Gå til innhold

Får ikke startet ny pc!

huztla

Anbefalte innlegg

Heisann ! Etter å ha satt sammen min nye pc å startet den opp får jeg en feilmelding jeg ikke vet hva er/skal gjøre med! Med en gang jeg booter så gjenkjenner den prosessor og RAM + HD, så står det : "CMOS checksum error"!

Noen som kan hjelpe meg med dette, sitter på laptopen å klør i fingrene til å komme igang med mitt nye vidunder :p

Hjeeelp !! :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oisann, synes å huske at akkurat dette skjedde med meg "en gang for lenge lenge siden". Da var det snakk om at instillingene fra BIOS-oppsettet var borte. Altså må du inn i BIOS ("del" eller "f1" eller.no) og sette opp alt på nytt. Hos meg var det det lille klokkebatteriet på hovedkortet som var gåent, det er dette som sørger for at oppsettet i BIOS blir lagret når strømmen er av.

EDIT: Siden PC'en er ny så er det vel rett og slett at den aldri har blitt satt opp :)

Mvh.

S.

Endret av SvUpP
Lenke til kommentar

Får bare håpe nestemann søker på "CMOS checksum error" før han poster.... :roll: Denne tråden er desverre ingen garanti for at nestemann ikke bare spør samme spørsmålet en gang til....

*Hmpf... Vi trenger en "Troubleshooting - Tips" - tråd...

Mvh.

S.

- Som er for lat til å starte en... Enda... :blush:

Lenke til kommentar

huztla: Her har du noen artikkler om hvordan BIOS CMOS Memory funker, forde det som SvUpP sier er delvis rett.

http://www.pcguide.com/ref/mbsys/bios/compCMOS-c.html

BIOS means Basic Input Output System. BIOS is actually firmware, the software that is programmed into a ROM (Read-Only Memory) chip built onto the motherboard of a computer. BIOS is what makes the system run an initial Power-On Self-Test of the computer, initialize circuits, load the boot program from the boot disk, and then handle low-level I/O to peripheral controllers such as keyboard and display.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...