Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Strømaggregat på henger bak russebuss


Gjest a96b3...313

Anbefalte innlegg

Gjest a96b3...313

I disse russetider...

Sønnen min sin russebuss ble stanset av politiet forleden natt, og fikk "gult kort" for at de kjørte med aggregatet i gang. Dette er altså et strømaggregat på henger bak bussen som forsyner musikkanlegget inne i bussen med strøm.

Jeg forsøker å finne ut hvorfor det ikke er lov å ha dette dieselaggregatet putrende bak bussen mens de kjører rundt?

Politiet har ikke noe problem med at aggregatet henger bak, de har heller ikke noe problem med at bussen parkeres og at aggregatet da startes, og musikken er kun inne i bussen.

Hvilke lover eller retningslinjer er det som brytes når man velger å ha aggregatet gående mens bussen kjører?

Anonymous poster hash: a96b3...313

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Aggregater er som regel ikke laget til å brukes under transport.
De fleste aggregatene har en typegodkjenning, og disse sier som regel at agregatet må stå i ro og bli koblet til Jord (følger jordspyd med) og man kan jo ikke koble det til jord når du ikke står i ro.

Må ikke glemme at det som regel er lønnede sjåfører som kjører bussene, da er mye regulert av arbeidsmiljøloven.
Så er ikke aggregatet godkjent for å brukes under fart er det brudd på reglene om sikkerhet.
Utstyr skal være godkjent for det man skal bruke det til.

Saken er grundig diskutert allerede.
Se under.
 

 

Endret av Eskove
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Eskove said:

Aggregater er som regel ikke laget til å brukes under transport.
De fleste aggregatene har en typegodkjenning, og disse sier som regel at agregatet må stå i ro og bli koblet til Jord (følger jordspyd med) og man kan jo ikke koble det til jord når du ikke står i ro.

Må ikke glemme at det som regel er lønnede sjåfører som kjører bussene, da er mye regulert av arbeidsmiljøloven.
Så er ikke aggregatet godkjent for å brukes under fart er det brudd på reglene om sikkerhet.
Utstyr skal være godkjent for det man skal bruke det til.

Saken er grundig diskutert allerede.
Se under.
 

 

Hvis man har laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang skjøteledning til jordspyd da... 🤪

Lenke til kommentar

Hvis båter, fly, satelitter klarer seg med kunstig jord så burde vel det være mulig med en diger buss av metall som leder strøm og. Når det er sagt så er det mange andre gode legitime grunner til at aggregat ikke bør kjøre imens det forflyttes. Statens Vegvesen har en egen info-side om nettopp problemstillingen: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/russ/ombygging/stromaggregat/

F.eks.: "De fleste aggregat er ikke laget for å brukes i kjøretøy og er ikke lov å bruke når bussen kjører."

 

+

 

"Det er lov å transportere inntil 25 liter bensin og 60 liter diesel på godkjente kanner. Kannene skal være lukket under transporten og sikret på en slik måte at de ikke kan bevege seg, velte eller falle.

De må fraktes i et eget rom som er adskilt fra passasjerrommet. De kan ikke fraktes i motorrom."

Lenke til kommentar

Det handlar nok mest om manglande dokumentasjon på at aggregatet kan brukast under køyring. 

Det kan nok være grunn til å stille spørsmål ved om i kva grad det er grunnlag for å kreve dokumentasjon på at aggregat og liknande kan monterast og brukast under køyring, men det er dette politiet krev. 

Eg har også sett argumentasjonen om fare for bensinlekkasje og brann ved bruk av aggregat under køyring, så mogleg eit forbod kan grunngjevast i eit generelt sikkerheitskrav. 

Lenke til kommentar

Det ser ikkje ut til å finnes klar heimel for at det ikkje er lov å bruke aggregat under køyring utanom meir generelle krav til at køyretøyet ikkje skal utgjere ein trafikkfare.

Om eit aggregat i drift under køyring utgjer ein trafikkfare må vel då være ei konkret vurdering av kvart enkelt aggregat basert på kva som står i bruksanvisning og produktinformasjonen? Skal det være eit generelt forbod så må det koplast til ein paragraf. 

Dersom politi og vegvesen tolkar det slik at eit kvar form for utstyr som er i bruk under køyring krev eigen dokumentasjon på at det er lov så vil vel det også få betydning for masse anna ekstrautstyr som er påkopla under køyring, alt frå kjølebokser til ekstralys? Eller gjeld dette utelukkande forbrenningsmotorar? Kan denne "regelen" omgåast ved å ha eit gamalt elbilbatteri som batteribank i staden for aggregat i drift under køyring?

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Dapp47 said:

Hva med båter som kjører med aggregat? Dette er jo veldig vanlig. 

Jepp. Og då er det regelverk for jording, NEK410.

Du kan konstruere buss med 230V. T.d. har mange ekspressbusser det, til laptop o.l. Men då er det faktisk installert på forsvarleg vis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Dersom politi og vegvesen tolkar det slik at eit kvar form for utstyr som er i bruk under køyring krev eigen dokumentasjon på at det er lov så vil vel det også få betydning for masse anna ekstrautstyr som er påkopla under køyring, alt frå kjølebokser til ekstralys?

"Jordfeil" på ekstralys eller kjøleboks (12V/24V) har så og si ingen konsekvenser annet enn en brent sikring og/eller utstyret ikke virker. Jordfeil på et aggregat kan drepe deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

"Jordfeil" på ekstralys eller kjøleboks (12V/24V) har så og si ingen konsekvenser annet enn en brent sikring og/eller utstyret ikke virker. Jordfeil på et aggregat kan drepe deg.

Sant nok, men er det faren for jordfeil som er begrunnelsen for at dette ikkje er lov? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...