Subara Skrevet 10. mai Forfatter Del Skrevet 10. mai (endret) Sydvest skrev (29 minutter siden): Bilmerke, modell og motortype så skal noen finne det for deg 😃 Eksempel: (2016 Volkswagen, Golf, 2.0 TDI 160 hestekrefter) 2016, 5260 Subaru, XV, G4 XV 2.0I-S LIN SPORT PR EH 16 eller XV 2.0I-ES 150 4WD PREMIUM AUTO 5 110 U A Nå fant jeg brosjyren: XV PREMIUM m/takrails 2.0i-ES Lineartronic (aut), HK 150 Tusen takk! Endret 10. mai av Subara Fant brosjyren Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai (endret) Subara skrev (21 timer siden): En jeg kjenner som har BMW, har service først ved 30 000 km, men vet ikke om det var el-bil eller bensinbil. I serviceheftet mitt har en fane ordlyden: 24 mnd eller 15 000 km, det som inntreffer først. Hadde det stått og/eller ville jeg ventet til 15 000 km. Jeg hadde hatt bilen på service allerede 4 ganger før en ev. førstegangs service ved 15 000 km. Det var enklere å avgjøre når verkstedet bestemte intervallene. Men tenker jeg tar den på service nå på et vanlig bilverksted. Men synes eks. Snapdrive skiller seg lite fra merkeverkstedets priser. Du bør også være oppmerksom på at veldig mange bilmerker opperer med det de kaller "severe conditions". Altså særlig belastende bruksmønster. Det kan være ting som gjentatt småkjøring, mye kjøring med kald motor, kjøring på saltede veier, i høyden, i vedvarende høy eller lav fart osv. På mine to siste biler (Kia og Toyota) var det avvikende oljeskiftintervall for småkjøring og kjøring med kald motor. Mener å huske Kiaen krevde årlig oljeskift eller etter 15 000 km istedenfor 30 000 og annethvert år. Altså det som kommer først. Jeg skifter uansett olje og filter årlig. Det er en billig forsikring. Endret 11. mai av Nedward 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 14. mai Forfatter Del Skrevet 14. mai Det viste seg at bilen har registerkjede og ikke registerreim, spurt på to steder. Det er kanskje greit å ha skriftelig, men tenker jeg kan stole på de jeg spurte. Bilen min er ikke nevnt i denne oversikten: https://autoreplacementcosts.com/subaru-forester-belt-or-chain/ Da blir det oljeskift og bytte av drivstoffilter. Er oljefilter det samme som drivstoffilter, nei det er visst noe annet. Hvilken av dem bør skiftes ut? Fikk også anbefalt å skifte bremsevæske annet hvert år, så da er det på tide. Multireimene hvis de ser dårlige ut. Det kaltes for økonomiservice. Ellers ser det ut som det kommer litt kondens (fuktdråper) bak høyre bakhjul når jeg har kjørt. Kan det være kondens fra eksosrøret? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai (endret) Det skulle vel være en brukerhåndbok eller servicehefte som sier noe om intervallene. Men med lav kjørelengde (under 7500km) per år og 2 års service intervall så faller vel både motorolje, oljefilter, drivstoff-filter og bremsevæske på hvert 2. år. Endret 14. mai av Svein M 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 22. mai Forfatter Del Skrevet 22. mai Svein M skrev (På 14.5.2024 den 6:19 PM): Det skulle vel være en brukerhåndbok eller servicehefte som sier noe om intervallene. Men med lav kjørelengde (under 7500km) per år og 2 års service intervall så faller vel både motorolje, oljefilter, drivstoff-filter og bremsevæske på hvert 2. år. Ja, takk. Fant det i skjemaet som er brukt på service av bilen min. Spoiler Motorolje og filter hvert år. Bensinfilter år 8. Bremse og clutchvæske annet hvert år. Ellers lite detaljer i serviceheftet, bare om garanti og skader. Spoiler Men oppdaget i introduksjonsboken på 600 sider, at hele kapittel 11 er om vedlikehold og service! Drivremmer /drive belt det eneste om remmer her. https://www.bruksanvisningpdf.no/subaru/impreza-2015/bruksanvisning?p=535 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 22. mai Forfatter Del Skrevet 22. mai Subara skrev (På 14.5.2024 den 4:40 PM): Ellers ser det ut som det kommer litt kondens (fuktdråper) bak høyre bakhjul når jeg har kjørt. Kan det være kondens fra eksosrøret? Det har det gjort i mange år. Spurte på et verksted nå, og de sa det kunne være AC-anlegget som kvitter seg med kondens, men da legger dråpene seg midt under bilen. Vindusspylervæske er det jo feks. ikke, da beholderen befinner seg på den andre siden. Fikk mer interesse for spørsmålet, da jeg sjekket i garasjen ved kjøpesenteret. Bare jeg hadde vanndråper utenfor bilen bak, om de ikke var tørket hos andre. Har undersøkt før også når det ikke har vært så varmt. Spørsmålet er om det har noen hensikt å forfølge saken, siden det bare er vanndråper - så langt jeg kan se- og det er dråper og ikke en vanndam. Spoiler Jeg har ikke nr. 1 servostyringsolje. Spoiler Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. mai Del Skrevet 22. mai On 5/14/2024 at 4:40 PM, Subara said: Ellers ser det ut som det kommer litt kondens (fuktdråper) bak høyre bakhjul når jeg har kjørt. Kan det være kondens fra eksosrøret? Ja, det er jo en del vanndamp i eksosgassene, og når motoren stopper, så vil dette kondenseres ut inni eksossystemet når ting kjølner. Noen ganger renner vannet ut, andre ganger "spyttes" det ut når motoren går igjen. Uansett hvor vannet kommer fra, så er det bedre at det renner ut enn at det ligger og skvulper inni rør eller karrosseri eller noe sånt. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mai Del Skrevet 28. mai Subara skrev (På 10.5.2024 den 3:03 PM): Ja, registerreimen er viktig har jeg fått med meg. Ringte merkeverkstedet og hørte en gang. De svarte 7 år , 105 000 km. Vet ikke her om det var og/eller - eller det som først inntreffer, men høres ut som 7 år etter det du sier. Pris i sep. 2022: 6919,- Ville det lønt seg å bruke et verksted i Sverige i forhold til kronekursen? Den tar vel kanskje så mange timer å bytte at man må overnatte? En jeg kjenner som har hatt bilen sin i 10 år og som også kjører lite, har ikke tenkt på registerreimen, så kanskje jeg bør advare henne. Hun har Volkswagen, men hvis gummien blir sprø, har jo ikke merket noe å si. Synes hennes bil virker mer solid enn min. Den kostet også 100 000 kr mer i sin tid. Dra du på et bilopphoggeri finner du foreksempel dusinvis med pene 12-14 år gamle vw-polo med gående motorer side det ikke har blitt byttet registerreim, det samme gjelder for Ford connect 2010 til 2013 modeller. På min 2011 connect står det 250.000 eller 10 år, byttet den i fjor etter 12 år og den hadde begynt og sprekke så ikke lenge igjen før motoren hadde tatt kvelden der. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mai Del Skrevet 28. mai Subara skrev (På 14.5.2024 den 4:40 PM): Det viste seg at bilen har registerkjede og ikke registerreim, spurt på to steder. Det er kanskje greit å ha skriftelig, men tenker jeg kan stole på de jeg spurte. Bilen min er ikke nevnt i denne oversikten: https://autoreplacementcosts.com/subaru-forester-belt-or-chain/ Da blir det oljeskift og bytte av drivstoffilter. Er oljefilter det samme som drivstoffilter, nei det er visst noe annet. Hvilken av dem bør skiftes ut? Fikk også anbefalt å skifte bremsevæske annet hvert år, så da er det på tide. Multireimene hvis de ser dårlige ut. Det kaltes for økonomiservice. Ellers ser det ut som det kommer litt kondens (fuktdråper) bak høyre bakhjul når jeg har kjørt. Kan det være kondens fra eksosrøret? Det ekleste er og ta kontakt med importøren og spørre om bilen har kjede eller reim, de skal ha 100% kontroll på dette. Hvis du får en person til og starte opp bilen din "når kaldt" og du ser på eksosen vil du se at det kommer ut noe vann, spesielt ved litt rusing av motoren. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå