Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vårrengjøring av tak når måse/måke har laget rede


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt mitt første hus og en av vårens viktige oppgaver (som jeg ble fortalt) er å vaske taket som er fult av mose. Som jeg har forstått er dette viktig for at taket ikke skal sprekke opp og i verste fall måtte byttes. 

Hva skjer så når jeg i dag oppdager at måsen (fuglen) har bosatt seg på taket mitt? de er vel så vidt jeg vet fredet?

hva er regelen rundt dette? Må jeg nå vente med å ta vare på taket mitt fordi måsen har gjort krav på det? 

hva innebærer egentlig en slik fredning? Gjelder det bare livene deres? kan jeg fjerne redet?  Eller hva om jeg gjør noe indirekte som fører til at måsen selv velger å flytte? typ henger opp en slik tråd med falsk fugl på andre siden av huset. Eller hvis jeg i teorien hadde stått å røkt sigaretter døgnet rundt under der hvor redet er, er det da mot reglene hvis fuglen velger å flytte selv? Hvor går grensen? Eller må jeg rett og slett bare vente. 

sorry for rotete tekst, jeg skriver for det meste fortløpende mens jeg tenker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/arter-naturtyper/vilt/vilt-som-gjor-skade/Jeg-opplever-prorblemer-med-en-art-hva-kan-jeg-gjore/

 

  • Quote

     

    • Når måkene først har begynt å bygge reir, må du la dem være i fred.
      Unødig forstyrrelse og skade på reirene tillates ikke. Gamle reir uten aktivitet kan fjernes.
    • Miljødirektoratet gir ingen tillatelser til å forstyrre fugl i hekketiden, forbudet er hjemlet i naturmangfoldloven § 15, der unødig forstyrrelse og skade er forbudt.
    • Det betyr at du på selvstendig grunnlag må vurdere fordeler og ulemper før du foretar deg aktiviteter som forstyrrer måkene i hekketiden.
      • Er det helt nødvendig å få fjernet dette reiret? Hvilken skade/ulempe påfører det meg og min eiendom? Miljødirektoratet praktiserer regelverket restriktivt og i henhold til praksis erfart fra lignende hendelser og rettsavgjørelser.
    • Måker angriper ikke mennesker, og er ikke farlige. Når måkene stuper, er det bare for å skremme. Hvis du opplever at måker blir nærgående, kan du prøve å holde ei hånd, paraply eller pinne over hodet. Da vil de ikke stupe like nære.

     

     

Det er mao. ingenting du har lov til å gjøre nå. I praksis mener jeg at ingen private vil få unntak. Det står informasjon i lenken om hvordan du kan forhindre dette til neste år.

Jeg vil tro at ethvert arbeid og tilstedeværelse på taket vil defineres som forstyrrelse.  Enhver handling som har som mål å drive vekk fuglene er forstyrring, uansett hvilken teoretisk bortforklaring du kan koke opp.

Om du kan unnslippe straff er et annet spørsmål, men det får være mellom deg og din samvittighet. En del måker er truede arter - men det spiller ikke inn her juridisk.


 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det enklaste vil vere å vente til slutten av juni. Etter at egga er klekka pleier det å gå eit par dagar før foreldra tek kyllingane med seg ned til sjøen. (Slik har det iallefall vore hos meg, det er då snakk om arten fiskemåse). Etterpå kan reiret fjernast.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...