Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjulbolter som går ekstremt tregt.


Anbefalte innlegg

Skiftet dekk forrige helg. Boltene på begge hjulene fremme var ekstremt vanskelig å få av. Det var ikke bare at de var vanskelig å løsne,  men etter at de hadde løsnet, måtte det MYE kraft ved bruk av "latmannsarm" så godt som hele veien ut. Bolten gav fra seg et høyt "skrik" hver gang jeg gav den et nytt turn. Dermed er problemet at jeg ikke er sikker på om jeg fikk skrudd boltene skikkelig til etterpå. Og faktisk sitter ikke hjulene rett. Jeg hører "dunk dunk" når jeg kjører. Har flere ganger prøvd å skru til mer, men de vil ikke mer (og så er det grenser hvor mye kraft man skal bruke - er redd for å skru til for mye og ødelegge gjengene).

Jeg må selvsagt ta dekkene av igjen. Men spørsmålet er: skal jeg smøre boltene med noe? Kobberpasta eller lignende? Jeg ser det er mye advarsler mot å smøre boltene, men noe må jeg jo gjøre!

Gjelder BMW (bakhjulsdrift). Hjulene bak var ikke noe problem.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det riktige bolter? Lengde og gjenger? Og anleggsflate mot felg? Hvis ja, ville jeg startet med å rengjøre boltene i white spirit elns, og freshe opp gjengene i navet med gjengeverktøy (og rengjort der også). Sjekk at boltene går lett uten felg, jeg hadde tilsvarende problemer en gang jeg fikk felger med marginalt feil boltsirkel til min bil.

Lenke til kommentar

Jeg smører alltid med fett. Hva går advarslene ut på?

Jeg ville også kjøpt nye bolter i ditt tilfelle. Unaturlig belastning kan svekke de og du ønsker ikke å miste et dekk i fart

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
2 minutes ago, WiiBoy said:

Jeg smører alltid med fett. Hva går advarslene ut på?

 

Quote

Mange bileiere tenker på å smøre hjulboltene eller gjengestangene og hjulmutterne når de skifter hjul, da de er redde for rust. Det er få produsenter på markedet som tillater dette. Årsaken er enkel:

  • Boltene og mutterne utsettes for ekstremt høye temperaturer, da de sitter direkte ved bremsesystemet. Fettet vil bare brenne, noe som i verste tilfellet kan føre til mer slitasje på muterne og boltene.

 

Kan det virkelig være tilfellet at det blir så høy varme dersom ingen ting annet er galt?

Kapslene som "pyntet" opp hode på boltene på en Golf jeg hadde var laget i noe som virket som billig plast, og de ville jo smeltet/blitt deformert raskt dersom det ble slike temperaturer til vanlig. 

 

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar

Jeg pleier å bruke Kobberpasta, linket produkt fra Biltema er oppgitt å tåle inntil 1100 grader Celcius. Eneste gangen jeg har opplevd rødglødende bremseskive var når en kalliper bak hadde hengt seg opp og selv etter det var det ikke problem å skru ut boltene.

Hvis boltene har blitt strammet til med alt for høyt moment så kan det ha påvirket gjengene på boltene (og eventuelt gjengene de skrus inn i). Som nevnt over, ta av et hjul og se om du så får skrudd inn boltene, det bør være mulig å skru dem inn for hånd. Hvis de da kan skrus inn ‘enkelt’, spesielt hvis du smører dem med nevnte kopperpasta, kan årsaken være feil boltsirkel på felg, som nevnt tidligere.

 

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (12 minutter siden):

Ser gjengene fine ut, eller er det spon og glitter i dem?

Jeg studerte dem ikke så nøye. Får se når jeg skrur dem av igjen. Eventuelt pusse med stålbørste. Men tror jeg liksågodt kjøper nye hjulbolter.

 

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 minutt siden):

Jeg studerte dem ikke så nøye. Får se når jeg skrur dem av igjen. Eventuelt pusse med stålbørste. Men tror jeg liksågodt kjøper nye hjulbolter.

 

Du kan freshe opp gjengene i navet med en gjengetapp. Det sammen med nye bolter gjør nok at de glir litt lettere. :)
Jeg har brukt mye tjærespray, kobberpasta eller Chesterton monteringspasta på hjulbolter.
Bruker normalt momentnøkkel for å skru de til, og har aldri opplevd løse bolter eller andre problemer knyttet til det.
Legger om på familiens 6 biler hver vår og hver høst, i tillegg til at jeg er av og på med hjulene i forbindelse med skifting av bremser og andre slitedeler.
Min erfaring er at hyling fra hjulbolter normalt skyldes at de er skrudd for hardt på, og at hylingen kommer av friksjonen mellom bolten og felgen. Ikke fra gjengepartiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du aluminiumsfelger er det bedre og bruke aluminiumspasta "periodiske tabellen/galvanisk korrosjon" og som du sier bruk en stålbørste først. Mister du boltene/mutterne på bakken så sjekk at det ikke ligger smuss på dem før du skrur de tilbake. sjekk også at senter-ringene som man må bruke ved enkelte 3pats felger er tilstede hvis du har dette.

Lenke til kommentar

Godt mulig boltene er strammet for hardt over lengre tid å har blitt strekt litt slik at de ikke lengre helt passer.
Vil absolutt anbefale nye bolter, og satse på at gjengene på bilen er hele.

Har sett de som nesten hopper oppå latmannsarmen for å stramme bolter..

Du kan jo prøve å ta av en bolt bak og prøve den foran?
Går den lett inn så er det jo antagelig boltene..

Lenke til kommentar
Nautica skrev (7 timer siden):

Har du aluminiumsfelger er det bedre og bruke aluminiumspasta "periodiske tabellen/galvanisk korrosjon" og som du sier bruk en stålbørste først. Mister du boltene/mutterne på bakken så sjekk at det ikke ligger smuss på dem før du skrur de tilbake. sjekk også at senter-ringene som man må bruke ved enkelte 3pats felger er tilstede hvis du har dette.

Det har ikke noe og si, pasta skal være på gjengene ikke på konen mellom bolt/felg, kobberpasta bør ikke brukes i nærheten av elektriske komponenter eller gummi, mens alu pasta er grei og bruke hvor det er kontakt mellom alu og stål, så til hjulbolter fungerer begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...