Roy Simsø Hansen Skrevet 13. mai Del Skrevet 13. mai Hei På hytta har vi brønn og vannpumpe av typen Bryne. Det som har skjedd over noe tid nå er at den starter veldig sent å pumpe inn nytt vann. Når vi setter på vannet så freser og vibrerer det i kranen og det kommer nesten ikke ut noe vann. Er det noe som skal justeres på pumpen for å få den i gang tidligere. Dette skrives av fruen i hytta for jeg blir så frustrert over dette. Særlig når man skal dusje da. Håper noen kloke hoder (eller eksperter på Brynepumper) kan svare meg på dette Vh Deanne T Hansen Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 13. mai Del Skrevet 13. mai Kjenner ikke merket så svaret mitt blir mer generelt ut fra det jeg vet/har av erfaring etter å hatt sisternevann med nedgravd tank og vannpumpe på hytta i mange år. Første som slo meg som mulige feilkilder er For lite vann i brønnen. Filter (håper det finnes, ofte både et grovere og et finere filter) som skal hindre at det dras sand etc. inn i pumpen, har gått tett eller har åpnet seg og dermed sluppet sand etc. inn i pumpen — som har ført til slitasje (skade) på pumpen og gjort at den ikke lenger greier å suge opp vann. Pumpesystemer for vann kan ha en trykktank tilkoblet og som må vedlikeholdes jevnlig. Pumpen har blitt utsatt for frost i vinter og dette har skadet noe i pumpen/andre deler av systemet som gjør at den ikke lenger er i stand til å pumpe vann. Pumpen (systemet) vil på et eller annet tidspunkt svikte pga. alder og/eller bruk. Manglende vedlikehold av anlegget. Sjekk Filter tilknyttet pumpen. Er det ulyder fra pumpen når den går? Noen pumper kan (må) man forhåndsfylle med vann for at de skal greie å dra opp (pumpe) vann. Sjekk om det er mulig (nødvendig) for at det skal komme vann fra pumpen. Hvis pumpen har en trykktank må det sjekkes at den fungerer. Sjekk at alle rør og deler tilknyttet pumpen er hele og ikke lekker. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai Har den tilbakeslagsventil så sjekk denne også. Lenke til kommentar
Knoyken Skrevet 19. mai Del Skrevet 19. mai Sjekk tilbakeslagsventilen, ekspansjonstank og la kranen stå på fult til all luft er kommet ut fra rørsystemet. Dersom slangen ligger i vann men det fortsatt kommer luft inn; sjekk slagen der den går inn i brønn dersom den er støpt rett gjennom en vegg(typisk at den går litt opp og ned og får sår i seg her), eller hør og føl rundt pumpen om det er et lite hull som suger inn luft(lav susing). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå