Octane98 Skrevet 12. mai Del Skrevet 12. mai Har lenge vært misfornøyd med ytelsen på en KIA Sortage 2014 1,6 bensin. (selvfølgelig en ganske dau-bil utgangspunktet. Gjorde et lite eksperiment med å fylle den opp med 98 oktan. Drivstofforbruket har ikke gått nevneverdig ned, men bilen virker å ha en go del bedre ytelse og motoren går mye stillere. Burde det egentlig være noen forskjell? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 12. mai Del Skrevet 12. mai (endret) Kan være forskjell. Motoren skal selv automatisk korrigere tenning for drivstoffet. Høyere oktan kan i prinsippet medføre mer aggresiv tenning og bedre ytelse. Det sagt så kjører jo mestaparten av verden på 91 og 93 oktan, med 95 som premiumalternativ. At det for en sånn bil skulle være stor for forskjell mellom 95 og 98, tja... Kan også være at du fyllte V-Power eller tilsvarende premium-bensin ferdigblandet tilsetninger ment å rense dyser og sånt? Det kan ha positiv effekt hvis det var noen problemer med det fra før. Endret 12. mai av MailMan13 Lenke til kommentar
Octane98 Skrevet 12. mai Forfatter Del Skrevet 12. mai Takk for innspill! Kan det skade en slik motor å kjøre på 98? Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 12. mai Del Skrevet 12. mai Octane98 skrev (13 minutter siden): Takk for innspill! Kan det skade en slik motor å kjøre på 98? Nei, det er det ingen fare for. Men det koster vel mer enn det smaker. Kjøp heller renseveske(injektor rens) som du tilsetter en tank. Det er helt vanlig at slikt blir brukt når du har bilen på service hos merkeforhandler av i alle fall tyske biler. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. mai Del Skrevet 12. mai (endret) Det trolig to fordeler med 98 oktan bensin: Den inneholder ikke bioetanol, og den har kanskje mer tilsetninger (rensemiddel). https://www.esso.no/nb-no/drivstoff edit: Spesielt for biler som kjøres lite vil etanol være lite gunstig (tilsetninger kan hjelpe noe). Endret 12. mai av Svein M Lenke til kommentar
Octane98 Skrevet 12. mai Forfatter Del Skrevet 12. mai Det jeg merket med 98 var at bilen var mye mer responsiv, det ble mindre lyd på lavere turtall og bilen virket å trives bedre, gikk mye mer smooth. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. mai Del Skrevet 12. mai (endret) Høyoktan betyr bare at drivstoffet tåler mer kompresjon uten å tenne for tidlig (motorbank). Motoren justerer forbrenningen kontinuerlig for miljø, ytelse og slitasje. Det gjør at motoren kan få mer ytelse. Høyoktan er ikke mer energi per liter, men motoren kan utnytte det bedre. Nytt i EU er at vi skal redde klimaet ved å tilsette bioetanol i 95-bensin. Etanolholdig bensin er dårligere enn fossil bensin, og 95 har nå mindre energi per liter som følge av å være utvannet. Du kan fortsatt kjøpe rein bensin uten etanol, men det må være 98 oktan. Noen bensinstasjoner selger fremdeles 98, som er uten bioetanol. Høyere oktan er bare bra, men det viktigste er å unngå etanol, avhengig av bil. Etanol ødelegger slanger og pakninger på eldre kjøretøy. Jeg har byttet bensinslange på mopeden flere ganger pga. klimahysteriet. Endret 12. mai av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. mai Del Skrevet 12. mai Octane98 skrev (10 minutter siden): Det jeg merket med 98 var at bilen var mye mer responsiv, det ble mindre lyd på lavere turtall og bilen virket å trives bedre, gikk mye mer smooth. En motor med høy kompresjon kan yte litt bedre i tilfelle der motoren vil justere for motorbank med 95 bensin. Så 98 oktan er litt bedre enn 95 oktan. Jeg vil tro at lavt turtall og høy belastning er en situasjon der det kan være forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå