Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Solgte bil til forhandler. Forhandler har oppdaget feil etter kjøp og krever at jeg betaler for reparasjon. Hvilke muligheter har jeg?


Anbefalte innlegg

Hei

I starten av mars i år solgte jeg moren min sin bil til en forhandler. Jeg informerte om de feilene som jeg var kjent med, bilen er tatt til EU kontroll i 2023 og det ble ikke informert om noen andre feil på bilen utenom at batteriet var gåent. Batteriet byttet vi i starten av 2024 og jeg har kjørt bilen på en del langturer (uten å oppdage noen feil) før vi solgte den til forhandler.

Forhandler fikk selvfølgelig ta en gjennomgang av bilen før kjøpet, og de fant ingen feil selv. Vi blir enig om pris og oppgjøret blir gjort på stedet.

To uker senere får jeg en mail fra forhandler som informerer at de har funnet en feil med bilens svinghjul/clutch - reparasjoner er på 37000,- og det forventes at vi skal betale hele beløpet.

Til info så var jeg ikke kjent med denne feilen, og det er første gang jeg får høre noe om dette.

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overhodet ikke innrøm noen form for betaling.

Svar at du bestrider kravet.

Det er det første og viktigste.

Litt usikker på hva som er rette veien å gå, men jeg ville brukt forsikringen som gir deg fri rettshjelp til slike saker. 

Lenke til kommentar

De har tatt tilstandskontroll, de har prøvekjørt den (man oppdager at clutch og/eller svinghjul er ødelagt når man kjører), de har hatt bilen en periode og de er en profesjonell part som til en viss grad vet hva dem kjøper. Dem overtok risikoen da dem kjøpte bilen. Jeg tenker at du har ditt på det tørre. Det er en fryktelig kjedelig sak, men dette er noe som har plutselig oppstått i deres eie. 

Et annet litt vesentlig moment er alder og kilometerstand. 20 år gammel bil med 300 000 på telleren har vesentlig høyere sannsynlighet for havari enn en 6 år gammel med 70 000 på telleren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (39 minutter siden):

Litt usikker på hva som er rette veien å gå, men jeg ville brukt forsikringen som gir deg fri rettshjelp til slike saker. 

Er du medlem i NAF, så har du gratis rådgivning der. Eller, som du sier, sjekk vilkårene i forsikringene dine. Ofte har man en eller annen form for juridisk rådgivning og rettshjelp inkludert. Eventuelt kan det hende du har via fagforening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

den bilen burde blitt sendt til et uavhengig verksted før salg.

https://www.hevebilkjøp.no/reklamasjonsansvar-salg-bil-til-forhandler/

Sitat

Dersom du selger bilen din til en forhandler, vil altså reglene i kjøpsloven gjelde. Hvis det for eksempel skulle vise seg at det er feil eller mangler ved bilen som ikke er blitt opplyst om før kjøpet ble inngått, vil forhandleren kunne reklamere ovenfor deg. I de tilfellene der forhandleren ønsker å reklamere, kan han eller hun for eksempel kreve retting, prisavslag, heving og/eller erstatning dersom vilkårene for dette er oppfylt.

 

Endret av joandreas
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Ville avvist kravet hvis det ikke er betydelig dokumentasjon.

Står selger på kravet kan du tilby avhjelp etter kjøpsloven §34. Selger tibakeleverer bilen til selger for egen regning, og dere får den undersøkt og reparert selv. Da vil saken sannsynligvis fordufte siden problemet sannsynligvis er fiktivt.

Kjøper har ikke rett på prisavslag etter kjøpsloven før selger forsømmer sin plikt til å rette eller omleverer.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (2 minutter siden):

Ville avvist kravet hvis det ikke er betydelig dokumentasjon.

Står selger på kravet kan du tilby avhjelp etter kjøpsloven §34. Selger tibakeleverer bilen til selger for egen regning, og dere får den undersøkt og reparert selv. Da vil saken sannsynligvis fordufte siden problemet sannsynligvis er fiktivt.

Kjøper har ikke rett på prisavslag etter kjøpsloven før selger forsømmer sin plikt til å rette eller omleverer.

Sånn bortsett fra at her er kjøperen en profesjonell part, ikke privat. Derved ikke noe kjøpslov 😊

Lenke til kommentar

 

MailMan13 skrev (1 minutt siden):

Det er kanskje forbrukerkjøsplov du tenker på?

Ja. Eksisterer det noe lov som passer til dette tilfellet? Altså salg fra privat til en forhandler?

Har faktisk aldri hørt om en bilforhandler som gjør som denne. Virker veldig amatørmessig, fiktivt, som du sier. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
6 minutes ago, Habla Møberg said:

 

Ja. Eksisterer det noe lov som passer til dette tilfellet? Altså salg fra privat til en forhandler?

Har faktisk aldri hørt om en bilforhandler som gjør som denne. Virker veldig amatørmessig, fiktivt, som du sier. 

Du tenker på Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) som spesifikt gjelder når selger er en virksomhet, og kunde er privatperson.

Lenken over er til Lov om kjøp (Kjøpsloven) som gjelder i alle andre tilfeller, som definert i §1:

Quote

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova.

 

Endret av MailMan13
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så du hadde bilen på EU kontroll i 2023 og byttet det som fikk bemerkninger i starten av 2024.
Forhandleren du selger til får bilen for å gå gjennom den selv og gir deg et tilbud som du takker ja til
2 uker senere har de plutselig "funnet" noe som koster 37.000 å utbedre som de hadde null peil på bare 14 dager tidligere?

Her kan jeg ikke se for meg at de har et ben å stå på i det hele tatt.
Regner med at du hadde bilforsikring mens du eide den, kontakt dem om du ikke kan kontakte NAF eller andre
Lykke til

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Eu kontroll er ikke det samme som en tilstandsrapport, det har liten til ingen betydning i denne saken.

Det er litt spesielt å klage to uker i etterkant, forhandleren er også en profesjonell part som burde ha oppdaget en slitt kløtsj ved prøvekjøring.

Endret av freedomseeker
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (1 time siden):

Eu kontroll er ikke det samme som en tilstandsrapport, det har liten til ingen betydning i denne saken.

Det er litt spesielt å klage to uker i etterkant, forhandleren er også en profesjonell part som burde ha oppdaget en slitt kløtsj ved prøvekjøring.

Er det å forvente at menigmann skal forsikre seg om at en slitedel som clutch jo er, ikke er iorden på bilen man selger til en forhandler? Kan ikke skjønne at forhandler skal kunne kreve noe reklamasjon i denne saken.  Hvem sender bilen sin til skikkelig sjekk av alle slitedeler på verksted før man selger den til en forhandler? 

Lenke til kommentar

Først bestrider du kravet, og hevd at denne feilen har kommet etter at bilen ble solgt. Clutch og svinghjul hadde ingen feil eller mangler ved overdragelse, og slike feil ble heller ikke avdekket av selgers undersøkelse av bilen. Det er nå gått 2 måneder siden salg, og at de i ettertid har ødelagt dette mens de har hatt bilen i sitt eie er ikke din feil. Clutch er uansett en slitedel som ikke kan reklameres på.

Kjøpslovens §22 sier at "(Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen ... kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen,"
En bilforhandler burde uten tvil ha vært i stand til å oppdage en gåen clutch med kostnad til 37.000kr.

Kjøpsloven §32 sier at kjøper mister sin rett på å gjøre en mangel gjeldende dersom de ikke melder den innen rimelig tid etter at han burde ha oppdaget den. At kjøper som er proffejsonell forhandler kommer med en slik feil 2 måneder etter overtakelse er ikke rimelig tid. feil med clutch burde vært avdekket før kjøp: 1 - ved prøvekjøring. 2 - Ved proffesjonell aktørs undersøkelse av bilen. Eller etter kjøp: 3 - Umiddelbart etter at kjøper overtok bilen.

Dette er jo en "gammel" sak, så vi trenger flere detaljer. Har forhandler "reparert" feilen uten å gi dere mulighet til å selv rette feilen?

Kjøpsloven gir dere rett til å ordne feilen selv, og dersom de selv har reparert den og bare sender regningen så kan dere henvise til kjøpsloven og si at dere ikke kommer til å dekke dette, da de ikke reklamerte til dere om feilen, men utbedret den selv. Da er det ikke en reklamasjonssak lengere. Dere har ikke fått mulighet til å undersøke bilen, få en uavhengig vurdering, og det finnes heller ingen beviser for mangelen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva står det i salgskontrakten, har de fått lurt inn en klausul hvor du har gitt en form for garantier ?

Clutch er en forbruksvare som må skiftes ved jevne mellomrom, akkurat som bremsesko, bærekuler, lyspærer, etc. så ingen reklamasjonsrett på det.

Det at en forhandler prøver seg er ganske vanlig, fattern opplevde omtrent det samme for drøye 30 år siden når han skulle bytte bil, fikk 12000.- i takst for den gamle, når han kom for og hente den nye bilen og underskrive sto det bare 2000.- for den gamle bilen, forhandlere hadde påført alt som måtte utbedres på den gamle bilen uten og informere om det på forhånd, det ble ingen bilsalg der i gården nei, etter 4 Mazda'er ble det et nytt bilmerke på fattern den gangen "Subaru".

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Habla Møberg skrev (9 timer siden):

Sånn bortsett fra at her er kjøperen en profesjonell part, ikke privat. Derved ikke noe kjøpslov 😊

Dette er riktig. Kjøper er en profesjonell part og har under besiktigelse av kjøretøyet tatt en vurdering av dette for å kunne gi deg en pris, Tryggheten ved å selge et kjøretøy til en profesjonell bilforhandler er akkurat dette med at du i det øyeblikket papirene er signert ikke har noe mere med det kjøretøyet å gjøre.

Endret av Knoyken
mindre skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...