Gå til innhold

Hvordan fanger tollvesenet opp ulovlige varer i pakker?


Anbefalte innlegg

Over grensa kommer det jo hver uke sikkert tusenvis av alminnelige små pakker bestilt av vanlige folk på alskens nettbutikker rundt om i verden. Mange av disse inneholder produkter som er ulovlige i Norge. Mange tar jo sikkert bare sjansen, mens andre vet kanskje ikke at innholdet er ulovlig i første omgang. Hvordan fanges egentlig dette opp i tollen? Har jo sett på TV at de åpner pakker og finner mye rart, men jeg for min del har aldri mottatt en pakke som bærer preg av å ha vært åpnet. Er det bare basert på stikkprøver og kanskje skanning av noe slag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det @Jalla21 sier, pluss at de etterhvert har et register over avsendere som tidligere har sendt ulovlige ting inn i landet. Og de blir selvfølgelig sjekket litt nøyere enn avsendere som aldri har blitt tatt i å sende ulovlige ting. Mulig de har et register over mottakere også, men det har jeg aldri hørt om konkret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De færreste postpakker blir scannet eller røntgensjekket av Tolletaten. De tar ut stikkprøver i form av store bur fulle av pakker og kjører det gjennom røntgen, og en enda sjeldnere gang lar de hunder snuse seg forbi en lang rekke med pakker. For ekstra interesserte så kan dere søke opp saker på einnsyn.no (opprett en anonym e-post hvis dere er paranoide, dere trenger ikke oppgi noe navn eller noe når dere ber om innsyn) eller lese gjennom Tolletaten sin egen avis som heter "På Grensen".. Det ligger og mye grei info i Tolletaten sine finn.no jobbannonser og ikke minst i deres nye fancy Bachelorprogram som nå skal være den nye måten å bli Tollbetjent via.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...