Gå til innhold

Nordea bank nekter å rette opp


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV
minim skrev (1 time siden):

Det over her kombinert med at BankID nå er utvannet til å gjelde alt fra innlogging på klarna til barnehage/skole apper gjør at BankID blir så utvannet at det lett kan misbrukes. Så har man også en del situasjoner en må logge inn to ganger etter hverandre for signering (bla forsikring og lån) så brukerne blir gjort vandt til at det er vanlig også.

På toppen av det hele så nedgraderte de sikkerheten ved å gå fra brikke/mobil som det ikke var noen tvil ved til å gjelde en røys med apper sånn at folk kan ta feil eller bli ytterligere forvirret her også. 

Jeg synst faktisk at bankene selv får ta ansvar for alt dette rotet de selv har laget. Brukere bør være våkne nok til å ikke gå på disse smellene, men bankene har jammen rotet det til for de mindre datakyndige/våkne kundene også.

Brikke for BankID virker akkurat som tidligere. De som ikke liker å bruke den raske og enkle BankID-appen kan fortsatt bruke brikken som vanlig. BankID er EN app, ikke "en røys med apper". Noen banker utviklet sin egen app før BankID kom med sin, men minst en av disse har gått over til BankID-appen.

At noen fortsatt klikker på lenker og går til falske nettsider, hvor de ukritisk gir fra seg all info, er like lett enten man har BankID-brikke, -app eller BankID på mobil. Jeg kan ikke se at dette er bankens ansvar i større grad nå enn tidligere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slettet-fsaSP0zV skrev (4 timer siden):

Brikke for BankID virker akkurat som tidligere. De som ikke liker å bruke den raske og enkle BankID-appen kan fortsatt bruke brikken som vanlig. BankID er EN app, ikke "en røys med apper". Noen banker utviklet sin egen app før BankID kom med sin, men minst en av disse har gått over til BankID-appen.

At noen fortsatt klikker på lenker og går til falske nettsider, hvor de ukritisk gir fra seg all info, er like lett enten man har BankID-brikke, -app eller BankID på mobil. Jeg kan ikke se at dette er bankens ansvar i større grad nå enn tidligere. 

Det oppleves som en «røys» av apper for enkle brukere. Man har sparebanken, nordea og den offisielle appen bare for å nevne tre. Med BankID på mobil hadde man ingen app og det var umulig å bli lurt til å registere seg på feil sted/på spam greier. 
 

det er mye lettere nå som ting er oppstykket og brukere må inn å registrere seg på nye ting som er ukjent. Man kunne ikke bomme med BankID på mobil eller brikken :D Man har varierende grad av folk som blir lurt uansett så det er mer snakk om å begrense hvor mange som blir lurt enn å utelukke det helt. BankID app omleggingen er som å servere svindlerne en røys med brukere på sølvfat. Må være en drømme situasjon om en driver med svindel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet (endret)
minim skrev (3 timer siden):

Det oppleves som en «røys» av apper for enkle brukere. Man har sparebanken, nordea og den offisielle appen bare for å nevne tre. Med BankID på mobil hadde man ingen app og det var umulig å bli lurt til å registere seg på feil sted/på spam greier.

Du fremstiller dette mer problematisk enn det er: De fleste har BankID fra én bank, og må forholde seg til én app. Det er like lett å bli lurt til å uansett om man bruker BankID med brikke, app eller på mobil.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Altså, hvis du har gitt ifra deg informasjon nok til at noen kan tappe kontoene dine, er det din egen feil, og ingen andre. 

Du mener altså at du kan gi meg din informasjon og koder, la meg tappe kontoene dine, deretter holde banken ansvarlig og forvente at de dekker tapet? Du forstår at dette ikke går, ikkesant? Ved å gi fra deg bank-id kode, eller autorisert noe, har du også godkjent betalingen.

Reis gjerne sak, og fortell om resultatet. Er det så enkelt skal jeg legge ut bank-id daglig til randome folk, så får vi dele overskuddet etterhvert som banken erstatter tapet hele tiden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (12 minutter siden):

Du mener altså at du kan gi meg din informasjon og koder, la meg tappe kontoene dine, deretter holde banken ansvarlig og forvente at de dekker tapet? Du forstår at dette ikke går, ikkesant? Ved å gi fra deg bank-id kode, eller autorisert noe, har du også godkjent betalingen.

Det har vært flere saker i media de siste årene hvor nettopp dette har skjedd. Folk har blitt lurt til å gi fra seg passord og/eller BankID-koder, som deretter har resultert i at bakmennene har tappet kontoene deres, men så har bankene dekket tapet. Jeg skal se om jeg finner igjen noen av sakene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her har vi en relevant sak fra Høyesterett:

https://www.domstol.no/no/hoyesterett/avgjorelser/2022/hoyesterett---sivil/HR-2022-1752-A/

Og en kort kommentar til saken fra et advokatfirma:

https://legalis.no/artikler/ofre-for-bankid-svindel-kan-fa-igjen-pengene

Kort oppsummert sier Høyesterett at

Sitat

… ofre som har blitt lurt av profesjonelle svindlere til å oppgi BankID-kode og passord på telefon, skal få tilbake det meste av pengene de har blitt frasvindlet.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (4 timer siden):

Du fremstiller dette mer problematisk enn det er: De fleste har BankID fra én bank, og må forholde seg til én app. Det er like lett å bli lurt til å uansett om man bruker BankID med brikke, app eller på mobil.

Jeg bare påpeker problemet de har laget seg helt på egenhånd. Jeg har BankID i to banker hvor den ene bruker BankID app og den andre hadde egen app. Det mest idiotiske var at på et tidspunkt så ble man prentet inn med at nå brant det på dass med å få byttet til BankID app fra BankID på mobil, men min bank som kjørte solo løp på egen app lot seg ikke aktivere i BankID appen. Det er selvsagt lettere å bli lurt til flere måter det er å bli lurt på :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
minim skrev (8 timer siden):

Jeg bare påpeker problemet de har laget seg helt på egenhånd. Jeg har BankID i to banker hvor den ene bruker BankID app og den andre hadde egen app. 

Jeg må da påpeke at dette er et problem du har laget deg selv helt på egenhånd. Det er ingen grunn til å ha BankID fra flere banker.

Lenke til kommentar
Runar skrev (11 timer siden):

Det har vært flere saker i media de siste årene hvor nettopp dette har skjedd. Folk har blitt lurt til å gi fra seg passord og/eller BankID-koder, som deretter har resultert i at bakmennene har tappet kontoene deres, men så har bankene dekket tapet. Jeg skal se om jeg finner igjen noen av sakene.

Det har og vært flere saker på at privatpersonen taper saken fordi de tror de kan utnytte systemet ved å late som om de var dumme: https://www.dn.no/jus/trude-stormoen/hoyesterett/easybank/mann-oppbevarte-kodebrikke-i-skap-pa-jobben-domt-til-a-dekke-bankens-tap-etter-id-tyveri/2-1-756497

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ali q skrev (17 minutter siden):

Det har og vært flere saker på at privatpersonen taper saken fordi de tror de kan utnytte systemet ved å late som om de var dumme: https://www.dn.no/jus/trude-stormoen/hoyesterett/easybank/mann-oppbevarte-kodebrikke-i-skap-pa-jobben-domt-til-a-dekke-bankens-tap-etter-id-tyveri/2-1-756497

Det er litt morsomt at du bruker akkurat den saken som eksempel, for den ble anket til Høyesterett hvor privatpersonen ble frifunnet og banken dømt til å betale alle saksomkostninger:

https://www.domstol.no/no/hoyesterett/avgjorelser/2020/hoyesterett-sivil/hr-2020-2021-a/

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden):

Jeg må da påpeke at dette er et problem du har laget deg selv helt på egenhånd. Det er ingen grunn til å ha BankID fra flere banker.

Nei jeg har kontroll på slike ting og har gjort det bevisst, men antall svindel saker viser at det ikke er slik for alle. Økt kompleksitet for enkle brukere betyr flere måter å svindle på. BankID appen er en svidlers våte drøm :D 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
minim skrev (27 minutter siden):

Økt kompleksitet for enkle brukere betyr flere måter å svindle på. BankID appen er en svidlers våte drøm :D 

Enkle brukere har kun én BankID, og de lar seg like lett svindle uansett om de bruker BankID-app, -kodebrikke eller -på mobil. Å skylde mer svindel på BankID-appen gir ingen mening.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Slettet-fsaSP0zV skrev (17 minutter siden):

Enkle brukere har kun én BankID, og de lar seg like lett svindle uansett om de bruker BankID-app, -kodebrikke eller -på mobil. Å skylde mer svindel på BankID-appen gir ingen mening.

Noen enkle brukere bestiller seg gjerne BankID i fra bankene de har kundeforhold i fordi de ikke vet bedre. Det er uansett bare en av mange potensielle kilder til svindel her og bare et eksempel jeg tok opp. 

Det er rimelig åpenbart at flere måter å svindle på øker muligheten for svindel. Det kan du umulig være uenig i? Man bruker prinsippet om så få veier inn/ut som mulig på fengsel, brannmur and you name it akkurat av den grunn. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
minim skrev (2 timer siden):

Det er rimelig åpenbart at flere måter å svindle på øker muligheten for svindel. Det kan du umulig være uenig i? Man bruker prinsippet om så få veier inn/ut som mulig på fengsel, brannmur and you name it akkurat av den grunn. 

Både app og kodebrikke krever (stort sett) passord i tillegg, så BankID på mobil fremstår for meg som den metoden det er raskest og enklest å bli svindlet på. Muligheten for å bli svindlet er like stor enten man bruker BankID på app, kodebrikke eller mobil. Når man gir fra seg BankID-infoen sin "frivillig" til en svindler, spiller det liten rolle hvor den hentes fra. Uansett hvor sikre løsninger man lager for BankID, hjelper det lite så lenge noen likevel gir fra seg slik info til uvedkommende. Med tanke på hvor mye informasjon som er gitt i alle mulige kanaler er det overraskende at så mange ikke har fått dette med seg. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (18 minutter siden):

Både app og kodebrikke krever (stort sett) passord i tillegg, så BankID på mobil fremstår for meg som den metoden det er raskest og enklest å bli svindlet på. Muligheten for å bli svindlet er like stor enten man bruker BankID på app, kodebrikke eller mobil. Når man gir fra seg BankID-infoen sin "frivillig" til en svindler, spiller det liten rolle hvor den hentes fra. Uansett hvor sikre løsninger man lager for BankID, hjelper det lite så lenge noen likevel gir fra seg slik info til uvedkommende. Med tanke på hvor mye informasjon som er gitt i alle mulige kanaler er det overraskende at så mange ikke har fått dette med seg. 

Riktig og dette passordet oppgir mange inkl trådstarter villig. Med BankID app kan man bli lurt til å legge inn lignende app/nettside, men med BankID på mobil er det knyttet til SIM-kortet og krever ingen app. Ingen forvirring rundt app eller noe og det er låst til sim kortet. Det fungerte rett og slett så bra at de måtte lage noe nytt for å få seg litt arbeid tror jeg. 
 

selvsagt og til mer en fragmenterer det i apper og whatnot til lettere blir det å lure brukere som er utrygge på det. Keep it simple stupid er et utrykk som ikke er kommet uten grunn.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (4 timer siden):

Enkle brukere har kun én BankID, og de lar seg like lett svindle uansett om de bruker BankID-app, -kodebrikke eller -på mobil. Å skylde mer svindel på BankID-appen gir ingen mening.

Skilnaden er at der ein tidlegare vart lurt for ein eingongskode og passord vil ein i dag i praksis ha blitt lurt tilsvarande som om ein hadde gitt frå seg heile brikka i tillegg. Den skilnaden meiner eg er ein vesentleg skilnad.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Folk som trådstarter er grunnen til at resten av oss får dyrere banktjenester og enda mer irriterende sikkerhetsprosedyrer. DU er ansvarlig for at DU har gitt uvedkommende både passord og tofaktor til din nettbank. Når du mener at banken skal "rette opp", sier du i realiteten at alle andre kunder i banken skal spleise på å erstatte tapet din egen dumskap har påført deg. Ta nå litt ansvar for egne handlinger.

Endret av likferd
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
minim skrev (21 timer siden):

Riktig og dette passordet oppgir mange inkl trådstarter villig. Med BankID app kan man bli lurt til å legge inn lignende app/nettside, men med BankID på mobil er det knyttet til SIM-kortet og krever ingen app. Ingen forvirring rundt app eller noe og det er låst til sim kortet. Det fungerte rett og slett så bra at de måtte lage noe nytt for å få seg litt arbeid tror jeg. 

Det som fungerte dårleg med BankID på mobil var at ein svindlar då berre trengte tilgang til mobiltelefonen og PIN koda. PIN koda kunne trykkast inn sjølv om telefonen var låst, så eventuell biometrisk lås på telefonen var til ingen nytte. Slik svindel var særleg problematisk der ein vart svindla av venner og familie. Sidan mange bruker same PIN-kode til mange ulike ting så er det ofte ikkje så vanskeleg å få tak i PIN koda, og tilgang til mobiltelefonen til vennar og familie får ein lett når vedkommande forlater rommet utan å ta med mobiltelefonen.

Mulig BankID på mobil var tryggare for svindel frå utanlandske hackere sidan det er knytt til eit SIM-kort, men BankID på mobil hadde sine ulemper i forhold til meir lokale svindelforsøk.

 

Alt det sagt så synes eg ikkje at BankID appen er god nok heller. Kravet om å bruke personleg passord i tillegg er ofte tungvindt, særleg når skal logge inn med mobiltelefonen og må skrive inn passordet på mobiltelefonen og ikkje på PCen, særleg om du har eit langt og komplisert passord slik som du bør ha. I tillegg så er det ein ulempe når du skriver passordet på mobilen at det er lettare for ein tredjeperson å sjå deg over skuldra og fange opp kva bokstavar du trykker på. 
Er det så vanskeleg å knytte Appen opp mot biometrisk lås på telefonen? Det må vel være vel så bra som eit personleg passord at du må bekrefte at du prøver å logge på med å scanne fingeravtrykket på mobilen, kontra å bli bedt om å oppgi passord?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
The Avatar skrev (14 minutter siden):

Er det så vanskeleg å knytte Appen opp mot biometrisk lås på telefonen? Det må vel være vel så bra som eit personleg passord at du må bekrefte at du prøver å logge på med å scanne fingeravtrykket på mobilen, kontra å bli bedt om å oppgi passord?

Det er mulig i dag, bruker det selv. Men det fungerer ikke når du bruker BankID for innlogging, kun når du bekrefter kjøp ved bruk av debit/kredittkort. Ellers må du bruke passord.

Grunnen til det er enkel, det er mindre sikkert. Da kan du f.eks logge inn et sted bare ved å finne frem fingeren til et offer, som f.eks ikke er ved bevissthet. Passordet kan være vanskeligere å få tak i.
Skaden kan dermed bli vesentlig større hvis en uvedkommende får logget seg inn på nettbank osv.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...