minim Skrevet 21. mai Rapporter Del Skrevet 21. mai Ørjanø skrev (7 minutter siden): Neida, du tolker lovverket slik du vil og passer deg. Bankene har ikke noen lovverk å forholde seg til, kun hvis de vil. Sant? Uansett, følg dine egne råd. Drit i lovverket, rettigheter og ta ansvar for ditt eget liv. Du vet risikoen ved å ha en bankkonto, slutt å skyld på alle andre for dine egne feil. Du trenger som sagt ingen bankkonto, vær heller takknemlig for at de gir deg muligheten til å få inn lønnen din og betale regninger. Jeg tolker? Mine sitat fra fra lovdata, høyesterett og et advokat firma. Det er ikke jeg som tolker noe som helst. Kan du finne tilsvarende sitat fra slike kilder som bekrefter at dine påstander stemmer? Jeg har ikke gitt noen råd eller spurt om noen så her tror jeg du bommer litt. Er det trådstarter du skriver til? Jeg er klar over risikoen ved å ha bankkonto, men jeg påpeker bare at du tar direkte feil i disse bastante postene dine. Lenke til kommentar
Ørjanø Skrevet 21. mai Rapporter Del Skrevet 21. mai minim skrev (11 minutter siden): Jeg tolker? Mine sitat fra fra lovdata, høyesterett og et advokat firma. Det er ikke jeg som tolker noe som helst. Kan du finne tilsvarende sitat fra slike kilder som bekrefter at dine påstander stemmer? Jeg har ikke gitt noen råd eller spurt om noen så her tror jeg du bommer litt. Er det trådstarter du skriver til? Jeg er klar over risikoen ved å ha bankkonto, men jeg påpeker bare at du tar direkte feil i disse bastante postene dine. Er du klar over risikoen så kan du visst ikke klage hvis du blir svindlet. Da burde du ta høyde for det og ikke skylde på alle andre sånn som banken og svindlerene hvis du blir svindlet. Det er bare din skyld hvis du blir svindlet. Det finnes verre ting i verden. Blir du svindlet la det heller ligge å fokuser på andre ting. Banken gjør så godt de kan. Å kreve penger fra dem for sin egen dumhet er ikke så lurt. Da kan banken virkelig sette seg på bakbeina og gjøre livet ditt surt, med god grunn når du oppfører deg sånn. Det er viktigere at banken beholder pengene sine enn at du får igjen for din egen dumhet. Nå har du fått råd både om å unngå å ha bankkonto og finnes masse tips på nettet om å unngå å bli svindlet, lurt eller ranet i banken. Vis heller litt takknemlighet i stede for å bortforklare og vri loven der det passer deg. Ang trådstarter har jeg anbefalt å sende inn klagen videre til forliksrådet for å få avgjort saken sin. De kan lovverket, får tilgang til hele saken og hele bildet, og kan avgjøre dette bedre enn på et forum. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 21. mai Rapporter Del Skrevet 21. mai (For ordens skyld, Ørjanø er sarkastisk/troller.) 2 Lenke til kommentar
Ørjanø Skrevet 21. mai Rapporter Del Skrevet 21. mai Kaiehuset skrev (1 time siden): Vi snakker om en veldig liten del av et større problem her. Internett kom, og de fleste har faktisk måttet finne ut selv hvordan det fungerer. "Før" kjøpte man et program og brukte det i årevis inntil det kom en ny versjon. Du hadde også ofte bare noen få muligheter i programmet. Det fantes ofte noe der du kunne finne forklaringer. En manual i programmet, for eksempel. I dag oppdateres programmene så ofte, at det er mye selv for folk som er flinke med datamaskiner. Dessuten har programmene ikke lenger "noen" valgmuligheter, men uendelig mange. Og "før" fungerte nesten alle programmer på samme måte. I dag har hvert program sine egne måter. Før kjøpte man en datamaskin og kjøpte eller lastet ned programmer. I dag kjøper man en datamaskin og den er full av ting som folk flest ikke trenger og ikke vil ha. Du får lite eller ingen informasjon om utviklinger og endringer. Hvis du får informasjon, er den ofte på et uforståelig språk. Dessuten var programmene tidligere ofte der for brukeren. I dag må man ta hensyn til så mange ting. Fordi de som har laget programmet vil også ha penger, de er ikke alltid ærlige, de prøver å overbevise deg om å dele data og så videre. Utvalget av programmer er enormt, det er mer komplekst, det forventes mer av deg, og det er (nesten) ingen som lærer deg på et forståelig språk hvordan ting fungerer, hva du skal se etter, hvilke muligheter du har og så videre. Dessuten må du selv finne ut hvordan du skal organisere alt med datamaskinen og telefonen. I likhet med husarbeid kan du tenke på alt med datamaskinen og telefonen som oppgaver du må gjøre regelmessig. Men ingen lærer deg hva du trenger å gjøre, hvordan du skal organisere det og så videre. Og det handler ikke bare om banken og å betale en regning. Det er så mye nå. Bare det å ta toget eller bussen. Mange forstår ikke lenger hvordan det fungerer. En app her og en app der. En app for én buss, en annen app for en annen buss. Rutetidene i den appen. Kjøpe billett i den appen. Men hvis du vil ha abonnement, nei da må du... Hver butikk har sin egen app eller nettside. Du kan ordne én ting på nettsiden, mens det andre må gjøres i appen. Noen må ordne noe, nei, det er ikke mulig i appen, kun på nettsiden. Du kan gå til apoteket eller bestille på nett. Hvor mange kjenner du som har blitt sint over tilbud de så på internett og at det viste seg å være mye dyrere i butikken? Eller at de kan bestille den ene medisinen på internett og må kjøpe den andre på apoteket? Jeg jobber hver dag med folk som lærer å jobbe med dataprogrammer og internett. Og jeg ser at mange forstår mindre og mindre om datamaskiner og Internett og blir stadig mer overveldet av dem. Dessuten er det ofte mange underliggende problemer. Et fiktivt eksempel. Noen ønsker å starte sin egen bedrift og lære å jobbe med et regnskapsprogram. Men så viser det seg at det er mange andre ting som de ikke kan eller vet ennå. De vet f.eks ikke hvordan de får bilder av kvitteringer fra telefonen til datamaskinen. Eller de finner ikke mappen med alt de har lastet ned og egentlig forstår de også ikke mappesystemet på datamaskinen. De må taste inn en kode i programmet og så sitter de fast. De vet ikke hvilken kode og vet ikke hva de skal gjøre. De sitter fast. De tenker ikke på å lete etter en hjelpefunksjon eller å google. Og hvis de googler, er søkeordene ofte vage, og derfor finner de ikke svarene. De sender en e-post eller chatter med selskapet for å stille et spørsmål, men stiller spørsmålet uklart, får feil råd eller råd de ikke forstår. De ønsker å ta et skjermbilde, men vet ikke hvordan, eller de får ikke skjermbildet inn i et bildeprogram. Og/eller de ikke vet hvordan de kan gjøre visse ting med tastaturet. Hvis du tror dette er unntak, beklager, nei. Dette er nesten standard. Folk tenker ofte at dette kun gjelder eldre, men det er ikke tilfelle. Det er også folk som ikke gjør mer med datamaskinen enn det de virkelig -må- og de foretrekker å la andre gjøre det. Det er mange som spør andre til å gjøre det de må gjøre på datamaskin. Forskjellene i kunnskap om datamaskiner og internett mellom mennesker i norge er enorme. Det er virkelig ikke overraskende at folk gjør feil eller synes det er vanskelig. For hvem lærer dem hvordan alt fungerer? Hvor kan de gå hvis de har spørsmål? Ja, det er folks eget ansvar at de bruker datamaskinen på riktig måte, er forsiktige, ikke deler passord, PIN-kode og lignende. Men vi har også et ansvar i samfunnet for å sørge for at alle kan gjøre det vi ber dem om, og/eller at de har mulighet til å lære det. Datamaskinen, smarttelefonene, internett, det har blitt mye mer omfattende og komplisert på kort tid. Når jeg leser hva som er tipsene mot svindel, er det f.eks "ikke klikk på lenker". Hele internett er fullt av lenker. Jeg får e-poster med (trygge) lenker hver dag. Mange aner ikke hvilken lenke de kan eller ikke kan klikke på. Og resultatet er også at mange ikke klikker på lenker når de kan eller til og med burde klikke på dem. For noen mennesker er alt som har med datamaskiner og internett å gjøre helt logisk. For oss er det enkelt å tenke selv og forstå hva vi bør eller ikke bør gjøre, hvor vi skal lete etter noe, hva vi bør være oppmerksomme på, og så videre. Men for mange mennesker er datamaskin og internett bare kaos og gresk og de hører mest om alt som kan gå galt. Da kan vi enkelt si: Det er ditt eget ansvar. Men da må vi (samfunnet, bedrifter) gjøre noe for det. Ja, det finnes datakurs. Men de tilbyr ofte bare en veldig liten del av det store bildet. Det er mange ting som henger sammen. Og hvis du da bare lærer folk en liten del, går det ofte galt med de tingene du ikke lærer dem. Datakurs har også sine utfordringer. Dårlig lærer, for rask, for sakte, for stor gruppe, for dyrt, tilbud passer ikke med spørsmålene noen har, noen bruker et annet program, annen versjon, får feilmelding lærer har ikke tid til å hjelpe så da kan man ikke delta osv. Og da snakker vi ikke engang om mennesker med alle slags personlige utfordringer som språk, syn, hørsel, lærevansker osv. Viktig! Alle har ulike forutsetninger, kunnskap, erfaring etc. Det er så enormt med informasjon, de fleste lever i en hektisk hverdag og begrenset med resurser. Vi luker ut mye informasjon, og ikke alltid lett å vite om man luker ut eller tar til seg den nødvendige informasjonen. Det er voldsomt for enhver, og enda mer utfordrende for enkelte. Det er viktig at vi kan stole på de profesjonelle og et fungerende lovverk som verner oss der profesjonelle svikter. Er banksvindel/bank id svindel et stort problem, bør bankene ha et stort ansvar som igjen legger press på dem for å gjøre det sikrere og vanskeligere å svindle. 2 Lenke til kommentar
Ørjanø Skrevet 21. mai Rapporter Del Skrevet 21. mai (endret) Ståle Nordlie skrev (26 minutter siden): (For ordens skyld, Ørjanø er sarkastisk/troller.) Troller ikke! Men man kan ikke gjøre lovverket kun gjeldende i noen tilfeller og ikke andre utfra sine egne personlige meninger. Jeg gir bare råd utfra det personen har sagt i andre tråder. Hvis det er trolling, så er det mye trolling her inne. Kjipt å møte seg selv i døra. Endret 21. mai av Ørjanø Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. mai Rapporter Del Skrevet 21. mai Ørjanø skrev (56 minutter siden): Troller ikke! Men man kan ikke gjøre lovverket kun gjeldende i noen tilfeller og ikke andre utfra sine egne personlige meninger. Jeg gir bare råd utfra det personen har sagt i andre tråder. Hvis det er trolling, så er det mye trolling her inne. Kjipt å møte seg selv i døra. Det var enda godt det var trolling Selvsagt og det er vel det jeg har forsøkte å forklare. Jeg har vist til presedens og tolkning gjort av jurister og høysterett. Møte seg selv i døren? Jeg er ikke trådstarter eller har blitt svindlet her. Ikke kan jeg huske å ha deltatt i en debatt om bankid svindel heller. Tenker du på tråden om sjonglering av to boliglån, en rekke dårlige økonomiske valg og et nytt på vei til å bli tatt og så er alt sammen alle andre sin feil? Lenke til kommentar
Ørjanø Skrevet 21. mai Rapporter Del Skrevet 21. mai minim skrev (31 minutter siden): Det var enda godt det var trolling Enda godt å høre at du har trollet i andre innlegg. Men ikke særlig pent da. Dog glemte du ordet ikke i setningen min, men skyldes kanskje dysleksi eller noe? Har sett du ikke får helt med deg det som står andre steder også. Men det er helt greit, fort gjort. minim skrev (34 minutter siden): Møte seg selv i døren? Jeg er ikke trådstarter eller har blitt svindlet her. Ikke kan jeg huske å ha deltatt i en debatt om bankid svindel heller. Tenker du på tråden om sjonglering av to boliglån, en rekke dårlige økonomiske valg og et nytt på vei til å bli tatt og så er alt sammen alle andre sin feil? Diskusjonen her er om bankid svindel..... Hadde du ikke trollet i de andre trådene hadde du møtt deg selv i døra ja. Men fint vi er enige om at loven gjelder alle og ikke kun noen utvalgte. Skulle tatt seg ut 😂 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. mai Rapporter Del Skrevet 21. mai Ørjanø skrev (2 minutter siden): Diskusjonen her er om bankid svindel..... Hadde du ikke trollet i de andre trådene hadde du møtt deg selv i døra ja. Men fint vi er enige om at loven gjelder alle og ikke kun noen utvalgte. Skulle tatt seg ut 😂 Det trodde jeg også så denne konklusjonen din om å møte seg selv i døra hang jeg ikke helt med på, men nå er det offtopic så det holder så siter meg heller i relevant tråd Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. mai Rapporter Del Skrevet 21. mai Og der setter vi strek for i kveld, takk for deltakelsen så langt. Vi er nå på god vei til å spore av, så jeg vil dere bruker resten av kvelden, natten og morgendagen til å tenke gjennom hva dere ønsker med dette emnet og deres deltakelse. Les de siste sidene om igjen, med litt ekstra fokus på hverandres innlegg, og prøv å forstå hverandre. Kanskje vi da klarer å unngå persondiskusjonen og avsporingene. God kveld! 2 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg