Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Få tauet vekk bil

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til hvordan vi får tauet vekk en bil fra parkeringen til sameiet vårt?

Vi har en bil som tilhører en leieboer i en leilighet som står litt feilparkert, slik at den tar noe av naboens parkeringsplass også. Leieboeren har stukket av fra leiligheten, eier av leiligheten driver å tømmer den siden de ikke får tak i dem lenger. De hadde funnet ut at de vist skylte nokså mye penger til Staten, så regner ikke med å se de mer.

Bilen har 2 punkterte dekk og har stått slik i ca. 6 måneder eller mer. Bilen har utenlandske skilt (Landsmerke BG).

Eier av leiligheten snakker om å få den tauet til vraking, men regner med det kan gi mye problemer hvis eier dukker opp, samt jeg tviler på at opphugger tar imot biler fra andre en eieren?

Bilen, foruten de punkterte dekkene, virker egentlig ikke til å være noe man bør vrake, en BMW stasjonsvogn. Så hvis vi i sameiet får den vraket, så kan det gi mye rettslige problemer vil jeg tro. Har snakket med vaktmesteren der jeg jobber, og han nevner de ikke får tauet vekk biler fra privat eiendom uten å bevise at de har varslet eier godt på forhånd.

Noen som har kjennskap til hva vi kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde en "slik bil" rett ved borettslaget her jeg bor. Jeg er styremedlem så jeg kjenner ikke 100% alle detaljene av det som foregikk, men her er det jeg kjenner til av prosessen med å taue bort en bil.

Bilen stod slik at brøytebilen fikk problemer med å brøyte skikkelig. Første vinteren så ble ikke noe gjort. Sen-sommeren etterpå så stod bilen på samme sted og det var nå vi innså at dette må vi få ordnet før neste vinter.

Bilens interiør hadde mugnet, og du så tydelig at denne bilen aldri kom til å kjøre på veiene mer. Den var også avbildet på Google street view så vi hadde gode bevis på at den hadde stått en stund.

Vi sporet opp eier som styreleder prøvde å oppnå kontakt med per telefon uten å lykkes. Så vi tok det via boligbyggerlaget vårt som var behjelpelig med å sende skriftlig beskjed til eier om å flytte bilen.

Eieren var vanskelig mot BBL, latet som han skulle hente bilen, men gjorde det ikke, og var ufin mot person i BBL. Etter en stund så sender BBL nytt brev, et "varsel 2". Et par uker etter dette brevet tok BBL å eskalerte. Her er jeg usikker på om politiet ble kontaktet eller om det ble bestilt tauing direkte, men bilen ble i hvert fall tauet bort.

Jeg tror det som var kritisk her var at det skulle sendes 2 skriftlige (formelle) brev, og at bileier da skulle få disse to sjansene til å ordne opp selv først.

Men jeg kjenner ikke til jus spesifikt for dette, og jeg vet ikke om det kreves noe mer for å få satt i gang tauing.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (4 timer siden):

Noen som har kjennskap til hva vi kan gjøre?

Ta kontakt med politiet (evt kommunen, ref. det nederste), og vis til vegtrafikkloven §37c.

§ 37.Fjerning og forvaring av kjøretøy m.m.

Politiet kan kreve fjernet, eller om nødvendig fjerne eller ta i forvaring kjøretøy

(...)  

c. som er plassert på privat eller offentlig eiendom til skade eller ulempe for eier eller bruker eller mot dennes forbud.

Står kjøretøyet på et område som ikke er åpent for alminnelig trafikk, gjelder dette bare dersom eier eller bruker av grunnen krever at kjøretøyet blir fjernet.

(...)

Kongen kan, etter uttalelse innhentet fra vedkommende politimester, bestemme at myndighet etter første ledd også skal kunne utøves av kommunen.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Om ikke Politiet eller Kommunen ønsker å bistå vil det være mulig å bestille redningsbil til å flytte bilen til annet sted. Har bestilt det en gang, kostnad var ikke spesielt stor.

Men, en kan ikke regne med å få dekket kostnadene med å flytte bilen av eier. Å få tilbake parkeringsplassen har også en verdi.

Om bil flyttes til eksempelvis kommunal vei eller parkering vil kommunen løse det...

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må kontakte politiet og be de komme å ordne. Man kan vrake biler uten å være eier. Har selv levert flere biler for kompiser og har fått pengene utbetalt på min konto uten spørsmål. Men det er ikke vrakpant på denne da den er utenkandsk.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, da får vi nok prøve lang veien først, men usikker om eier av leilighet har adresse til de i landet de kommer fra.

Har vært inne på tanken at man kan få den dyttet ut på kommunal vei, er kun 15 meter unna, men det er jo litt sleipt, men kan bli siste løsning.

Lenke til kommentar

Egentlig bør det jo være politiets oppgave å varsle eier på riktig måte, men i tillegg til det som står i loven jeg allerede har sitert, så reguleres dette også av parkeringsforskriften, hvor i alle fall §42, muligens også §38 vil gjelde, avhengig av om parkeringen faller inn under beskrivelsen i §3 eller ikke.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Har hatt omtrent samme problem, har en utforming på eiendommen "stor asfaltert plass ut mot riksvei" så gjør/gjorde at politiet/biltilsynet brukte min eiendom til div. kontroller, og kjøretøy som ble "avskiltet" sto igjen på min eiendom når de var ferdig med kontrollen. Ble opplyst at politien/vegvesenet ikke er ansvarlig for å fjerne biler som er avskiltet så det ble mitt problem, kontaktet div. bergingsfirma og ingen ønsker og fjerne biler som sto på min eiendom side de ikke var feilparkert, etc. Og eier ikke hadde gitt tillatelse.

Mirakuløst så havnet de bilene helt av seg selv ute på fylkesveien så politiet måtte få de fjernet etter kort tid, noe de har hjemmel for å gjøre og bergingsfirmaene kan kreve betalt av eier eventuelt ta pant i kjøretøyet.

I etterkant har jeg nektet politi/vegvesenet og har kontroller på min eiendom for å unngå disse problemene.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...