Gå til innhold

Negative holdninger til el-sykkel her på forumet?


Anbefalte innlegg

The Avatar skrev (12 timer siden):

Ein sykkel slit på underlaget på ein heilt anna måte, problemet er ikkje den vertikale belastninga ved kvart skritt men den horisontale krafta som lager gjørmete stier ved at sykkelhjulet går rundt. 

Du får tilsvarande slitasje med vanleg sykkel, men med elsykkel blir det meir kraft i hjulet bevegelse. Dette speler ingen rolle på etablere grusvegar, men det har stor betydnig for stiar som blir veldig gjørmete for andre turgåarar. 

Går ut ifra at du da tenker motorens egenskap til akselerasjon, og at den starter brått. Generasjon motor i dag har en snillere form for rykk i tråkket. Det har kanskje ikke vært med tanke på slitasje på underlag, men heller å gjøre belastning på mekanisk drivverk mindre. Det har også vært endel ulykker ved start, eks vente på et grønt lys, og så har syklisten glemt at motorknappen står i turbo.modus, og vipps så går syklisten på ryggen.

En ordinær syklist, men med tømmerstokk ben, klarer nok å toppe kraft/dreimoment i tråkket over en el-sykkel.

Har sett en amerikansk studie(finner den ikke igjen) som nettopp tok for seg om el-sykler utgjorde mer slitasje på underlaget. Joda, men det var marginalt. Mener å huske at undersøkelsen var fra 2016, og da var vi ikke kommet spesielt langt i utviklingen av motor/dreimoment/slitasje..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Sovna skrev (13 minutter siden):

Går ut ifra at du da tenker motorens egenskap til akselerasjon, og at den starter brått. Generasjon motor i dag har en snillere form for rykk i tråkket. Det har kanskje ikke vært med tanke på slitasje på underlag, men heller å gjøre belastning på mekanisk drivverk mindre. Det har også vært endel ulykker ved start, eks vente på et grønt lys, og så har syklisten glemt at motorknappen står i turbo.modus, og vipps så går syklisten på ryggen.

En ordinær syklist, men med tømmerstokk ben, klarer nok å toppe kraft/dreimoment i tråkket over en el-sykkel.

Har sett en amerikansk studie(finner den ikke igjen) som nettopp tok for seg om el-sykler utgjorde mer slitasje på underlaget. Joda, men det var marginalt. Mener å huske at undersøkelsen var fra 2016, og da var vi ikke kommet spesielt langt i utviklingen av motor/dreimoment/slitasje..

 

Tror det er mer antallet som nå sykler på stier som er problemet,ikke om det er el sykkel eller ei. Fulldempede sykler har der jo blitt solgt mye av de siste årene. Det er utviklet egen turisme mhp sti sykling osv. Det har mao blitt stadig flere som bruker sykkelen på stier..El sykkel eller ei tror jeg betyr marginalt.  Ser at det blir veldig stygt når man sykler på våte stier tilknyttet myr..ikke en bra utvikling mhp å ta vare på naturen spør du meg. Men som sagt tror jeg det har lite med el sykler å gjøre,mer ett generelt problem

Endret av FriskLuft
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (8 minutter siden):

Tror det er mer antallet som nå sykler på stier som er problemet,ikke om det er el sykkel eller ei. Fulldempede sykler har der jo blitt solgt mye av de siste årene. Det er utviklet egen turisme mhp sti sykling osv. Det har mao blitt stadig flere som bruker sykkelen på stier..El sykkel eller ei tror jeg betyr marginalt.  Ser at det blir veldig stygt når man sykler på våte stier tilknyttet myr..ikke en bra utvikling mhp å ta vare på naturen spør du meg. Men som sagt tror jeg det har lite med el sykler å gjøre,mer ett generelt problem

Dette har du nok helt rett i. Det har faktisk blitt en masseinvandring til stiene. Men det bygges også downill eller kuleløyper hvor målet er å få litt adrenalin inn i kroppen til de som ønsker en nær døden opplevelse.

I stisykkel miljøet er det blitt etablert en toleranse for el-sykkel/fulldemper. Man kan da utfordre seg enda mer, hindringer som tidligere var vanskelig å forsere gjøres lettere med motorhjelp. Dermed har interessen økt og flere benytter stiene.

Lenke til kommentar

Jeg går ofte langs Akerselva og det er i utgangspunktet en fin opplevelse. Man rusler avgårde i naturskjønne omgivelser. Men mye blir til dels ødelagt av at man hele tiden må passe på og ha øyne i nakken pga syklister som kjører slalom mellom de gående.  Spesielt ille er Foodora og den gjengen der som bruker den ofte smale stien som transportetappe. Med elsykkelens inntog så blir også skadepotensialet større(produktet av hastighet og masse).

Det burde vært et forbud mot sykling der og også i gågater.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Merket felt i vegbanen er det beste alternativet i mange tilfelle, fordi veien da blir bredere og gir bedre marginer til alle trafikantgrupper (også elsparkesyklister som må velge vegbanen pga nevnte brostein/kantstein noen steder utformet som lave trappetrinn (!)).  En annen fordel er bedre vedlikehold og jevnere asfalt enn på sykkelvegene.

Men lokale pressgrupper og politikere havner ofte på 30 år gammelt tankegods om å bygge kun tradisjonelle g/s veier.

Derfor blir det da ofte også nedsatt fartsgrense i tillegg pga et hysteri om at lavere fartsgrenser er et universelt botemiddel mot ubegrunnet angst. (Som behandles bedre av lege enn av politikere)

 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Merket felt i vegbanen er det beste alternativet i mange tilfelle, fordi veien da blir bredere og gir bedre marginer til alle trafikantgrupper (også elsparkesyklister som må velge vegbanen pga nevnte brostein/kantstein noen steder utformet som lave trappetrinn (!)).  En annen fordel er bedre vedlikehold og jevnere asfalt enn på sykkelvegene.

Men lokale pressgrupper og politikere havner ofte på 30 år gammelt tankegods om å bygge kun tradisjonelle g/s veier.

Derfor blir det da ofte også nedsatt fartsgrense i tillegg pga et hysteri om at lavere fartsgrenser er et universelt botemiddel mot ubegrunnet angst. (Som behandles bedre av lege enn av politikere)

 

Fartssperren man har på el sykler er også veldig frustrerende i og for seg.....

Skulle gjerne hatt den på 30 km/t istedenfor 25 km/t. Poenget er at når man har transport etapper mellom steder man vil sykle så sykler man ofte på asfalt eller gode grusveier. Her oppleves 25 km/t som svært sakte. På noen el sykler møter man mindre "vegg" enn andre rundt 25 km/t, mens på ganske mange er det en bråstopp som er vanskelig å overvinne. Har kun hatt 2 ulike el sykler så langt og begge har oppført seg litt forskjellig her. Jeg har ofte fundert på om det er en motorbrems der inne fordi man møter på denne veggen så fort man tråkker på litt ekstra. Neste gang ny sykkel skal kjøpes inn så skal dette momentet her mhp hvordan sykkelen oppfører seg når motoren gir slipp vektlegges mye.  For mitt vedkommende er det  oftere snakk om å sykle langt vekk fra folk uansett - så denne 25 km/t grensen anser jeg som lite fornuftig. Sykler jeg vanlig sykkel på lett flat mark er f.eks 30 km/t helt greit å sykle i uten motor - det burde være like enkelt selv om man har motor. I tettbygde strøk eller der man deler veien med gående, f.eks gs, så forstår jeg 25 km/t, men ikke når man har milevis fra folk og fe langt til skogs på grusveier (snakker da heller ikke om Nordmarka hvor det er mange folk og selve området bærer jo preg av en park gitt antallet man kan risikere å møte her - men mer områder som er mer uten for allfarvei. Samme regler gjelder jo overalt så uansett hvor man er så man må forholde seg til disse 25 km/t - hvilket jeg oppfatter som ganske inngripende egentlig......

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
FriskLuft skrev (27 minutter siden):

Fartssperren man har på el sykler er også veldig frustrerende i og for seg.....

Skulle gjerne hatt den på 30 km/t istedenfor 25 km/t. Poenget er at når man har transport etapper mellom steder man vil sykle så sykler man ofte på asfalt eller gode grusveier. Her oppleves 25 km/t som svært sakte. ...

Slettes ikke uenig og burde være mulig med et differensiert regelverk.  Maks 25 på gangvei/fortau, men åpning for 45 km/t i veibanen så sant en har mopedlapp og evt raskere om en har MC-lapp, men her er vi på kollisjonskurs med stivbent regelverk, forsikringsselskap og ikke minst alle som kjører uvettig. 

Uvettig tenker jeg da på (spesielt mindreårige) som allerede idag trimmer elsparkesykkelen til fint å holde 40 km/t i oppoverbakke osv. 

Min lille filosofiske konklusjon på helgens sykling som ble til 9 mil var at elsykkel er flott for å dra på tur med på fritiden, men ikke som pendler-verktøy (om en ikke er heldig og bor bor relativt kort distanse fra jobb da.)   Kan eventuelt brukes som del av pendling til togstasjon etc, men da sliter en med at den er så utsatt for tyveri.

Forresten fint debattinnlegg i dagens Budstikka https://www.budstikka.no/ja-la-oss-alle-sykle-i-stedet-for-a-bruke-bil/o/5-55-1709923  (vanlig racersykkel riktignok, men de går mer enn 25 km/t om det er en veltrent rytter...)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Kajac skrev (18 timer siden):

Hvis ikke det var for elsparkesykkelen hadde jeg fremdeles vært matpakkesjåfør og kjørt bil til jobb. I mine øyne er elsparkesykkelen kanskje århundrets oppfinnelse når det kommer til samferdsel. Problemet er utleiesyklene og idiotene som bruker dem. Folk som kjører sin egen elsparkesykkel er som regel mer forsiktig.

Helt enig. Jeg går daglig gjennom sentrum i byen hvor jeg bor og jeg ser nesten hver uke situasjoner hvor jeg enten lurer på om personene bak styret enten en beruset på en høylys hverdag, har synsutfordringer eller rett og slett har har noen løse mentale koblinger.

Det er en kjempegod ide å kjøre tre veninner på samme sykkel full fart nedover et fotjengerfelt, for så å ta en brå sving ut i et overgangsfelt så bilene må bråbremse. Attpåtil river de nesten over ende en eldre person med rullator i samme slengen.

Endret av Lemongrass
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 21.5.2024 den 1:32 PM):

Slettes ikke uenig og burde være mulig med et differensiert regelverk.  Maks 25 på gangvei/fortau, men åpning for 45 km/t i veibanen så sant en har mopedlapp og evt raskere om en har MC-lapp, men her er vi på kollisjonskurs med stivbent regelverk, forsikringsselskap og ikke minst alle som kjører uvettig. 

Uvettig tenker jeg da på (spesielt mindreårige) som allerede idag trimmer elsparkesykkelen til fint å holde 40 km/t i oppoverbakke osv. 

Min lille filosofiske konklusjon på helgens sykling som ble til 9 mil var at elsykkel er flott for å dra på tur med på fritiden, men ikke som pendler-verktøy (om en ikke er heldig og bor bor relativt kort distanse fra jobb da.)   Kan eventuelt brukes som del av pendling til togstasjon etc, men da sliter en med at den er så utsatt for tyveri.

Forresten fint debattinnlegg i dagens Budstikka https://www.budstikka.no/ja-la-oss-alle-sykle-i-stedet-for-a-bruke-bil/o/5-55-1709923  (vanlig racersykkel riktignok, men de går mer enn 25 km/t om det er en veltrent rytter...)

Elsykkel 45km/t

Man må ha minimum ansvarsforsikring og mopedførerbevis eller førerkort klasse B for å bruke en 45 km/t elsykkel.

En 45 km/t elsykkel er godkjent for norske veier, men for å være lovlige må dem skiltes og registreres som mopeder.


– Man må også ha ansvarsforsikring på sykkelen.
– Man må bruke godkjent hjelm for moped/motorsykkelbruk.
– Kan kun brukes på veier, ikke fortau og sykkelveier.
– Man må inneha førerkort for moped.

 
 
 

 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (59 minutter siden):

Elsykkel 45km/t

Man må ha minimum ansvarsforsikring og mopedførerbevis eller førerkort klasse B for å bruke en 45 km/t elsykkel.

En 45 km/t elsykkel er godkjent for norske veier, men for å være lovlige må dem skiltes og registreres som mopeder.


– Man må også ha ansvarsforsikring på sykkelen.
– Man må bruke godkjent hjelm for moped/motorsykkelbruk.
– Kan kun brukes på veier, ikke fortau og sykkelveier.
– Man må inneha førerkort for moped.

 
 
 

 

Da kan man jo likegreit kjøpe seg en Sur-ron eller lignende. Kan ikke tenke meg at det er ettertraktet å valse rundt på bilveier med en sykkel, verken for trafikkavviklingen&sikkerheten for bilister eller personsikkerheten for syklisten.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Da kan man jo likegreit kjøpe seg en Sur-ron eller lignende. Kan ikke tenke meg at det er ettertraktet å valse rundt på bilveier med en sykkel, verken for trafikkavviklingen&sikkerheten for bilister eller personsikkerheten for syklisten.

Nei sant. Jeg hadde ikke giddet. Vel, du kan jo modde/chippe motoren, men det er selvsagt ulovlig. Jeg vet at mange likevel gjør dette. 

Skal liksom politiet ved mistanke ta seg en kjøretur med sykkelen for å få beviset? HA-HA😂, særlig de gidder..

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

@Sovna  Nettopp, så fort det går over 25 km/t så baller det på seg med diverse krav til kjøretøy (skilt, lys, forsikring, førerkort, typegodkjenning, evt fullt kjøreutstyr om forsikringsselskapet krever dette for full erstatning v/personskade) og ikke minst blokkeres "sykkelen" som da formelt er blitt til moped eller MC (avhengig av hvor fort den kan kjøre) fra kjøring på gangveier og fortau.

Min tanke knyttet seg mer til om f.eks. sykkelen har KI (kunstig intelligens) kamera innebygget som automatisk begrenser farten til 25 km/t på gangveier/fortau, men som åpner for 45 km/t om sykkelen skifter til vegbanen (noe racersyklister likevel klarer) uten at det baller på seg moped/MC-krav  Evt om det åpnes for dette med MI (Menneskelig Inteligens) kombinert med heftige bøter om en misbruker dette.  Dog litt vanskelig å håndheve - i nedoverbakker ruller jo alle vanlige og el-sykler fort i 40+

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 minutter siden):

@Sovna  Nettopp, så fort det går over 25 km/t så baller det på seg med diverse krav til kjøretøy (skilt, lys, forsikring, førerkort, typegodkjenning, evt fullt kjøreutstyr om forsikringsselskapet krever dette) og ikke minst blokkeres "sykkelen" som da formelt er blitt til moped eller MC (avhengig av hvor fort den kan kjøre) fra kjøring på gangveier og fortau.

Min tanke knyttet seg mer til om f.eks. sykkelen har KI (kunstig intelligens) kamera innebygget som automatisk begrenser farten til 25 km/t på gangveier/fortau, men som åpner for 45 km/t om sykkelen skifter til vegbanen (noe racersyklister likevel klarer) uten at det baller på seg moped/MC-krav  Evt om det åpnes for dette med MI (Menneskelig Inteligens) kombinert med heftige bøter om en misbruker dette.  Dog litt vanskelig å håndheve - i nedoverbakker ruller jo alle vanlige og el-sykler fort i 40+

Ja enig. Ganske hinsides krav. Husk vi er i Norge.

Apropos nedoverbakker(helst heftige), pga den ganske massive egenvekten, og hvis dekk og nav ikke gir for mye rullemotstand, så kan du trille like fort eller fortere enn en ekstrem racer. Jeg har gjort det nedover fra Grefsenkollen i Oslo. Sjelden sett et mer forarget tryne i hele mitt liv🤬🤣🤣 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 minutter siden):

Nei sant. Jeg hadde ikke giddet. Vel, du kan jo modde/chippe motoren, men det er selvsagt ulovlig. Jeg vet at mange likevel gjør dette. 

Skal liksom politiet ved mistanke ta seg en kjøretur med sykkelen for å få beviset? HA-HA😂, særlig de gidder..

Hehe tror ikke det er førsteprioritet nei😂😂😂. På en måte litt sørgmodig at mesteparten av elsyklene bare daffer rundt på halv gamp, men jeg forstår det jo fra et sikkerhetsperspektiv der loven er ment for å trygge hele befolkningen. Tror nok at mange tror de må trimme motoren eller modifisere programvaren når det egentlig holder å manipulere fartsmåleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...