride/woke etc er majoriteten, i så fall så er det vel dem som er politisk korrekte ? Har du lyst til å arrangere en festival eller lignende så er det bare utarbeide et forslag, skaffe finansiering og søke om det, det er ingen som hindrer noen som helst i det, med unntak av denne offermentaliteten, kansellering bu hu, hva så, på tide utvikle litt personlig selvstendighet om en er så redd for hva andre sier å tenker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Stoddart skrev (3 timer siden):

Så ekstremt reflektert var det vel ikke? Det var veldig fokus innover og lite generelle refleksjoner.

Jeg lurer også på hvem disse bifile eller homofile som blir "tatt til inntekt for skeivhet, skeiv identitet, tvungen assosiering av LHB" etc. egentlig gjør.
Er forøvrig enig i at det er uheldig i at det er "nødvendig å proklamere min legning offentlig". Men samtidig så retter jeg på de gangene folk har spurt meg om hva "hun heter" når det ble snakk om min tidligere samboer. Da ble det ett enkelt, "åh, han heter...".

Nå har jeg bikket 30, og er vel nærmere 35 enn 30 også forsåvidt. Det hender jeg får noen spørsmål om hva jeg mener om Pride, regnbueflagg osv. Da sier jeg som sant er. Har aldri fysisk vært å sett på selve paraden. Det er bare ikke meg. Jeg er en av disse "grå" homoene. Prøver å komme meg til Oslo på det som er "Pride Lørdagen", fordi det er en merkelig følelse, men positiv, å føle at av de rundt meg, så er det sjanse for at ett flertall er "som meg". Ellers så er jeg fornøyd med at folk før meg har gjort det lettere å være meg med alt de har gått igjennom, selv om jeg holder meg til LGBT, for mer bokstaver blir for komplisert.
Har fortsatt til gode å ble pælmet ut, eller dårlig behandlet fra folk som er vesentlig mer aktive i det miljøet. Selv om enkelte skal ha det til at dette også er ett problem.

I fjor satt jeg å så igjennom hele VG sin filming av paraden nettopp p.g.a det er så mye snakk om at den er overseksualisert og fetisjert. Det var ett par-tre minutter som var "lettkledd" eller "fetisj"-basert av en parade om det tok godt over 1 time å vise. Det er en forsvinnende liten del av det. Her inkluderer jeg menn i bar overkropp som ikke er mer seksuelt enn en random fyr som soler seg i en park.
Men det er jo som alt med media, det er det drøyeste/sykeste/mest wow som gir klikk.

Jeg har selv sittet å lest ett "Jeg kan ikke leve som dette her lenger, dette går ikke. Så beklager at du får det i brev, men vi ses aldri igjen" - brev fra noen som var overbevist om at foreldrene ikke kom til å akseptere han. Jeg har mistet venner. Jeg kjenner folk som "lever hetero" fordi de er av oppfattelsen at de ikke kan være den de er om de skal kunne fortsette med sporten/idretten de driver med. Jeg går med regnbuearmbånd året rundt, ikke fordi jeg skal vise at jeg er homofil - folk klarer av en eller annen grunn ikke å tenke at jeg er det uansett. Men fordi det fortsatt er mange som trenger å se at folk viser støtte. Som en ansatt sa til meg etter han kom ut. "Jeg trodde du bare var supporter jeg, ikke at du også var bi eller homo. Jeg følte meg uansett alltid trygg på jobb, fordi jeg visste du kom til å støtte meg om noe skjedde". Det er hvorfor jeg bruker regnbuearmbånd. Det er også hvorfor regnbueflagg etc. fortsatt har en mening.

At enkelte yttergående mennesker, drar inn punkter fra USA som ikke er en ting i Norge, for å skape "trusler" er idioti, men dessverre noe man må forholde seg til. Det er uansett fascinerende hvor mye energi som av enkelte brukes på å fokusere på noe de hevder de ikke bryr seg om.

Hvis jeg mener det var det så har jeg lov til å mene det. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, skaftetryne32 said:

Hva er kontroversielt med frihet og felleskap, hva er det som er kontroversielt ?

Känns som jag må förklara samma ting om och om igen trots att du vet svaret ... 

4 hours ago, skaftetryne32 said:

Pride flagget står fremdeles for frihet og felleskap.

Ok, jag klarar enkelt att finna andra påstander om vad den står för...

4 hours ago, skaftetryne32 said:

Det gjør jo også det svenske flagget kontroversielt, for Sverige, og individuelle svensker står jo for en del kontroversielle ting, stemmer ikke det ? Det er veldig kjipt å legge enkeltpersoner sin mening på en hel bevegelse som i det store og det hele neppe er enig i den enkeltpersonen, det er vel ikke så vanskelig å forstå er det vel ? Du kan fremdeles være stolt av å være svensk, kan du ikke ? Du kan fremdeles heise det svenske flagget stort sett uten at noen kommer og brenner det ikke sant ?   

Har för mig att jag har skrivet noe om detta också ...

4 hours ago, skaftetryne32 said:

 

Men skal absolutt alle innenfor lgbtq ansvarliggjøres for det ? Det er poenget mitt, å ta en bitteliten minoritet av en bitteliten minoritet og si at hele lgbtq står for det er jo helt på trynet.

Så vad står LGBT+ flest för? Är det knappt noen av dem som står för det som handlar om kön for eksempel?

 

4 hours ago, skaftetryne32 said:

Det blir jo litt som å si at alle heterofile nevrotypikere er fascister fordi en av dem er fascist, og det er fremdeles noe de aktuelle idretter må gjøre noe med, det er selvfølgelig helt latterlig at en som er gått gjennom mannlig pubertet skal konkurrere i idrett for kvinner, men det er altså en noenlunde ny problemstilling, noe noen få idioter utnytter.  

Er vel inte helt enig i att det bara är några få som är för transpersoner inom idretten eller subjektivt kön etc. 

Tycker du er lite väl pragmatiskt i dina tolkningar av ting. Välger det som bara passar. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

– Vi må slutte å plikte folk å flagge, vi må slutte å nekte folk å flagge, og så må vi liksom greie å bygge dette nedenfra og opp, sier Choi.

– Det er en ganske sånn nordkoreansk ting å gjøre. Sånn: «Ha et bilde av meg på restauranten din. Hvis ikke, så skal jeg gjøre livet skikkelig surt for deg». Ikke ha den holdningen til regnbueflagget, sier Danby Choi.

 Jeg er sikker på at det på den ene siden er veldig gledelig for skeive unge som kanskje vil føle seg sett. Men så er det jo også ganske mange foreldre som vil være grunnleggende uenige i det politiske. 

Choi legger til at flagget også skaper ideologiske uenigheter i tillegg til de politiske.

– Både forståelse av kjønn, hva man skal lære på skolen, og veldig mange sånne ting, fortsetter han.

 

Det er veldig lett å være enig med Danby her (noe jeg er i 99 prosent av tilfellene) 

 

 

Endret av Van Der Linde
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...