joandreas Skrevet 12. mai Del Skrevet 12. mai (endret) r7 er bedre langsiktig enn r50 r10 grunnet grep. man slipper og å bytte ut alt av batterier. i tilegg til ha ibis man kan bruke på alle objektiv. (nyeste sigma på canon mangler dette) Vil tippe ef sine hvite rødring vil holde seg. da profesjonnelle bruker de. . kun speilrefleks og kit linser som ikke holder seg i pris grunnet mange som selger. Endret 12. mai av joandreas 1 Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) Jeg har hatt Canon, Olympus og nå Fujifilm. Å bytte system er dyrt. Gjør nøye undersøkelser og velg noe du skal ha i mange år. Optikk du er fornøyd med kommer du til å ha i mange år, eller aldri kvitte deg med. Kamerahus får stadig forbedringer på det ene og andre - kan lett selges og kjøpes brukt, med mindre du ønsker siste skrik. Lagre søk på Finn for optikk eller annet du ønsker å kjøpe - plutselig dukker det opp. Min erfaring er at de som selger dyr og "proff" optikk tar mye bedre vare på utstyret enn "Ola og Kari nedi gata". Jeg har kjøpt stort sett alt av utstyr brukt, kun nå når jeg går over til Fujifilm har jeg begynt å kjøpe nytt fordi det rett og slett er vanskelig å oppdrive det jeg ønsker brukt. Endret 22. juni av OlaHaldor Lenke til kommentar
Fartnoccio Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) Jeg følger med på Finn, og observerer at en del annonser kan ligge der i månedsvis. Da lurer jeg på om de egentlig vil selge da de åpenbart ikke kommer til å få solgt til den prisen de ønsker. Når det er sagt kjøpte jeg ett Canon Ra som hadde ligget ute svært lenge. Hvor selger ikke ville prute ett øre. Mest fordi denne modellen ble laget spesielt for astrofoto og var svært ettertraktet av de som har denne hobbyen. Selger ville altså ikke gå ned i pris, og jeg klarte ikke å la være å kjøpe (har tatt veldig bra bilder med dette kameraet). Endret 22. juni av Fartnoccio Lenke til kommentar
50z Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) On 9.5.2024 at 9:12 PM, Mån1 said: Først og fremst en 70-200 f 2.8. Kunne kanskje klart meg med f 4, men ønsker bl.a. å bruke den med mellomringer til makro/nærfoto. Denne koster 37 000,- ny. Og så en 24-70 f 2.8, men den kan vente litt til. Har det rimeligste kit-objektivet nå og det er 24 -105 og er f 4-7.1. Har også et 100 mm makroobjektiv jeg bruker mye. Det kostet «bare» 11 000,- brukt. RF 70-200 f/2.8 er et meget godt objektiv da. Oppgraderte fra min 70-200 EF til RF mest pga størrelse, egentlig ikke vært det for bilde kvaliteten da den er ganske lik, men rf versjonen har mye bedre balanse etc. på et RF hus. Fikk god pris for det gamle og kjøpte det nye på kampanje + cashback, så var lite i mellomlegg. God sammenligning av rf 70-200 f/2.8 vs f/4: https://www.youtube.com/watch?v=byyUNKK0p2I Et annet tips er 100-500, den er god på nærfotografering selv uten mellomringer. Har også et RF 24-240 objektiv som er overraskende bra, og generelt bedre enn min gamle EF 24-105 f/4L (MK 1). Dog siden det er en 10x zoom så har det noen kompromisser/ulemper. Men det er såpass bra at jeg, bruker det en del istedenfor å ta med 24-70 +70-200 etc. For å spare vekt å slippe å bytte. Har også hatt noen bomkjøp men det har mest hvert linser fra andre produsenter. Eks Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG HSM som bare var for uskarp, ente med å selge den ganske kjapt. Hadde også en Sigma 50mm art for EF, den var skarp og fin, men fokus var for ustabil på EF hus så solgte den også. (kanskje litt for tidlig, da fokus visstnok er bedre på RF hus.). Så noen ganger er det dyrt å kjøpe billig også. Oppgraderte også fra EF 16-35 f/2.8L II, til EF 16-35mm f/4L IS for å få bilde stabilisering, men angret på det pga f/4 ikke hadde så bra bilde kvalitet selv om det var litt skarpere. 2.8 versjonen hadde litt mer "punch" i kvaliteten. Ang 24-70/105 objektiver så er kitt objektivet du har ganske bra. anbefaler å se denne før du eventuelt oppgraderer (selvom 24-70 2.8 ikke er med): https://www.youtube.com/watch?v=_nnxwzRYVPY Et lite tips hvis du ender opp med RF 70-200 f/2.8 er at Solblenderen til RF 50mm f/1.2 passer fint på 70-200 om du ønsker in mindre solblender. Endret 22. juni av 50z Lenke til kommentar
joandreas Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) Generelt grunnlag bør man ikke kjøpe dyrere utstyr før man vet hva man bruker. Gi ihvertfall et kjøp 10 dager før man kjøper det. eller fotografer / rediger bildene for skjønne hvor lite utsyr ha si tidligere i karriereren. (man blir aldri 100% fornøyd med utstyret uansett) OlaHaldor skrev (9 timer siden): Å bytte system er dyrt. Gjør nøye undersøkelser og velg noe du skal ha i mange år. Optikk du er fornøyd med kommer du til å ha i mange år, eller aldri kvitte deg med. Kamerahus får stadig forbedringer på det ene og andre - kan lett selges og kjøpes brukt, med mindre du ønsker siste skrik. prisen på RF L gjør det mye lettere som alternativ. crop fuji eller sony blir alltid rimeligere. Endret 22. juni av joandreas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå