Gå til innhold

Varsler nedskjæringer hos Square Enix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Square Enix meldte også om en inntektsnedgang på nesten 70 prosent sammenlignet med forrige år. Mye av nedgangen skyldes et tap på 1,5 milliarder kroner som kommer av at en rekke påbegynte prosjekter ble kappet på vårparten i tandem med selskapets nye strategi. "
 

Dere glemte å nevne Square Enix sin enorme flopp, Forspoken, som kostet selskapet cirka 2 milliarder kroner. Square Enix var kanskje den eneste asiatiske utvikleren (eller i det minste én av få) som bestemte seg for å følge vestlig kurs og bli woke. Mens resten av det asiatiske spillmarkedet er immunt mot "nedgangen", så er altså Square Enix i ferd med å gå konk.

Get woke, go broke er etter alt å dømme et ekte fenomen fordi man opplever to store problemer - kvalitetstap og kundeflukt.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Eller som Richard Leadbetter i Digital Foundry kalte det - Sporefoken

Når man framavler slike kalkuner så spiller man et særdeles høyt spill (no pun intended).

Spillutvikling har alltid vært skummelt, men verdiene det er snakk om i dagens marked har aldri vært høyere, og gjør man noe feil får det gjerne enorme konsekvenser.

Tror markedet framover kommer til å bli mer indie-dominert, også i organisering og satsning fra de store slik som f.eks med Dave the diver.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

Dere glemte å nevne Square Enix sin enorme flopp, Forspoken, som kostet selskapet cirka 2 milliarder kroner. Square Enix var kanskje den eneste asiatiske utvikleren (eller i det minste én av få) som bestemte seg for å følge vestlig kurs og bli woke. Mens resten av det asiatiske spillmarkedet er immunt mot "nedgangen", så er altså Square Enix i ferd med å gå konk.

Get woke, go broke er etter alt å dømme et ekte fenomen fordi man opplever to store problemer - kvalitetstap og kundeflukt.

Vås.

Forspoken har ikke solgt så bra som de håpet og har nok ikke tjent inn igjen alle utgiftene, men disse påstandene har ikke noe med virkeligheten å gjøre.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, rabler said:

Vås.

Forspoken har ikke solgt så bra som de håpet og har nok ikke tjent inn igjen alle utgiftene, men disse påstandene har ikke noe med virkeligheten å gjøre.


En god tommelfingeregel dersom du skal avfeie andres argumenter er å komme med konkrete innsigelser.

Faktum er at produktet de ga ut var så dårlig og lite appellerende til kundene at spillet gikk opptil 200 millioner dollar i underskudd og tok livet av utvikleren, Luminous Productions. Selv Square Enix forstod at det ikke gikk an å redde utvikleren fra seg selv og la like godt ned hele studioet. Og det er noe vi kommer til å se mer av.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Brother Ursus skrev (1 time siden):

"Square Enix meldte også om en inntektsnedgang på nesten 70 prosent sammenlignet med forrige år. Mye av nedgangen skyldes et tap på 1,5 milliarder kroner som kommer av at en rekke påbegynte prosjekter ble kappet på vårparten i tandem med selskapets nye strategi. "
 

Dere glemte å nevne Square Enix sin enorme flopp, Forspoken, som kostet selskapet cirka 2 milliarder kroner. Square Enix var kanskje den eneste asiatiske utvikleren (eller i det minste én av få) som bestemte seg for å følge vestlig kurs og bli woke. Mens resten av det asiatiske spillmarkedet er immunt mot "nedgangen", så er altså Square Enix i ferd med å gå konk.

Get woke, go broke er etter alt å dømme et ekte fenomen fordi man opplever to store problemer - kvalitetstap og kundeflukt.

Vi nevner heller ikke Final Fantasy VII Rebirth, Final Fantasy XVI eller Foamstars som alle – ifølge kilder medier har snakket med – ikke har solgt til forventningene, og som faktisk ble gitt ut i finansperioden. Det ville vært mer naturlig enn Forspoken her.

Forspoken-tallene rammet i hovedsak fjorårets resultat (april 2022 - mars 2023), ikke dette budsjettet. I tillegg sank aksjekursen til Square Enix betraktelig i perioden etter lanseringen av Final Fantasy XVI (ned 20 milliarder kroner, men det bedret seg riktig nok rundt FFVII Rebirth-lanseringen før den sank igjen nå) . Akkurat hvorfor Forspoken blir syndebukken her er uklart. 

At Forspoken solgte dårlig, hadde et stort budsjett og fikk negativ respons fra kritikerne (også fra vår anmelder) stemmer, men at det handler om "woke" (som ikke er tydelig definert) er det ikke noe konkret hold i, og ikke noe kritikerne bet seg spesifikt fast i. Selv ikke de negative brukeranmeldelsene på Steam nevner "woke" som et problem. Forspoken var til syvende og sist et dårlig spill som kostet mye og som ikke traff. 

Hvor du får 2 milliarder kroner i underskudd fra vet jeg ikke. En person som jobbet på spillet listet opp at spillet kostet "over 100 millioner dollar (1 milliard kroner) å lage" på LinkedIn i 2023, men utover det har vi ingen konkrete tall fra budsjettet eller tapskostnadene til Forspoken. 

Datterselskapet (subsidiary) Luminous Productions ble lagt ned og foldet inn i Square Enix (det virker ikke som om ansatte ble sagt opp, men heller ble overført til andre avdelinger internt, spesifikt CBU2). Egentlig virker det mest sannsynlig at det mer skyldes en blanding av at Forspoken ikke leverte, men også at spillmotoren Luminous ikke lenger var noe SE ønsket å opprettholde etter Forspoken-lanseringen. 

Endret av Arodem
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 minutter siden):


En god tommelfingeregel dersom du skal avfeie andres argumenter er å komme med konkrete innsigelser.

Faktum er at produktet de ga ut var så dårlig og lite appellerende til kundene at spillet gikk opptil 200 millioner dollar i underskudd og tok livet av utvikleren, Luminous Productions. Selv Square Enix forstod at det ikke gikk an å redde utvikleren fra seg selv og la like godt ned hele studioet. Og det er noe vi kommer til å se mer av.

Helt enig. Det er viktig med noe konkret å vise til. Det at spillet er "woke" og "get woke, go broke" er jo subjektivt. Skal de som er uenige med dere som skriker woke hver gang dere ikke liker noe komme med konkrete argumenter når det å rope "woke" høyt nok er alt som kreves fra dere?

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Arodem said:

Vi nevner heller ikke Final Fantasy VII Rebirth, Final Fantasy XVI eller Foamstars som alle – ifølge kilder medier har snakket med – ikke har solgt til forventningene, og som faktisk ble gitt ut i finansperioden. Det ville vært mer naturlig enn Forspoken her.

Forspoken-tallene rammet i hovedsak fjorårets resultat (april 2022 - mars 2023), ikke dette budsjettet. I tillegg sank aksjekursen til Square Enix betraktelig i perioden etter lanseringen av Final Fantasy XVI (ned 20 milliarder kroner, men det bedret seg riktig nok rundt FFVII Rebirth-lanseringen før den sank igjen nå) . Akkurat hvorfor Forspoken blir syndebukken her er uklart. 

At Forspoken solgte dårlig, hadde et stort budsjett og fikk negativ respons fra kritikerne (også fra vår anmelder) stemmer, men at det handler om "woke" (som ikke er tydelig definert) er det ikke noe konkret hold i, og ikke noe kritikerne bet seg spesifikt fast i. Selv ikke de negative brukeranmeldelsene på Steam nevner "woke" som et problem. Forspoken var til syvende og sist et dårlig spill som kostet mye og som ikke traff. 

Hvor du får 200 millioner dollar i underskudd fra vet jeg ikke. En person som jobbet på spillet listet opp at spillet kostet "over 100 millioner (dollar) å lage" på LinkedIn i 2023, men utover det har vi ingen konkrete tall fra budsjettet eller tapskostnadene til Forspoken. 

Det frittstående studioet Luminous Productions ble lagt ned (det virker ikke som om ansatte ble sagt opp, men heller ble overført til andre avdelinger internt, spesifikt CBU2). Egentlig virker det mest sannsynlig at det mer skyldes en blanding av at Forspoken ikke leverte, men også at spillmotoren Luminous ikke lenger var noe SE ønsket å opprettholde etter Forspoken-lanseringen. 




Produksjonsbudsjettet utgjør bare en del av totale omkostninger.
Square Enix sitt tap i inntekter korresponderer meget godt til Forspokens katastrofalt store tap.
Profesjonelle kritikere er ikke representative for kundene.
Folk som ungår produkter de oppfatter som woke vil ikke kunne skrive negative anmeldelser når de ikke kjøper spillet.
Hadde folk kjøpt det og lagt igjen negative anmeldelser hadde utgiveren tjent penger.
Det er i skrivende øyeblikk 40 personer som er inne i spillet på Steam.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Yopaz said:

Helt enig. Det er viktig med noe konkret å vise til. Det at spillet er "woke" og "get woke, go broke" er jo subjektivt. Skal de som er uenige med dere som skriker woke hver gang dere ikke liker noe komme med konkrete argumenter når det å rope "woke" høyt nok er alt som kreves fra dere?



Faktum er at den overveldende majoriteten av kundebasen er møkklei identetspolitikk og i økende grad ungår det fordi det er slitsomt og nesten alltid ser ut til å gå utover kvaliteten på produktene. Det hjelper heller ikke at utviklere og produsenter går til frontalangrep på egne prospektive kunder og fan-baser.

At du og andre som holder med dem og lever i deres egne boble ikke forstår at det er kontraproduktivt er forklaring god nok for hvorfor spillbransjen og Hollywood nå sliter voldsomt med å korrigere kurs.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Brother Ursus said:



Faktum er at den overveldende majoriteten av kundebasen er møkklei identetspolitikk og i økende grad ungår det fordi det er slitsomt og nesten alltid ser ut til å gå utover kvaliteten på produktene. Det hjelper heller ikke at utviklere og produsenter går til frontalangrep på egne prospektive kunder og fan-baser.

Dette er nok feil. Faktum er at de eneste som er opptatt av identitetspolitikk er snøflak litt for langt ute på høyresiden. Vi andre lever godt med både mangfold, nyanser og forskjellige meninger.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:


En god tommelfingeregel dersom du skal avfeie andres argumenter er å komme med konkrete innsigelser.

Faktum er at produktet de ga ut var så dårlig og lite appellerende til kundene at spillet gikk opptil 200 millioner dollar i underskudd og tok livet av utvikleren, Luminous Productions. Selv Square Enix forstod at det ikke gikk an å redde utvikleren fra seg selv og la like godt ned hele studioet. Og det er noe vi kommer til å se mer av.

Selskap ønsker selvsagt å fremstå best mulig - spesielt overfor investorer. Og akkurat derfor det er ingen som er dumme nok til å servere investorene direkte løgner. Så når Square Enix i møte med investorene forteller at de har et stort underskudd som følge av at de har stoppet utviklingen av mange spill i forbindelse med restrukturering av selskapet så er det en overveiende sannsynlighet for at det er den faktiske årsaken til underskuddet og ikke feberfantasier som "Get woke, go broke".

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Brother Ursus skrev (46 minutter siden):




Produksjonsbudsjettet utgjør bare en del av totale omkostninger.
Square Enix sitt tap i inntekter korresponderer meget godt til Forspokens katastrofalt store tap.
Profesjonelle kritikere er ikke representative for kundene.
Folk som ungår produkter de oppfatter som woke vil ikke kunne skrive negative anmeldelser når de ikke kjøper spillet.
Hadde folk kjøpt det og lagt igjen negative anmeldelser hadde utgiveren tjent penger.
Det er i skrivende øyeblikk 40 personer som er inne i spillet på Steam.


"Produksjonsbudsjettet utgjør bare en del av totale omkostninger. Square Enix sitt tap i inntekter korresponderer meget godt til Forspokens katastrofalt store tap."

Betyr det at omkostningene er et tall du kun leser ut fra årsresultatet til Square Enix? Uten å faktisk vite hvor mye SE tapte på Forspoken er det ikke mulig å se denne sammenhengen. Av konkrete salgstall vet vi at det ble solgt 30 000 fysiske enheter av spillet i Japan den første uka, altså på PlayStation 5. Ifølge SteamDB er det estimert (med tall fra fire tjenester) at mellom 100 000 og 220 000 eier spillet på Steam, men det er ikke bekreftede data.

"Profesjonelle kritikere er ikke representative for kundene.
Folk som ungår produkter de oppfatter som woke vil ikke kunne skrive negative anmeldelser når de ikke kjøper spillet.
Hadde folk kjøpt det og lagt igjen negative anmeldelser hadde utgiveren tjent penger.
Det er i skrivende øyeblikk 40 personer som er inne i spillet på Steam."

Med andre ord oppstår ikke "woke" kritikk i dette tilfellet fra folk som faktisk spiller spillet, men fra folk som ser på spillet utenifra uten å spille det i det hele tatt. 

Forspoken solgte ikke som Square Enix håpet fordi det var et dårlig spill. "Woke" spiller ikke inn. Hades II har hatt en knallstart i Early Access denne siste uken til tross for kritikk om "woke".  

Endret av Arodem
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (59 minutter siden):

Faktum er at den overveldende majoriteten av kundebasen er møkklei identetspolitikk og i økende grad ungår det fordi det er slitsomt og nesten alltid ser ut til å gå utover kvaliteten på produktene. 

Det er nok det at kvaliteten har gått ned som har mest å seie. Sjølv om mange snakker høgt om at dei ikkje vil støtte spel som er woke så ser ikkje det ut til å gi utslag i salgstala. 

Det vi derimot ser er at iveren etter å lage eit spel som kan markedsførast mot alle kundesegment gjer at mange av spela berre blir ei suppe av halveis realiserte idéar. Her er ofte mangfold ei av mange omsyn som spelet prøver å få med. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Brother Ursus skrev (11 timer siden):

Get woke, go broke

Jeg tror ikke Forsoken floppet fordi det var woke. Mer sannsynlig fordi spillet (etter det jeg fikk med meg) var middelmådig.

Tidene har endret seg. Før i tiden solgte de fleste spill "ok". Det var ikke snakk om umiddelbare nedstengninger etter lanseringer. Men i dag virker det som at spill enten blir suksess eller flopp. Det er ingenting midt i mellom. Kostnadene forbundet med spillutvikling har nok mye av skylden. En annen grunn et at folk fortsatt kjøper og spiller gamle spill og ikke kjøper nye. De mest spilte spillene i dag er eldre spill som GTA V og Fortnite. Counter strike (!) topper akkurat nå salgslisten på Steam.

Det var i år 2000 utenkelig at et spill fra 1990 skulle selge mest. Og det var i 2010 utenkelig at et spill fra 2000 skulle selge mest. Men i 2024 er det altså CS som blir kjøpt. Naturligvis må det gå utover studioer som lager nye spill.

I tillegg er det i dag en form for flokkmentalitet vi ikke så tidligere. Folk kjøper det som selger bra. Spill som ikke topper listene blir ikke kjøpt. Hva som selger bra er i dag (i motsetning til tidligere) synlig for alle og enhver på Steam.

Derfor vil spill enten floppe eller bli en suksess. Et spill må selge veldig bra hurtig for å bli en suksess. Hvis ikke blir det katastrofe for spillstudioer.

Enorme kostnader skal tross alt hentes inn. Og det blir kroken på døren for spillstudioer, illustrert av flopper som Forspoken, Gollum, Saints Row, Redfall osv.

 

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Brother Ursus skrev (7 timer siden):



Faktum er at den overveldende majoriteten av kundebasen er møkklei identetspolitikk og i økende grad ungår det fordi det er slitsomt og nesten alltid ser ut til å gå utover kvaliteten på produktene. Det hjelper heller ikke at utviklere og produsenter går til frontalangrep på egne prospektive kunder og fan-baser.

 

Faktum er det ja. Da kan vi legge den død. Hør alle! Brother Ursus kom med ingen kilder, men det han sier er et faktum fordi han sier. Absolutt ingenting å si på dette.

Jeg driver til daglig med forskning og da kommer vi også med diverse påstander. Når vi kommer med påstander er det viktig at vi også har kilder (https://libguides.mit.edu/citing)

Du hevder at den overveldende majoriteten misliker woke. Hva baserer du dette på? Hvilke statistiske metoder har du brukt? Hvordan har du samlet data? Hvordan eliminerer du gjentatte innsendinger fra samme person? Kan du forklare med hva p-verdi er uten å se på Google? 

 

Sitat

At du og andre som holder med dem og lever i deres egne boble ikke forstår at det er kontraproduktivt er forklaring god nok for hvorfor spillbransjen og Hollywood nå sliter voldsomt med å korrigere kurs.

Jeg har mye negativt å si om spillindustrien og jeg ønsker også og ha forklaringer på hvorfor det går så dårlig med så mange selskap for tiden. Forskjellen på deg og meg er at jeg går ikke kun for den første forklaringen eller den forklaringen jeg liker best. Spillutvikling er nå dyrere enn noen gang. Dette skyldes jo maset om å bedre grafikken, ha større spill, 4K 60 fps som er tilpasset den næværende konsollgenerasjonen. Vi har også økte spillpriser, økte levekostnader som gjør at folk har mindre penger å rutte med til spill i tillegg til at det nå er enormt mange spill som kommer ut og det er beinhard konkurranse. Det hjelper jo heller ikke når det går sport i å utbetale rekordbonuser på toppen. Jeg ønsker ikke å si at det kun er et problem med den moderne spillindustrien. Jeg mener det er mange ting som må tas tak i. Er det ikke mer kontraproduktivt å spille på en enstrenget banjo?

Forspoken er et spill jeg ikke har hørt noe positivt om. I beste fall kan det beskrives som middelmådig og dette kommer fra både spillpresse og spillere så hvem er det som forsvarer det? Jeg gjør ikke det, spillpressen gjør ikke det. Det å avskrive at spillet er dårlig fordi woke handler om at du har en konklusjon og du jobber for å få konklusjonen til å stemme. Det er kontraproduktivt.

 

Edit: Jeg står også på det at "woke" er subjektivt og du kan hevde så mye du vil at dette er et konkret argument som må avfeies med bruk av kilder uten at du selv har noen kilder å vise til.

Endret av Yopaz
Edit 1: Glemte del av en setning Edit 2: Se bak edit
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (19 timer siden):

Get woke, go broke

 

Arodem skrev (16 timer siden):

Hades II har hatt en knallstart i Early Access denne siste uken til tross for kritikk om "woke".  


For ikke å snakke om de øvrige hundrevis av spillene (og filmene og seriene) som kan regnes (og ofte blir kritisert) som "woke", men som likevel ble enorme suksesser.

Hades 1
Cyberpunk 2077
Overwatch
Baldur's Gate 3
Horizon: Forbidden West
Life is Strange
Spider-Man 2 (Faktisk helt utrolig hva folk velger å kalle woke)
The Last of Us Part 2
Mass Effect
Starfield
Fallout TV-serien
Watch Dogs 2
Alan Wake 2

Nå foreslår jeg, Brother Ursus, at du lærer deg forskjellen på korrelasjon og kausalitet, eller at du ramser opp en liste med spill som i utgangspunktet er gode spill, men som gikk ad undas FORDI de var woke. Jeg mistenker det blir en latterlig kort liste, om du klarer å finne noe i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gringorilla said:

 


For ikke å snakke om de øvrige hundrevis av spillene (og filmene og seriene) som kan regnes (og ofte blir kritisert) som "woke", men som likevel ble enorme suksesser.


Nå foreslår jeg, Brother Ursus, at du lærer deg forskjellen på korrelasjon og kausalitet, eller at du ramser opp en liste med spill som i utgangspunktet er gode spill, men som gikk ad undas FORDI de var woke. Jeg mistenker det blir en latterlig kort liste, om du klarer å finne noe i det hele tatt.



Da må du og andre også lære dere hva uttrykket "get woke, go broke", faktisk betyr. Det er ikke kun snakk om forbrukerboikott ala. Bud Light, men at politiske ansettelser går utover meritokratiet og kvaliteten på de ansatte, som resulterer i et dårligere produkt.

Forbrukerboikott begynte heller ikke av noen som helst størrelse på spillfronten før veldig nylig, når folk fikk øynene opp for hva selskap som Sweet Baby Inc driver med, og det er fremdeles et åpent spørsmål hvorvidt andelen som bryr seg er betydelig - men det har vært nok til å få Sweet Baby Inc og andre aktivister i spillindustrien til å true boikotteres familier med lynsjing.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:

Forbrukerboikott begynte heller ikke av noen som helst størrelse på spillfronten før veldig nylig, når folk fikk øynene opp for hva selskap som Sweet Baby Inc driver med, og det er fremdeles et åpent spørsmål hvorvidt andelen som bryr seg er betydelig - men det har vært nok til å få Sweet Baby Inc og andre aktivister i spillindustrien til å true boikotteres familier med lynsjing.

Å kjære vene. Sweet Baby Inc driver faktisk ikke med det du tror de driver med… 🙄

Så om jeg har forstått deg riktig så er "Get woke, go broke" når høyreekstremister lar seg lure av 4chan-idioter til å boikotte selskap fordi høyreekstremistene er ekstremt opptatt av identitetspolitikk. Eksempelet Bud er veldig talende i så måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev:
2 minutes ago, Gringorilla said:

 


For ikke å snakke om de øvrige hundrevis av spillene (og filmene og seriene) som kan regnes (og ofte blir kritisert) som "woke", men som likevel ble enorme suksesser.


Nå foreslår jeg, Brother Ursus, at du lærer deg forskjellen på korrelasjon og kausalitet, eller at du ramser opp en liste med spill som i utgangspunktet er gode spill, men som gikk ad undas FORDI de var woke. Jeg mistenker det blir en latterlig kort liste, om du klarer å finne noe i det hele tatt.



Da må du og andre også lære dere hva uttrykket "get woke, go broke", faktisk betyr. Det er ikke kun snakk om forbrukerboikott ala. Bud Light, men at politiske ansettelser går utover meritokratiet og kvaliteten på de ansatte, som resulterer i et dårligere produkt.

Forbrukerboikott begynte heller ikke av noen som helst størrelse på spillfronten før veldig nylig, når folk fikk øynene opp for hva selskap som Sweet Baby Inc driver med, og det er fremdeles et åpent spørsmål hvorvidt andelen som bryr seg er betydelig - men det har vært nok til å få Sweet Baby Inc og andre aktivister i spillindustrien til å true boikotteres familier med lynsjing.

Artig å se hvordan du unnlater å svare på noe som helst av kritikken rettet mot deg, og heller kaster ut nye stråmenn. Nok sagt.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...