Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

For mye utbetalt lønn ved jobbskifte


Anbefalte innlegg

Etter skifte av jobb, har ikke arbeidsgiver stoppet lønnskjøring og jeg har mottatt for mye lønn. I etterpåklokskapens navn burde det ringt noen bjeller, men jeg var skråsikker på at det var siste lønn og sluttoppgjør jeg fikk utbetalt i to omganger. Disse pengene gikk i dragsuget da vi flyttet og pusset opp i det momentet. Tidligere arbeidsgiver har kontaktet og bedt om pengene tilbake. Jeg betaler gjerne tilbake, men jeg har jo ikke disse pengene pr nå. Det jeg lurer på er hvordan jeg går frem i en slik sak? Kan jeg bare spørre om en nedbetalingsplan eller må alt inn med en gang? Får ikke lånt opp mer og betaler meg i minus hver mnd grunnet renter og prisøkninger, så har ikke sjangs til alt i en smell. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en prat med tidligere arbeidsgiver å hør. Si det du sier her, spør om det er mulig å nedbetale. Kanskje du har noe du kan selge eller låne av foreldre hvis arbeidsgiver sier nei til nedbetaling? 

Her kan du lese litt mer om det https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsliv-arbeidsmiljoloven-forste-steg/kan-arbeidsgiver-kreve-tilbake-hvis-du-har-fatt-utbetalt-for-mye-i-lonn/354766

Vil tro det beste er å få til en avtale å få det ut av verden. 

Lenke til kommentar

Dersom du handlet i god tro, kan ikke noen bebeidre deg for at pengene er oppbrukt. Tilbakebetale skal du – men i et tempo som er tilpasset deg og din økonomi. 

Det var ikke du som gjorde feil, men tidligere arb.giver. Derfor skal ikke du tvinges til å hoste opp en ekstra månedslønn ut fra det blå. I stedet må tidligere arb.giver akseptere at dette vil ta tid (les: nedbetalingsplan). 

Finn ut hvor mye du har råd – og lyst – til å betale ned hver måned, uten at det går ut over din daglige økonomi. Ta kontakt med de, og forslå et månedlig beløp som ligger litt lavere enn din tålegrense igjen. Så får det ta den tid det vil ta. Renter på beløpet er selvfølgelig helt uaktuelt, du skal ikke lide for en feil andre gjør! Møter du motbør, så ta kontakt med fagforbundet ditt (dersom du er organisert). De hjelper deg mer enn gjerne!

Så lenge du betaler tilbake, vil jeg tro arb.giver egentlig ikke bryr seg om det tar to måneder eller to år ...

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

De klarer seg nok uten de pengene i utgangspunktet så her kan du bare tilby å dele det opp. De fleste lever fra hånd til munn så dette er nok din tidligere arbeidsgiver klar over, husk det er de som gjorde feil, og dem strekker nok seg langt for å få de pengene tilbake.

Lykke til med hus og ny jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

TAkk for svar. 

 

Oppdatering: 

prøvde å få tak i HR  i mars og de skulle komme tilbake til meg. hørte ingenting. skulle få resterende feriepenger, men disse ble bare trukket uten noen form for avtale med meg.  Når jeg tar kontakt med de så sier de at de har prøvd å få kontakt med meg, men uten hell. 

Har de lov til å bare holde igjen feriepengene uten samtykke eller avtale fra meg? 

Jeg har null problemer med å skjønne at de skal betales tilbake de pengene og det skal de. men i disse tider så er det veldig vanskelig å få økonomien til å gå opp, så hadde jo håpet på å få til en avtale som hadde passet min økonomi. Men dette trekket gjør det ekstremt vanskelig å pengene til å strekke til regninger og mat for familien.

 

Lenke til kommentar

De avregner for mye utbetalt lønn mot feriepengene? Det er vel ikke unaturlig. Du kan i verste fall bli bedt om å betale tilbake full brutto lønn inkludert trukket skatt (ikke bare netto utbetalt), så det kan gi likviditetsproblemer selv om man ikke har brukt av de pengene som man fikk for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her høres det ut som om arbeidsgiver har tatt seg litt vel mye til rette.

Så vidt jeg vet kan ikke arbeidsgiver trekke deg i lønn eller feriepenger med mindre det faller inn under et av unntakene i arbeidsmiljøloven §14-14 (3):

Sitat

(3) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a. når det er hjemlet i lov,

b. for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger.

c. når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d. når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e. når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

f. når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

Her må altså trekket være i tråd med A eller C. Så sjekk arbeidsavtalen/personalhåndboka fra forrige arbeidsgiver, og be de om en begrunnelse for at de mener de har lov til å motregne dette uten tydelig samtykke fra din side. Be de samtidig dokumentere at de har forsøkt å kontakte deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (På 29.6.2024 den 7:29 PM):

Rettspraksis har konstatert at en generell klausul om trekk i lønn i arbeidsavtalen ikke er godt nok, så bokstav c kan du se bort fra. Det må inngås en spesifikk avtale i hvert enkelt tilfelle det er nødvendig med trekk.

Har du noe dokumentasjon på dette? Har vært i en annen situasjon i jobb hvor noen ble pålagt å ta fri mot trekk i lønn. Jeg mente dette var ulovlig, så hadde vært fint å ha dokumentasjon på det. 

Lenke til kommentar
Patek skrev (11 minutter siden):

Har du noe dokumentasjon på dette? Har vært i en annen situasjon i jobb hvor noen ble pålagt å ta fri mot trekk i lønn. Jeg mente dette var ulovlig, så hadde vært fint å ha dokumentasjon på det. 

Det er noe helt annet. Det er lov å ikke betale lønn fordi du ikke jobber, og det kan etter omstendighetene være lov til å pålegge fri. Det som ikke er lov uten at spesifikk avtale (eller i enkelte andre situasjoner som ikke er relevant for denne tråden) er å motregne arbeidsgivers andre pengekrav mot arbeidstaker mot lønn, altså trekke i lønn for å gjøre opp for penger arbeidstaker skylder arbeidsgiver (for eksempel for tidligere for mye utbetalt lønn). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

Det er noe helt annet. Det er lov å ikke betale lønn fordi du ikke jobber, og det kan etter omstendighetene være lov til å pålegge fri. Det som ikke er lov uten at spesifikk avtale (eller i enkelte andre situasjoner som ikke er relevant for denne tråden) er å motregne arbeidsgivers andre pengekrav mot arbeidstaker mot lønn, altså trekke i lønn for å gjøre opp for penger arbeidstaker skylder arbeidsgiver (for eksempel for tidligere for mye utbetalt lønn). 

Takk for svar.

Jeg har gitt beskjed til HR/lønn om dette men får ikke noe ordentlig svar fra de. Fagforbundet har kontaktet HR og kommer heller ingen vei. 

Kan jeg sende en epost hvor jeg krever pengene utbetalt og at vi må lage en nedbetalingsplan på det som skyldes? 

Jeg var i god tro på det jeg hadde fått, kan det har innvirkning på beløpet som skal nedbetales? 

 

Beklager mye spørsmål, men ble stående veldig alene i dette plutselig. 

Lenke til kommentar
Gudmunns skrev (2 timer siden):

Kan jeg sende en epost hvor jeg krever pengene utbetalt og at vi må lage en nedbetalingsplan på det som skyldes? 

Ja. Om de er litt oppegående så er de klar over at de har en dårlig sak og burde prise seg lykkelig over at du er samarbeidsvillig.

Gudmunns skrev (2 timer siden):

Fagforbundet har kontaktet HR og kommer heller ingen vei. 

Legg litt press på de. Hadde dette vært Fagforbundet hos oss så hadde de antagelig varslet om søksmål for lenge siden om vi hadde oppført oss slik som din arbeidsgiver 🙂.

Gudmunns skrev (2 timer siden):

Jeg var i god tro på det jeg hadde fått, kan det har innvirkning på beløpet som skal nedbetales?

Vanskelig å gi noe fasitsvar, men antagelig ikke uten at en av dere går til rettslige skritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...