Sebby Skrevet 5. mai Del Skrevet 5. mai Hei! Jeg har en 2005-mod Audi A3 med helt vanlig 1.6L bensin motor. Jeg må mest sannsynlig ha ny dynamo nå. Jeg tastet inn reg nr på Biltema.no og ser at de faktisk har dynamo til min bil inne til ca 1900,- Men, er det noen som har erfaring med dynamo fra Biltema? Er mest bekymret for passformen…? Mvh Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. mai Del Skrevet 5. mai Det hadde jeg ikke bekymret meg så mye for. Det er godt mulig mye samme som står i originalt, og uansett har du både garanti og reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 5. mai Forfatter Del Skrevet 5. mai Okei takk for svar For Biltema sin er hvertfall mye billigere enn for eksempel Bildeler.no sin dynamo Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 5. mai Del Skrevet 5. mai Skruvat har jo også fine priser, og man kan ofte velge leverandører. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 5. mai Del Skrevet 5. mai (endret) Sebby skrev (4 timer siden): Er mest bekymret for passformen…? Det skjønner jeg godt. Fra hva jeg kan se her så finnes flere alternativer fra Bosch og Valeo med kapasitet fra 90A til 140A. For alt jeg vet så kan det hende de fysisk passer om hverandre, kanskje ikke. Det er uansett kjedelig å bestille en dynamo med lavere kapasitet enn den gamle f.eks. De generiske delematch-systemene til Biltema, skruvat, eurodel etc. virker ikke å ha tilgang til alle individspesifikke data om VAG-biler, så for enkelte deler bør man være forsiktig og gjøre litt ekstra research før man bestiller. I service- eller garanti-heftet ditt så er det en klistrelapp med en rekke koder på, kalt PR-koder. Disse kan "dekodes" til å finne ut hva som var fabrikkmontert utstyr på bilen, og en av disse kodene angir kapasitet på dynamoen. Under er et eksempel fra en annen bil. Koden 8GR i eksempelet er for dynamoen, du vil sannsynligvis ha en annen kode men prøv å se om du finner en som starter med "8G": Denne siden kan brukes til å dekode PR-koder: http://prsearch.planetvag.com Alternativt så kan man alltids fyre avgårde en epost til deleavdelingen hos en Audi-forhandler og be om pristilbud på ny dynamo hos de inkl. delenummer. De har tilgang til individspesifikke data og vil finne helt riktig del, med mindre noen av de tidligere eierne har "tuklet" med bilen din og montert en annen dynamo (neppe særlig sannsynlig på en A3 1.6). Har du delenummeret fra de så kan du bruke det som sjekk når du "matcher" med alternativer hos andre. Dersom Biltema, skruvet, eurodel etc. sin alternative dynamo ikke lister opp det originale delenummeret som matchende nummer, så styr unna. Og selvfølgelig er det jo aldri feil å kikke oppi motorrommet og se om man kan finne merke/delenummer/kapasitet på dynamoen som sitter der (men er ikke alltid så lett å se) Endret 5. mai av Hollabaloo 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå