Sovna Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai Jeg hører stadig meningsytringer over disse doningene og deres brukere. De kjører for fort, de mestrer ikke sykkelen. Pga motorstyrke eller egenvekt? Noen synes el-sykkel bare er latterlig, den gir deg zero treningsutbytte fordi den er nærmere en moped enn en sykkel. Kona møter på vei til jobb med sin el-sykkel stadig hissige pulsklokke fantaster i sine 5 kilos ekstremsykler og hvor de sneier skulderen hennes i en hinsides hastighet. Passe uansvarlig tenker jeg.. For det ser faktisk ut til å være med vilje siden sykkeltraseen er bred som en motorvei. Slik tolker hun det i alle fall. Dermed virker det som om mange treningsfreaks har et nærmere hatsk forhold til el-syklister. Dette skjønner jeg virkelig ingenting av.. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai Kan ikke si at jeg deler den erfaringen. De fleste sykkelvennlige folka jeg kjenner til er positive til el-sykler, siden det gjør sykling mer tilgjengelig for de som ikke er så godt trent. Det er definitivt de som kun vil ha vanlig sykkel for treningen/utfordringen sin skyld, men har aldri oppfattet dette som en elitisk holdning. 2 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai Min erfaring med en del "treningsfantaster" er at de har en "unna vei, her kommer jeg"-holdning. Enten man selv er gående, syklende (el og vanlig) eller kjørende, så tror de ofte at de har førsterett på vei og sti. Selvfølgelig er ikke alle slik, men til og med i skogen på store grusveier opplever jeg at de er i sin egen verden og ikke legger merke til ting rundt seg (sykler/løper 10 meter fra en elg uten å se den f.eks...). Jeg ler litt av det, men er jo ubehagelig å flere ganger ha nesten blitt løpt, syklet eller rennt ned av disse folka (både løpende, syklende og skigående). Tror det er flere som irriterer seg over folk, spesiellt barn, på el-sparkesykel som kjører for fort på fortau og ikke har helt kontroll på kjøringen sin, enn det er folk som irriterer seg over folk på el-sykkel. 2 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai Bortsett fra at det var en tabbe å tillate motorisert ferdsel med elsykkel i marka, så har jeg ikke fått med meg noe negativitet mot elsykkel. El-sparkesykkel derimot er noe dritt. 2 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 18. mai Forfatter Del Skrevet 18. mai Trippelure skrev (8 minutter siden): Min erfaring med en del "treningsfantaster" er at de har en "unna vei, her kommer jeg"-holdning. Enten man selv er gående, syklende (el og vanlig) eller kjørende, så tror de ofte at de har førsterett på vei og sti. Selvfølgelig er ikke alle slik, men til og med i skogen på store grusveier opplever jeg at de er i sin egen verden og ikke legger merke til ting rundt seg (sykler/løper 10 meter fra en elg uten å se den f.eks...). Jeg ler litt av det, men er jo ubehagelig å flere ganger ha nesten blitt løpt, syklet eller rennt ned av disse folka (både løpende, syklende og skigående). Tror det er flere som irriterer seg over folk, spesiellt barn, på el-sparkesykel som kjører for fort på fortau og ikke har helt kontroll på kjøringen sin, enn det er folk som irriterer seg over folk på el-sykkel. Apropos. Vi har jo fått en ganske ny sykkel-kategori. "Grusracer." Det ligger nærmet i ordet hvordan den passer best å bruke. Dette har jeg sett grove eksempel på i marka. Den verste for grussyklisten selv. Over en blind bakketopp, hvor denne syklisten fortsatt valgte full spiker, der kommer to gående og nødmanøveren er i gang. Med den type sykkel og sin hjul dimensjon er ikke det bare bare.. Dette endte med en syklist som lå bevegelsesløs med ansiktet ned i en bekk. Kun to øyne som blunket. Nakkebrudd. Jeg ser også som den største fare ekstreme syklister på sine lette karbon(dyre) sykler. Kun blikket rett frem igjennom trafikkerte kryss uten noe som helst vilje/evne til risikovurdering.. hverken for seg selv eller andre. 4 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 18. mai Forfatter Del Skrevet 18. mai Mag ne skrev (2 minutter siden): Bortsett fra at det var en tabbe å tillate motorisert ferdsel med elsykkel i marka, så har jeg ikke fått med meg noe negativitet mot elsykkel. El-sparkesykkel derimot er noe dritt. Hvor ligger tabben i tillatelse av el-sykkel i marka mener du? Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai Det sliter veldig på underlaget. Jeg ser det siden jeg går mye i marka, og jeg har forøvrig elsykkel selv. 2 1 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 18. mai Forfatter Del Skrevet 18. mai Mag ne skrev (1 minutt siden): Det sliter veldig på underlaget. Jeg ser det siden jeg går mye i marka, og jeg har forøvrig elsykkel selv. Ok. Du tenker på vekten av selve sykkelen altså. Burde man kanskje nekte overvektige mennesker tilgang til marka også..? Etter el-sykkelens inntog i marka ser ikke jeg noen forringelse av grusveiene. Dette tåler de. Flom derimot.. Når det kommer til stisykling og ekstremt bløtt underlag kan det kanskje være et argument.. 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai 15 minutes ago, Sovna said: Burde man kanskje nekte overvektige mennesker tilgang til marka også..? Det er neppe nødvendig da de allerede nekter seg selv den tilgangen. 3 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai (endret) Sovna skrev (36 minutter siden): Ok. Du tenker på vekten av selve sykkelen altså. Burde man kanskje nekte overvektige mennesker tilgang til marka også..? Etter el-sykkelens inntog i marka ser ikke jeg noen forringelse av grusveiene. Dette tåler de. Flom derimot.. Når det kommer til stisykling og ekstremt bløtt underlag kan det kanskje være et argument.. Sykkelens vekt, kraft, hvor langt og bratt man kommer. Tråsykkel sliter mer på stien enn å gå, men det jeg mente var unødvendig var å gjøre den forandringen med å tillate motorisert ferdsel. Veier tåler det selvsagt. Endret 18. mai av Mag ne 1 Lenke til kommentar
Yakamaru Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai Så lenge de holder seg unna veien så bryr jeg meg lite om dem. Brukbare og nyttige som framkomstmiddel i byene tho. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai Sovna skrev (2 timer siden): Jeg hører stadig meningsytringer over disse doningene og deres brukere. De kjører for fort, de mestrer ikke sykkelen. Pga motorstyrke eller egenvekt? Noen synes el-sykkel bare er latterlig, den gir deg zero treningsutbytte fordi den er nærmere en moped enn en sykkel. Kona møter på vei til jobb med sin el-sykkel stadig hissige pulsklokke fantaster i sine 5 kilos ekstremsykler og hvor de sneier skulderen hennes i en hinsides hastighet. Passe uansvarlig tenker jeg.. For det ser faktisk ut til å være med vilje siden sykkeltraseen er bred som en motorvei. Slik tolker hun det i alle fall. Dermed virker det som om mange treningsfreaks har et nærmere hatsk forhold til el-syklister. Dette skjønner jeg virkelig ingenting av.. Det er vel førerne og ikke elsyklene sin feil. Blir litt ensporet å legge et produkt for hat når det er føreren som er problemet. Jeg har selv elsykkel og kan være enig i at hvis man virkelig går inn for det så kan man sulle rundt med minimal treningseffekt forutenom bevegelsestrening. Det positive kan være at det senker terskelen for nyttig prehab/rehab trening for folk med rygg/hofte/kne problemer. 1 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai Ser forsåvidt mange "verdensmestre" i midtlivskrise som ser ut som de skal delta i tour de france, de tar ikke hensyn til noen, verken biltrafikk eller andre mosjonister. 3 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai Yakamaru skrev (25 minutter siden): Så lenge de holder seg unna veien så bryr jeg meg lite om dem. Så lenge de holder seg i veibanen og ikke på fortauet er det ok for meg. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg DrAlban3000 Skrevet 18. mai Populært innlegg Del Skrevet 18. mai (endret) Sovna skrev (3 timer siden): Jeg hører stadig meningsytringer over disse doningene og deres brukere. De kjører for fort, de mestrer ikke sykkelen. Pga motorstyrke eller egenvekt? Noen synes el-sykkel bare er latterlig, den gir deg zero treningsutbytte fordi den er nærmere en moped enn en sykkel. Kona møter på vei til jobb med sin el-sykkel stadig hissige pulsklokke fantaster i sine 5 kilos ekstremsykler og hvor de sneier skulderen hennes i en hinsides hastighet. Passe uansvarlig tenker jeg.. For det ser faktisk ut til å være med vilje siden sykkeltraseen er bred som en motorvei. Slik tolker hun det i alle fall. Dermed virker det som om mange treningsfreaks har et nærmere hatsk forhold til el-syklister. Dette skjønner jeg virkelig ingenting av.. Min erfaring på en av de mest trafikkerte veiene i Norge er at folk med el-sykkel vanligvis er laaaangt bedre trafikanter enn folk med kondomdress og klatretrøye. De benytter gjerne sykkelfeltene, går av sykkelen ved kryssing av vei, gir tydelige signaler. Kvinne på elsykkel er det i mine øyne svært lite problemer med i trafikken. Halvfeit 30-50 år gammel mann på racingsykkel derimot? Kan bare glemme å se fyren i gang/sykkelfelt. Han sykler jo i nesten 19km/t, en halsbrekkende hastighet som er til fare for folk som går i 8km/t. At han lager en mil kø og frustrasjoner er selve krydderet i hverdagen og en risiko som kommer på kjøpet er velkommen. Jeg ser forøvrig daglig kvinner på elsykkel klatre ifra disse racingsyklistene - men alltid i sykkelfeltet. TLDR: Menn er problemet. Menn på sykkel. Endret 18. mai av DrAlban3000 9 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 18. mai Forfatter Del Skrevet 18. mai Mag ne skrev (4 timer siden): Sykkelens vekt, kraft, hvor langt og bratt man kommer. Tråsykkel sliter mer på stien enn å gå, men det jeg mente var unødvendig var å gjøre den forandringen med å tillate motorisert ferdsel. Veier tåler det selvsagt. Og igjen, hvorfor? Miljø? Ikke nevnverdig eksos fra en el-sykkel..😁 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai DrAlban3000 skrev (3 timer siden): Kan bare glemme å se fyren i gang/sykkelfelt. Han sykler jo i nesten 19km/t Om du hadde sykla sjøl hadde du sikkert glatt passert han istedenfor å ligge bak og grine bak rattet. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 18. mai Forfatter Del Skrevet 18. mai DrAlban3000 skrev (3 timer siden): Min erfaring på en av de mest trafikkerte veiene i Norge er at folk med el-sykkel vanligvis er laaaangt bedre trafikanter enn folk med kondomdress og klatretrøye. De benytter gjerne sykkelfeltene, går av sykkelen ved kryssing av vei, gir tydelige signaler. Kvinne på elsykkel er det i mine øyne svært lite problemer med i trafikken. Halvfeit 30-50 år gammel mann på racingsykkel derimot? Kan bare glemme å se fyren i gang/sykkelfelt. Han sykler jo i nesten 19km/t, en halsbrekkende hastighet som er til fare for folk som går i 8km/t. At han lager en mil kø og frustrasjoner er selve krydderet i hverdagen og en risiko som kommer på kjøpet er velkommen. Jeg ser forøvrig daglig kvinner på elsykkel klatre ifra disse racingsyklistene - men alltid i sykkelfeltet. TLDR: Menn er problemet. Menn på sykkel. Følger deg helt klart på dette. Det er dette jeg også ser. Når det kommer til hastighet så er 19km/t på racingsykkel ingenting. En medium gammel, medium+feit fyr klarer nærere dobbelt på flatmark. El-syklisten vil ikke kunne henge med, motoren kobler ut på 25km/t som mange vet. I oppoverbakker har jo el-sykkelen fortrinnet med motoren. Kanskje til og med nedoverbakken. Da tenker jeg først og fremst vekt, men kanskje også lett trillbare hjul(nav.) Lenke til kommentar
Entern Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai El-sykkel >>>>>>>>>>> mellomledere i kondomdress Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai El-sykker er fantaskisk framkomstmiddel. Har ikke selvopplevd hat pga min el-sykkel. Men har bekjent som ble kjefta opp av en "mellomleder" med tour de france sykkel Hun syklet forbi han i en lang oppoverbakke på veg til jobb. 🤣 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå