Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt nettverk med switch

Anbefalte innlegg

Har nettopp montert en ZyXEL 8-port switch, 3 pc-er er koblet til denne. Hadde tidligere en HUB, og faktisk fungerte nettverket raskere da??? Trodde switchen var mye raskere (100M mot 10M på HUB). Noen som har ideer hvorfor det går så tregt. Har lastet inn nyeste drivere til all hardware, inkl. Bios.

Tilkblingsikonet viser at jeg har en 100M forbindelse, men det går så treeeegt...

PS! Gjelder spesielt programvare som er delt mellom maskinene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale ett par ting i dette tilfellet.

Først og fremst vil jeg anbefale deg å prøve å sende filene over noe annet et microsofts fildeling. T.ex ftp. Det finnes mange gratis programmer som gjør dette, blant annet kan du finne de på windows.no

Hvis farten ikke blir bedre etter det er det på tide å sjekke nettverket for feil. Det som jeg tenker på er hovedsaklig en sniffer og en sånn alt i en pakke som tester båndebredde, packet loss og alt det der.

Det sniffern gjør er at den forteller deg om det meste som skjer på nettverket, og der kan du se hva som skjer bak kulissene, Unicast - multicast - protokoller osv. der kan du se om maskinene plages når de sender ut data.

Ellers så kan du prøve å bestemme farten til nettverket ved hjelp av innstillingene på nettverks kortet, og still alle kortene på samme hastighet og tets på begge halv og hel dupleks.

Det kan være så mange ting, men dette burde hjelpe litt om ikke annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...