Gå til innhold

FN ( Dyret )


Anbefalte innlegg

FN fredsår med å sikre freden og fremtiden for menneskeheten. De krigførende nasjoner ble oppfordret til å legge ned våpnene. Representanter for verdens religioner støtter FN fredsår og framsa en babelske forvirring av bønner. Besvarer Gud slike bønner om fred. Hvilken Gud er det egentlig disse religiøse lederne ber til. 

De fleste av de religiøse organisasjonene som var representert har vært innblandet i historiens blodige kriger, deriblant de to verdenskrigene. Til slike mennesker sier Jehova Gud: Hvor mye dere enn ber, hører jeg dere ikke. Hendene deres er fulle av blod. ( Jes 1:15)59:1-3)

Det er i høy grad verdt å merke seg at verdens religiøse ledere går sammen med FN og rope fred i denne tiden. De ønsker å påvirke FN til sin egen fordel særlig nå. Deres rop om fred kommer uten tvil til å fortsette og de vil kulminere i det klimaks. Jehovas dag kommer akkurat som en tyv om natten. Når de sier Fred og sikkerhet da skal en plutselig ødeleggelse komme over dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Profetiene i Bibelen tjener til å vise at det er umulig for Gud å lyve. Han ga disse profetiene i sitt eget navn, forkynte dem så å si med sin egen signatur. I samsvar med dette er Bibelen den eneste av de gamle religiøse bøker som åpenbarer Guds personlig navn. I det annet kapittel i dens første bok blir Guds navn åpenbart for oss. Navnet forekommer 6961 ganger i de 39 bøkene i de hebraiske skrifter og det blir skrevet med de fire hebraiske bokstavene som svarer til våre bokstaver JHVH.

Siden det 12.århundre av vår tidsregning har formen Jehova vært brukt i Europa. I vår tid er det imidlertid mange lærde som mener at den riktige uttalen er Jahve. Til ære for sitt navn må Jehova Gud holde sitt ord og oppfylle sine profetier slik at det kan bli bevist at han er sann, pålitelig og trofast mot sitt ord og ikke er en løgner. Ved de mange profetier han har oppfylt, har han allerede æret sitt navn. Han skal imidlertid fullstendig herliggjøre sitt navn, så folk kan vite at han, hvis navn er Jehova, han alene er den høyeste over hele jorden. ( Salme 83:19)

Ved å bevise at han er de sanne profetiers Gud, den Gud som er allmektig og i stand til å oppfylle sine profetier, skiller Jehova seg ut fra alle de falske religioners guder. I Bibelen utfordrer han alle de verdslige nasjoners guder ved å oppfordrer dem til å bevise at de er sanne profetiers guder. La bare disse guder søke hjelp fra demonene for å bevise at de er guder. La bare disse falske guder føre fram sine vitner, sine prester, sine munker, sine nonner og sine predikanter og la dem forsøke å bevise ut fra alle andre hellige religiøse bøker at deres guder er sanne profetiers guder og derfor sanne guder, guder som fortjener å bli tilbedt som guder.

Hva Jehova selv angår, har han helt fram til vår tid sørget for øyenvitner til de gjerninger han har gjort opp gjennom historien. På grunn av oppfyllelsen av hans skrevne profetier er hans vitner i dag i stand til å identifisere de gjerninger han gjør. De kan vise til hans skrevne Ord, Bibelen og finne den profetien som får sin oppfyllelse og si: Det er sannhet. Gjennom sin profet Esaias sier Jehova til sine trofaste tilbedere som er hans vitner: I er mine vitner sier Jehova. Jeg har forkynt det og frelst, jeg har kunngjort det og der var ingen fremmed gud blant eder. I er mine vitner sier Jehova og jeg er Gud. Endog fra dag ble til, er jeg det og det er ingen som redder av min hånd, jeg gjør en gjerning og hvem gjør den ugjort.(Es 43:10-13

Lenke til kommentar
harme skrev (8 timer siden):

Profetiene i Bibelen tjener til å vise at det er umulig for Gud å lyve.

Profetiene i Bibelen viser oss hvordan Guds fremvekst fra en menneskesønn (som ikke har noen "Hellig Ånd" (Matt.12.30-32: Den som ikke er med meg, er mot meg. Og den som ikke samler med meg, han sprer.
Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende. / Joh.3.14: Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp / slangen; dvs djevelen/ Åp.12.9)

Profetiene går ut på at Gud ville forene seg med hedningene og anta et navn fra dem - Apg.15.14f./ Åp.2.17 - v26-28 = morgenstjerne - se Åp.22.16: Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene. Jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjernen.» = Jes.14.12:  Du har falt fra himmelen, du morgenstjerne, morgenrødens sønn! Du er slengt til jorden, du som seiret over folkeslag. (= Åp.2.17 og Åp.12.7-17 ( «Nå er seieren og makten og riket fra vår Gud kommet, nå har hans Salvede herredømmet. For anklageren (dvs: slangen= Joh.3.14) er styrtet, han som dag og natt anklaget våre søsken for vår Guds ansikt. De har seiret over ham ved Lammets blod (sitt eget, se Beelsebul: Matt.12.26f.: Om nå Satan driver ut Satan, er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da riket hans bli stående? Og om det er ved Beelsebul jeg driver ut de onde åndene, hvem er det da deres egne folk driver dem ut ved? Derfor skal deres egne dømme dere. Men er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde åndene, da har jo Guds rike nådd fram til dere.)

Og: Profetier er profetier så lenge de ikke er blitt oppfylt! (Åp.22.7: Og se, jeg kommer snart. Salig er den som tar vare på de profetiske ordene i denne boken.)

 

harme skrev (På 29.6.2024 den 1:23 AM):

Det er i høy grad verdt å merke seg at verdens religiøse ledere går sammen med FN og rope fred i denne tiden. De ønsker å påvirke FN til sin egen fordel særlig nå. Deres rop om fred kommer uten tvil til å fortsette og de vil kulminere i det klimaks. Jehovas dag kommer akkurat som en tyv om natten. Når de sier Fred og sikkerhet da skal en plutselig ødeleggelse komme over dem.

FN er ikke dyret, dyret i Bibelen er forutsett i Bibelen og profetert om der og er dragen som beskrives i Åp.12.9 og omtales allerede i 1.Mos.3.14-15: Da sa Herren Gud til slangen: «Forbannet er du, utstøtt fra alt fe og alle ville dyr fordi du gjorde dette. På buken skal du krype, og støv skal du spise alle dine levedager. Jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen, mellom din ætt og hennes ætt. Den skal ramme ditt hode, men du skal ramme dens hæl.» - Altså dyret i Åp.

Man gjør klokt i å studere henvisninger også: 1 Mos 3,15 viser til:
Rom 16,20; Hebr 2,14f; *1 Joh 3,8; Åp 12,4f.15–17

*1 Joh 3,8; Den som gjør synd, er av djevelen, for djevelen har syndet fra begynnelsen av. Og det var for å gjøre ende på djevelens gjerninger at Guds Sønn åpenbarte seg. - Ingen åpenbaringer før det forutsagte skjer. Se fortsettelsen av Heb.2.14 > (Gud blir menneske) Slik skulle han ved sin død gjøre ende på ham som har dødens makt, det er djevelen, 15 og befri dem som av frykt for døden var i slaveri gjennom hele livet. Det er jo ikke engler han tar seg av. Nei, han tar seg av Abrahams ætt. Derfor måtte han på alle måter bli lik sine søsken, så han kunne være en barmhjertig og trofast øversteprest for Gud og sone folkets synder. (Se også Matt.1.21-23)

 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Dyret du så, det var og er ikke mer men det skal komme opp fra avgrunnen og gå sin undergang i møte.(Åp 17:8)

Dyret var ja som Folkeforbundet hadde det eksistert fra 10. januar 1920 og 63 nasjoner hadde på et tidspunkt vært medlemmer. 1.sept 1939 satte Tysklands nazistiske diktator i gang den annen verdenskrig. Folkeforbundet hadde ikke maktet å bevare freden i verden og sank ned i uvirksomhetens avgrunn.

Det skarlagenrøde dyret kom i sannhet opp fra avgrunnen. Den 26.juni 1945 undertegnet 50 nasjoner De forente nasjoners pakt i San Francisco. Organisasjonens formål var ifølge pakten å opprettholde mellomfolkelig fred og sikkerhet. Det var mange likhetspunkter mellom Folkeforbundet og FN. FN har over 150 medlemsnasjoner. FN har ikke skapt virkelig fred og sikkerhet. FN har ikke løsningen. FNs levetid blir kort for Jehova Gud har sagt at organisasjonen går sin undergang i møte.

Hvordan kan syndige, dødelige mennesker gjennom FN oppnå det som Jehova Gud har sagt at han skal utrette, ikke ved menneskelige midler men ved himmelske kristi rike. (Daniel 7:27) Åp 11:5) FN er i virkelig en gudsbespottelig etterligning av Guds messianske rike med Guds fredsfyrste Jesus kristus, som konge. Han styre skal være uten ende. ( Jes 9:6-7) Selv om FN skulle klare å få i stand en midlertid fred, ville det snart bli krig igjen. Det skyldes syndige menneskers natur.

Lenke til kommentar

De som vil overleve, må ikke være av verden. Hva mente Jesus da han sa at hans etterfølgere er i verden men at de likevel ikke må være av verden.( Joh 17:11,14) Hvis vi skal være blant dem som får overleve og komme inn i Guds nye ordning, må vi forstå dette. At vi ikke skal være verden betyr ikke at vi skal isolere oss og leve som eremitter eller gå i kloster eller dra til et avsideliggende sted. Tvert imot.

Natten før Jesus døde, bad han for sine disipler og sa til sin Far( Jehova) Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden men at du skal bevare dem fra de onde. De er ikke av verden, liksom jeg er ikke av verden.( Joh 17:15-16) Jesu disipler skulle ikke unngå folk. De ble tvert i mot sendt til verden for å kunngjøre sannheten. ( Joh 17:18) Når de gjorde det, tjente de som verdens lys. De lot sannhetens lys, skinne, slik at menneskene kunne se hvilken god virkning Guds sannhet har p å folks liv. (Matt 5:14-16)

De kristne kommer i kontakt med mange mennesker når de arbeider for å forsørge seg selv og sin familie og når de forkynner det gode budskap om Guds rike. Som apostelen Paulus viser, ventes det derfor ikke at de i bokstavelig forstand skal gå ut av verden. De kan ikke fullstendig slutte å omgås mennesker i verden. Men de både kan og må holde seg unna den urette handlemåte som de fleste følger.

Situasjonen ligner på forholdene på Noahs tid, da Jehova så at jorden var fordervet at alle mennesker over hele verden gikk på onde veier. Men Noah og hans familie levde ikke slik. Ved at Noah unnlot å la seg prege av det forderv som var omkring ham og ved at han forkynte rettferdighet, fordømte han verden. Han viste at det ikke fantes noen unnskyldning for at den handlet i strid med Guds vilje.( Heb 11:7) 2.Peter 2:5) Det var derfor han og hans familie overlevde da den verdensomfattende vannflommen utslettet de ugudelige. Noah og hans familie var i verden men de var likevel ikke av verden.

Lenke til kommentar
harme skrev (På 9.7.2024 den 11:40 PM):

Dyret du så, det var og er ikke mer men det skal komme opp fra avgrunnen og gå sin undergang i møte.(Åp 17:8)

Dyret var ja som Folkeforbundet hadde det eksistert fra 10. januar 1920 og 63 nasjoner hadde på et tidspunkt vært medlemmer. 1.sept 1939 satte Tysklands nazistiske diktator i gang den annen verdenskrig. Folkeforbundet hadde ikke maktet å bevare freden i verden og sank ned i uvirksomhetens avgrunn.

Det skarlagenrøde dyret kom i sannhet opp fra avgrunnen. Den 26.juni 1945 undertegnet 50 nasjoner De forente nasjoners pakt i San Francisco. Organisasjonens formål var ifølge pakten å opprettholde mellomfolkelig fred og sikkerhet. Det var mange likhetspunkter mellom Folkeforbundet og FN. FN har over 150 medlemsnasjoner. FN har ikke skapt virkelig fred og sikkerhet. FN har ikke løsningen. FNs levetid blir kort for Jehova Gud har sagt at organisasjonen går sin undergang i møte.

Hvordan kan syndige, dødelige mennesker gjennom FN oppnå det som Jehova Gud har sagt at han skal utrette, ikke ved menneskelige midler men ved himmelske kristi rike. (Daniel 7:27) Åp 11:5) FN er i virkelig en gudsbespottelig etterligning av Guds messianske rike med Guds fredsfyrste Jesus kristus, som konge. Han styre skal være uten ende. ( Jes 9:6-7) Selv om FN skulle klare å få i stand en midlertid fred, ville det snart bli krig igjen. Det skyldes syndige menneskers natur.

Åp.13.

1 Og jeg så et dyr stige opp av havet. Det hadde ti horn og sju hoder og ti kro.ner på hornene, og på hodene sto det navn som var en spott mot Gud.

2 Dyret jeg så, lignet en leopard, men hadde føtter som en bjørn og gap som en løve. Dragen ga det sin kraft og sin trone og stor makt.

3 Ett av dyrets hoder så ut som om det hadde fått banesår, men det dødelige såret var blitt leget.
All verden undret seg over dyret og fulgte det.

4 De tilba dragen fordi den hadde gitt dyret makt, og de tilba dyret og sa: «Hvem er som dyret, og hvem kan kjempe mot det?»
5 Dyret fikk en munn som talte store og spottende ord, og det fikk makt til å holde på i 42 måneder.

6 Det åpnet munnen for å spotte Gud og begynte å håne hans navn og hans bolig, dem som bor i himmelen.

7 Det fikk også lov til å føre krig mot de hellige og vinne over dem, og det fikk makt over alle stammer og folk, tungemål og nasjoner. 8 Og alle som bor på jorden, skal tilbe dyret, hver den som fra verdens grunnvoll ble lagt, ikke har fått sitt navn skrevet i livets bok hos Lammet som ble slaktet

 

Åp-19.20: Men dyret ble fanget, sammen med den falske profeten, han som i dyrets tjeneste gjorde underfulle tegn og med dem forførte alle som tok dyrets merke og tilba bildet av det. Begge ble kastet levende i ildsjøen som brenner med svovel.

Les Dan.k.7 og se om noen av disse har noen tilknytning til det du nevner.

 

Lenke til kommentar
harme skrev (På 9.7.2024 den 11:40 PM):

Dyret du så, det var og er ikke mer men det skal komme opp fra avgrunnen og gå sin undergang i møte.(Åp 17:8)

Dyret var ja som Folkeforbundet hadde det eksistert fra 10. januar 1920 og 63 nasjoner hadde på et tidspunkt vært medlemmer. 1.sept 1939 satte Tysklands nazistiske diktator i gang den annen verdenskrig. Folkeforbundet hadde ikke maktet å bevare freden i verden og sank ned i uvirksomhetens avgrunn.

Det skarlagenrøde dyret kom i sannhet opp fra avgrunnen. Den 26.juni 1945 undertegnet 50 nasjoner De forente nasjoners pakt i San Francisco. Organisasjonens formål var ifølge pakten å opprettholde mellomfolkelig fred og sikkerhet. Det var mange likhetspunkter mellom Folkeforbundet og FN. FN har over 150 medlemsnasjoner. FN har ikke skapt virkelig fred og sikkerhet. FN har ikke løsningen. FNs levetid blir kort for Jehova Gud har sagt at organisasjonen går sin undergang i møte.

Hvordan kan syndige, dødelige mennesker gjennom FN oppnå det som Jehova Gud har sagt at han skal utrette, ikke ved menneskelige midler men ved himmelske kristi rike. (Daniel 7:27) Åp 11:5) FN er i virkelig en gudsbespottelig etterligning av Guds messianske rike med Guds fredsfyrste Jesus kristus, som konge. Han styre skal være uten ende. ( Jes 9:6-7) Selv om FN skulle klare å få i stand en midlertid fred, ville det snart bli krig igjen. Det skyldes syndige menneskers natur.

Har du ikke lest det jeg har lagt ut tidligere i denne tråden ? Det er en makt som er overlegen alt på denne jorden,og husk at dette var et syn Johannes så i Åp 13 der dyret kom opp av havet. Mange mener nå at UFO har baser i dyp havet etter mabge merkelige observasjoner av ubåtkapteiner og skip.

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/03/30/ufos-noaa-timothy-gallaudet-california-aliens-usos-uss-omah/

Lenke til kommentar

 

Dersom man gjør noen undersøkelser i Bibelen finner man merkelige ting man ikke skulle tro var mulig. Nå ser mange på GT som historie, jeg tror det er en tapt historie som også handler om en fremtid vi ikke helt skjønner oss på.

Når jeg tar utgangspunkt i utsagnet til at et av hodene til dyret så ut til å ha fått et «banesår», dukker dette ordet opp igjen i Esek.30.24 (Hele kapitlet handler om tiden like før Herrens dag/ verdens siste dag)

 Jeg styrker armene til kongen i Babel og gir ham mitt sverd i hånden, men faraos armer brekker jeg. Med banesår skal han sukke og stønne foran ham.

Man ser at Gud lar en fremmeds hånd utføre ødeleggelser i v12.

Og man tenker vel at farao ikke skal ha noe med den siste tid å gjøre – jeg tror dette er feil. Dyret har også flere benevnelser som «uhyret i havet» og jeg får da opp en likklage over farao i Esek.32.2 «Menneske (dvs. Menneskesønn) stem i en likklage over farao, kongen i Egypt, og si til ham:

Du løve blant folkeslagene, taus er du blitt. Du var som uhyret i sjøen, prustende fór du i elvene dine, du grumset til vannet med føttene og rotet opp mudder i elvene.

Dette stemmer veldig bra med dyrets beskrivelse i Åp.13.2-3 hvor et av hodene til dyret lignet en løve, og fikk banesår.

På denne måten er det realistisk å tro at skriften ikke bare lager myter, men forklarer dem om man søker etter sammenhenger.

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bibelen taler i samsvar med dette om overlevde som skal fortsette å bo etter at den store trengsel er over. Jesus sa at som det var i Noahs dager, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. Det var også noen som overlevde den globale ødeleggelsen som fant sted på Noahs tid. Hva er det som skal ødelegges. Det er den verdensomfattende tingenes ordning som menneskene har bygd opp på jorden og alle som støtter den i stedet for å se hen til Jehova Gud og hans lovte styre over jorden. Uttrykket verdens ende som vi finner i noen bibeloversettelser, blir derfor i andre oversettelser gjengitt med denne tidsalders ende, tidsalderens avslutningen på tingenes ordning, som er mer nøyaktige gjengivelser.

Det er ikke mennesker men Jehova Gud som kommer til å forårsake den kommende verdensødeleggelsen. Ødeleggelsen vil ikke skyldes forurensning, hungersnød, bruk av atomvåpen og lignende ting som er en følge av menneskenes uvitenhet, feilgrep og uhederlighet. Disse forholdene viser imidlertid hvor selvisk den nåværende tingenes ordning er og hvor fullstendig den har kommet til kort. De viser at Jehova Gud med rette kan fjerne denne tingenes ordning fullstendig. Han har lovt å gjøre dette før den nåværende verden bryter sammen eller ødelegger seg selv. ( Åp 11:17-18)

Men er et så drastisk skritt virkelig den eneste utveien. Noen mener kanskje at Gud bare kunne forandre litt på den nåværende ordning i stedet for å tilintetgjøre den. Men Bibelen viser at Gud som ser realistisk på saken, vet at den ikke kan reformeres. Tenk på de mange forandringene som menneskene har foretatt opp gjennom århundrene. Tenk på alle de forskjellige styreformene som mennesker har utviklet. Det har vært bystater, monarkier, demokratier, kommunistiske og sosialistiske regjeringer og diktaturer. Husk hvor ofte en hersker eller en regjering er blitt erstattet av en ny - ved valg, statskupp eller revolusjon. Likevel har ingen funnet fram til noen varig løsning på menneskenes problemer. Til og med velmenende menn og kvinner som prøver å bedre forholdene, finner at deres tiltak ikke virker på grunn av den tingenes ordning som de selv er bundet av. En vis hersker i fortiden var også klar over at det som er kroket, ikke kan rettes, bare ved menneskers anstrengelser. ( Fork 1:14-15)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da det viste seg at Folkeforbundet var ute av stand til å makte oppgaven som et fredsbevarende organ og det sank ned i uvirksomhetens avgrunn ved den annen verdenskrigs utbrudd hadde Babylon den store ( falske religions verdensrike) ikke lenger noe dyr å ri på ( Åp 17:8) Men hun befant seg på skueplassen da de 57 nasjonene ble innblandet i den annen verdenskrig. Det plaget ikke henne å måtte være delt i sin lojalitet mellom de krigførende parter, like lite som det noen gang har plaget henne å være splittet i mange hundre forvirrende religiøse sekter og trosretninger.

Da det menneskelagde fredsbevarende organ steg opp av uvirksomhetens avgrunn i form av FN etter den annen verdenskrig, klatret Babylon den store ( falske verdens religiøse verdensrike) straks opp på organisasjonens rygg og begynte å øve innflytelse på den. 

Hele menneskeverden kommer snart til å stå overfor et fryktinngytende skue. Det kommer til å skje når de politiske makter vender seg mot Babylon den store for å utslette henne. Det virker kanskje skremmende på dem som oppriktig tror at alle religioner er gode. Men universets overherre, Jehova Gud, har avgjort at babylon den store ikke har noen plass i universet og at hun lenge nok har tilsmusset skaperverket. Hun går nok en voldsom ødeleggelse i møte.

Dete finnes allerede sterke elementer som Gud kan bruke til å tilintetgjøre henne, nemlig de politiske elementer i verden. Den inspirerte boken Åpenbaringen forutsier at Jehova vil få hennes elskere til å vende seg mot henne og at de skal gjøre henne naken og vise hva hun virkelig er - et demonisk bedrag. Og så skal de billedlig talt brenne henne opp med ild. De vil gi henne en behandling som har gitt kompromissløse tilbedere av den sanne Gud. ( Åp 17:15-18 og 18:24)

Endret av harme
Lenke til kommentar
harme skrev (12 timer siden):

Da det viste seg at Folkeforbundet var ute av stand til å makte oppgaven som et fredsbevarende organ og det sank ned i uvirksomhetens avgrunn ved den annen verdenskrigs utbrudd hadde Babylon den store ( falske religions verdensrike) ikke lenger noe dyr å ri på ( Åp 17:8) Men hun befant seg på skueplassen da de 57 nasjonene ble innblandet i den annen verdenskrig. Det plaget ikke henne å måtte være delt i sin lojalitet mellom de krigførende parter, like lite som det noen gang har plaget henne å være splittet i mange hundre forvirrende religiøse sekter og trosretninger.

Morsomt eventyr. Nesten like morsomt som eventyret om Armageddon og Guds ankomst som Jehovas Vitner har fortalt i stadig nye versjoner etter at den forrige viste seg å være nettopp et eventyr.

Det er et godt tegn på ekte fanatisme å aldri innrømme at man tok feil, uansett hvor mange ganger faktaene beviser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Satan kastet ut av himmelen og ned jorden av kongen Jesus kristus 1914-1918 e.kr Satans virkeåmråde er nå begrenset til jorden.

Satan og demonene tilskynder til kriger og nyter å se skapninger drepe hverandre.

Denne visdom kommer ikke ovenfra men er jordisk, sanselig, djevelsk, for hvor der er avind og trettesyke, der er urede og alt det som ondt er. Hvorfra kommer all ufreden og hvorfra kommer all striden iblant eder. Er det ikke av eders lyster som fører krig i eders lemmer. ( Jak 3:15-16) og 4:1)

Lenke til kommentar
harme skrev (8 timer siden):

Satan kastet ut av himmelen og ned jorden av kongen Jesus kristus 1914-1918 e.kr Satans virkeåmråde er nå begrenset til jorden.

Ja, dette var vel det fjerde eller femte  eventyret JW fant på (fra 1870-tallet og utover), etter at alle de foran viste seg å være nettopp det: eventyr. 

Disse eventyrene startet konkrete, og ble vagere og vagere etterhvert, siden de jo alle viste seg å ikke stemme.

Alt det konkrete har vist seg å være feil, så nå er det endt opp med vage eventyr som bare simpelthen er helt uten bevis. Jeg vet at du ikke tenker selv @harme, men bare kopierer tekster fra JW.org, så jeg får ingen svar av deg, men spør allikevel:

Hvorfor tror du på dette når bevisene for at det er sant ikke eksisterer?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Martin Luther og andre reformasjonsledere hevdet at det var den katolske en kirke og pavedømmet som var Babylon den store. Hva så med de protestantiske kirkesamfunnene som oppsto som følge av reformasjonen. Faktum er at en del av dem ikke skilte seg særlig ut fra den katolske kirke når det gjaldt organisasjon og oppbygning, bortsett fra at de forkastet pavens overhøyhet. De beholdt ubibelske læresetninger for eksempel treenighetslæren og læren om sjelens udødelighet og om evig pine. Noen predikanter oppfordret derfor folk til ikke bare å gå ut fra den katolske kirke, men også fra de viktigste protestantiske kirkesystemene. Noen religiøse ledere forsøkte å forhindre at alminnelige mennesker fikk lese bibelen og de brente til og med dem som hadde en bibel, på bålet.

Det er naturlig at disse bibelstudentene(Jehovas vitner) 1870 var sterkt opptatt av behovet å forstå at Gud er kjærlighet men at han likevel har skapt menneskene med en iboende udødelighet og har et sted med ild og svovel hvor alle som ikke er forutbestemt til frelse, skal pines i all evighet. En Gud som ville bruke sin makt til å skape mennesker som han forut visste og forut bestemte skulle lide evig pine, kunne ikke være vis, rettferdig eller kjærlig. Hans normer ville være lavere enn mange menneskers. Ja, i kirkesamfunnenes trosbekjennelser var elementer av sannhet begravd i en myr av hedenske læresetninger som hadde infiltert den besudlede kristendom under det flere århundrer lange frafallet.

1880 begynte de å utarbeide traktatserien Bible steudents tracts ( bibelstudentenes traktater) Folk trengte å få høre den sannhet som kunne frigjøre dem. Watch Tower ble oppfordret til å gjøre andre kjent med de dyrebare sannhetene de lærte og dele dem ut gratis til offenligheten.

 

Lenke til kommentar
harme skrev (10 timer siden):

Martin Luther og andre reformasjonsledere hevdet at det var den katolske en kirke og pavedømmet som var Babylon den store. Hva så med de protestantiske kirkesamfunnene som oppsto som følge av reformasjonen.

Å ta feil av når endetiden skal komme, er jo en lang kristen tradisjon som startet med Jesus - som hevdet den ville komme før alle disiplene var døde, og Paulus som i tidlige brev ga uttrykk for at det ville skje i hans levetid.

Men at mange andre kristne har tatt feil før, unnskylder da ikke at JW har kommet med stadig nye eventyr om endetiden som har vist seg å være feil.

Lenke til kommentar

Da den første verdenskrig brøt ut i 1914 skrev The World som da var en ledende avisene i New York, sitt bilag: Forferdelige krigsutbruddet i Europa har oppfylt en usendvanlig profeti. Se opp for 1914 er blitt ropt ut av hundrevis av reisende evangelister. Som representanter for den underlige trosretning ( knyttet til Russell) har de reist rundt omkring i landet og forkynt læren om at Guds rike er kommet nær. ( The World Magazine, 30. august 1914)

Mange av tilhengerne av William Miller og flere adventistgrupper hadde mistet troen i det 19. århundre da deres forventninger om Herren Jesu gjenkomst ikke ble innfridd. 

Hva med de bibelstudentene som var knyttet til Russell. Var det noen som var blitt motivert av tanken på sin egen tidlige frelse snarere enn av kjærlighet til Gud og et sterkt ønske om å gjøre hans vilje. Bror Russell hadde oppfordret bibelstudentene til å være våkne og være besluttet på å fortsette i Herrens gjerning selv om tingene ikke skulle kulminere så snart som de kanskje ventet. Oktober 1914 kom og gikk og C.T.Russell og hans medarbeider var fremdeles på jorden. Så var også oktober 1915 tilbakelagt. Var Russell skuffet.

I Vagt-Taarnet for april 1916 skrev han: Men bror Russell, hvilke tanker har du med hensyn til tiden for vår forvandling. Ble du ikke skuffet over at den ikke inntraff på den tid vi hadde håpet, vil dere spørre: Nei, svarer vi, vi ble ikke skuffet..............  brødre, de av oss som står i den rette stilling for Gud, vil ikke bli skuffet ved noen av hans ordninger. Vi ønsket ikke at vår egen vilje skulle skje og da vi derfor fant ut at det var noe galt vi ventet i oktober 1914, var vi glad for at herren ikke forandret sin plan for å tilfredstille oss. Vi ønsket ikke at han skulle gjøre dettee. Vi ønsket bare å bli i stand til å forstå hans planer og hensikter.

Lenke til kommentar
harme skrev (På 30.8.2024 den 12:53 AM):

Da den første verdenskrig brøt ut i 1914 skrev The World som da var en ledende avisene i New York

Kilde på at The World var en ledende avis, eller er det også bare noe du (eller JW, siden du ikke tenker selv, men bare kopierer tekst derfra) finner på?

harme skrev (På 30.8.2024 den 12:53 AM):

Forferdelige krigsutbruddet i Europa har oppfylt en usendvanlig profeti. Se opp for 1914 er blitt ropt ut av hundrevis av reisende evangelister.

Ja, så Russel og andre som allerede hadde spådd Armageddon og tatt feil flere ganger, brukte dette som bevis på at Armageddon var rett rundt hjørnet, og spådde den da året etter. 

Siden Armageddon ikke kom som spådd da, og heller ikke de andre gangene JW (og andre kristne) har spådd det, er disse spådommene beviselig ikke noe bedre enn det jeg får til fra min egen kaffegrut. 

Men takk @harme, for at du trekker fram og belyser en av de mange gangene JW tok helt feil i spådommene sine 😀

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...