Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC som mangler gnist.


Anbefalte innlegg

Det er litt vanskelig å forklare men jeg skal forsøke.

En av ledningene fra stator til cdi skal ha et sted mellom 50 og 100V vekselspenning mellom seg og den negative batteriterminalen mens svinghjulet spinner på statoren ved bruk av startmotoren. Dette gjelder for "ac-cdi" (vekselspennings-cdi).

Du kan selvfølgelig sjekke dette på hver ledning.

Jeg kan forklare det på en annen måte på forespørsel og kanskje vise til et utsnitt av en video som ligger på youtube.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To av ledningene går til regulator, så det er vel bare 3 å måle på?

Jeg vil tro at dersom du ikke finner den nevnte vekselspenningen på noen av de 3 ledningene så er sannsynligvis stator defekt. Dersom du finner en ledning som har den vekselspenningen vil jeg tror det må feilsøkes mer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (13 minutter siden):

To av ledningene går til regulator, så det er vel bare 3 å måle på?

Jeg vil tro at dersom du ikke finner den nevnte vekselspenningen på noen av de 3 ledningene så er sannsynligvis stator defekt. Dersom du finner en ledning som har den vekselspenningen vil jeg tror det må feilsøkes mer.

Mulig, har bare bilder så må sjekke litt mer når jeg har den faktisk foran meg.

Uansett, 3 eller 5 er ikke mye forskjell mtp testing :)
Må få testet i dag tror jeg, kan ikke utsette det i det uendelige heller, og ingen andre prosjekter jeg vet om i dag heller..

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Målte ca 2-3 volt på den ledningen.

Ingen av de ga noe særlig strøm, men fant ut at rosa går til statoren.

Testet alle da..

Fikk målt sensoren også, den ser bra ut. Ser går ihvertfall fra uendelig til 0 motstand annenhver gang, multimeteret mitt klarer nok ikke helt å holde følge men ser ut som den funker.

 

Antagelig stator da?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke peiling på statorer. Er antallet hoder med viklinger viktig?

Jeg har ingen idè, vet bare at om den er 100% identisk så funker den antagelig 😛

Jeg viste jo ikke at den ikke hadde en vanlig slags dynamo før tråden her engang..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Skrevet (endret)

Har fått åpnet stator og sjekket. På den delen som tilsynalatende gir gnist er det 273ohm motstand. På delen som gir 12v er det 0 motstand.

Høres dette ca riktig ut?

Har målt tidligere, for 0 strøm fra den delen etter hva jeg kan se..
Ellers fant jeg ut at:

Blå - grønn, sensor.
Rosa - gul, 12v
Svart - 50-100v

Ikke fått faktisk testet noen av de, men ut fra stator ser det ut til at det er slik..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Ikke åpnet stator sånn sett, men åpnet huset der den bor og skrudd den ut så jeg ser hvilke ledninger som går hvor.
Skal åpenbart teste det, men motorsykkelen er ikke her :)

Målte fra den ene enden av statoren til den andre, altså gjennom viklingene..

Litt enklere å feilsøke videre nå også, ettersom alle ledninger er merket.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...