mobile999 Skrevet 5. juni Del Skrevet 5. juni Det er litt vanskelig å forklare men jeg skal forsøke. En av ledningene fra stator til cdi skal ha et sted mellom 50 og 100V vekselspenning mellom seg og den negative batteriterminalen mens svinghjulet spinner på statoren ved bruk av startmotoren. Dette gjelder for "ac-cdi" (vekselspennings-cdi). Du kan selvfølgelig sjekke dette på hver ledning. Jeg kan forklare det på en annen måte på forespørsel og kanskje vise til et utsnitt av en video som ligger på youtube. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juni Forfatter Del Skrevet 5. juni Er jo ikke mer enn 5 så går fort egentlig Men, får den ikke 50-100v, så er det defekt stator. For den 50-100v er det antagelig defekt cdi. Stemmer? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. juni Del Skrevet 5. juni To av ledningene går til regulator, så det er vel bare 3 å måle på? Jeg vil tro at dersom du ikke finner den nevnte vekselspenningen på noen av de 3 ledningene så er sannsynligvis stator defekt. Dersom du finner en ledning som har den vekselspenningen vil jeg tror det må feilsøkes mer. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juni Forfatter Del Skrevet 5. juni mobile999 skrev (13 minutter siden): To av ledningene går til regulator, så det er vel bare 3 å måle på? Jeg vil tro at dersom du ikke finner den nevnte vekselspenningen på noen av de 3 ledningene så er sannsynligvis stator defekt. Dersom du finner en ledning som har den vekselspenningen vil jeg tror det må feilsøkes mer. Mulig, har bare bilder så må sjekke litt mer når jeg har den faktisk foran meg. Uansett, 3 eller 5 er ikke mye forskjell mtp testing Må få testet i dag tror jeg, kan ikke utsette det i det uendelige heller, og ingen andre prosjekter jeg vet om i dag heller.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juni Forfatter Del Skrevet 5. juni (endret) Målte ca 2-3 volt på den ledningen. Ingen av de ga noe særlig strøm, men fant ut at rosa går til statoren. Testet alle da.. Fikk målt sensoren også, den ser bra ut. Ser går ihvertfall fra uendelig til 0 motstand annenhver gang, multimeteret mitt klarer nok ikke helt å holde følge men ser ut som den funker. Antagelig stator da? Endret 5. juni av aklla Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juni Forfatter Del Skrevet 5. juni Var kun 2 ledninger som gikk ned til motoren fra CDI forresten, mulig en annen via der virrvarret av ledninger men tror bare 2.. Skal på jakt etter ny stator da Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juni Forfatter Del Skrevet 5. juni Tar gjerne imot tips om hvilken stator som passer Ikke så mange med 4 viklinger.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. juni Del Skrevet 5. juni Jeg har ikke peiling på statorer. Er antallet hoder med viklinger viktig? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juni Forfatter Del Skrevet 5. juni mobile999 skrev (14 minutter siden): Jeg har ikke peiling på statorer. Er antallet hoder med viklinger viktig? Jeg har ingen idè, vet bare at om den er 100% identisk så funker den antagelig 😛 Jeg viste jo ikke at den ikke hadde en vanlig slags dynamo før tråden her engang.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juli Forfatter Del Skrevet 5. juli (endret) Har fått åpnet stator og sjekket. På den delen som tilsynalatende gir gnist er det 273ohm motstand. På delen som gir 12v er det 0 motstand. Høres dette ca riktig ut? Har målt tidligere, for 0 strøm fra den delen etter hva jeg kan se.. Ellers fant jeg ut at: Blå - grønn, sensor. Rosa - gul, 12v Svart - 50-100v Ikke fått faktisk testet noen av de, men ut fra stator ser det ut til at det er slik.. Endret 5. juli av aklla Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli Jeg falt av allerede ved åpnet stator. Dersom du har identifisert at det er svart som skal gi 50-100V ("gnist-")vekselspenning til cdi, så må du selvfølgelig teste det. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juli Forfatter Del Skrevet 5. juli (endret) Ikke åpnet stator sånn sett, men åpnet huset der den bor og skrudd den ut så jeg ser hvilke ledninger som går hvor. Skal åpenbart teste det, men motorsykkelen er ikke her Målte fra den ene enden av statoren til den andre, altså gjennom viklingene.. Litt enklere å feilsøke videre nå også, ettersom alle ledninger er merket. Endret 5. juli av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå