Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp til utforming av krav om oppreisning?

Gjest c5288...adf

Anbefalte innlegg

Gjest c5288...adf

God søndag,

Jeg utarbeider et krav om oppreisningserstatning, men jeg er litt usikker på hvor detaljert det skal være. Dette er en pasientskadesak, så jeg får ikke dekket advokathjelp.

Skal det være en "saklig oppsummering" eller en "grundig utrending"?

Anonymous poster hash: c5288...adf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et krav, uavhengig av hvem du sender det til, skal være godt nok beskrevet til at mottakeren kan ta stilling til om vedkommende er pliktig til å betale.

Det vanlige er å begynne prosessen med nærmere "saklig oppsummering", hvor du poengterer hva som er skjedd, hva som er skaden, og hvorfor motparten er ansvarlig. Så, når uenigheten krystalliserer seg, begrunne nærmere på de punktene man er uenige om. 

Det kan for eksempel tenkes at man er enige om hva som har skjedd, men ikke om hvem sitt ansvar det er. Da er det veldig greit å ikke ha kastet bort masse tid på å beskrive grundig hva som har skjedd. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest c5288...adf

Takk for tidligere hjelp,

Jeg har fått tilbakemelding på erstatningskravet mitt:

Sitat

"Vi ser du har fått medhold hos NPE. NPE arbeider med å beregne erstatningen din. Vi er ikke en del av dette arbeidet. Dersom intensjonen din er å få ytterligere utbetaling fra oss bestrider vi det."

Hva er det neste steget? Teller krav om erstatning som varsel om søksmål, eller skal jeg nå følge opp med varsel om søksmål?

Jeg tenker det er aktuelt med advokat hvis saken går til forliksrådet eller tingretten.

Lenke til kommentar
Gjest d65a1...ff6
Gjest c5288...adf skrev (7 timer siden):

Takk for tidligere hjelp,

Jeg har fått tilbakemelding på erstatningskravet mitt:

Hva er det neste steget? Teller krav om erstatning som varsel om søksmål, eller skal jeg nå følge opp med varsel om søksmål?

Jeg tenker det er aktuelt med advokat hvis saken går til forliksrådet eller tingretten.

Er det krav mot forsikringsselskap etter pasientskade? 

Anonymous poster hash: d65a1...ff6

Lenke til kommentar
Gjest c5288...adf
Gjest d65a1...ff6 skrev (2 timer siden):

Er det krav mot forsikringsselskap etter pasientskade? 

Nei, jeg krever oppreisning fra et behandlingssted.

Lenke til kommentar
Gjest d65a1...ff6
Gjest c5288...adf skrev (15 timer siden):

Nei, jeg krever oppreisning fra et behandlingssted.

Søker du erstatning både fra NPE og behandlings stedet? 

Det er NPE som behandler erstatningen, som det står i brevet du fikk. Videre krever NPE erstatningsbeløpet fra behandlingsstedet. NPE er mellommann mellom deg og behandlingsstedet. 

Lenke til kommentar
Gjest c5288...adf
Gjest d65a1...ff6 skrev (19 timer siden):

Søker du erstatning både fra NPE og behandlings stedet? 

Det er NPE som behandler erstatningen, som det står i brevet du fikk. Videre krever NPE erstatningsbeløpet fra behandlingsstedet. NPE er mellommann mellom deg og behandlingsstedet. 

Jeg forstår at du prøver å hjelpe, men jeg tror du misforstår på samme måte som behandlingsstedet har gjort.

Det er ikke mulig å få oppreisning igjennom pasientskadeordningen.

For å få oppreisning for pasientskade må det reises sak direkte mot behandlingssted eller behandler.

Lenke til kommentar
Gjest c5288...adf skrev (25 minutter siden):

Jeg forstår at du prøver å hjelpe, men jeg tror du misforstår på samme måte som behandlingsstedet har gjort.

Det er ikke mulig å få oppreisning igjennom pasientskadeordningen.

For å få oppreisning for pasientskade må det reises sak direkte mot behandlingssted eller behandler.

Står det ikke brevet at NPE arbeider med å beregne erstatningen din?

Lenke til kommentar
Gjest c5288...adf
RRhoads skrev (1 time siden):

Står det ikke brevet at NPE arbeider med å beregne erstatningen din?

Det stemmer, men jeg antar den valgte formuleringen skyldes uvitenhet om pasientskadeordningen. NPE sitt mandat er Pasientskadeloven. Fra § 4 første avsitt:

"For tapsutmåling, skadelidtes medvirkning mv. gjelder lov 13. juni 1969 nr. 26 om skadeserstatning og alminnelige erstatningsrettslige regler. Erstatning (oppreisning) for skade av ikke-økonomisk art etter skadeserstatningsloven § 3-5 og tap under 10.000 kroner erstattes likevel ikke etter loven her."

Erstatningskravet jeg sendte til behandlingsstedet er for "skade av ikke-økonomisk art etter skadeserstatningsloven § 3-5" og ikke en del av NPE sine beregninger.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Trolig ikke så ofte behandlingsstedet betaler ut etter den paragrafen.  Har det vært en straffesak om din sak? Oppreisning kommer vel ofte opp i straffesaken.

Sitat

§ 3-5.(erstatning (oppreisning) for skade av ikke økonomisk art.)

Den som forsettlig eller grovt aktløst har

a. voldt skade på person eller
b. tilføyd krenking eller utvist mislig atferd som nevnt i § 3-3,

kan – uansett om det ytes menerstatning etter § 3-2 eller standardisert erstatning etter § 3-2a – pålegges å betale den fornærmede en slik engangssum som retten finner rimelig til erstatning (oppreisning) for den voldte tort og smerte og for annen krenking eller skade av ikke-økonomisk art. Ved krenking eller mislig atferd som nevnt i straffeloven §§ 299 eller 302, skal det ved utmålingen av oppreisning særlig legges vekt på handlingens art, hvor lang tid forholdet har pågått, om handlingen er et misbruk av slektskapsforhold, omsorgsforhold, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, og om handlingen er begått på en særlig smertefull eller krenkende måte.

Har flere i fellesskap voldt skade, tilføyd krenking eller utvist mislig atferd, kan det fastsettes separate krav om oppreisning for den enkelte ansvarlige. I vurderingen etter første punktum skal det særlig legges vekt på den økte belastningen for fornærmede av at flere handlet i fellesskap.

Den som forsettlig eller grovt aktløst har voldt en annens død, kan pålegges å betale avdødes ektefelle, samboer, barn eller foreldre slik oppreisning som nevnt i første ledd.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Gjest c5288...adf
Mag ne skrev (1 time siden):

Trolig ikke så ofte behandlingsstedet betaler ut etter den paragrafen.  Har det vært en straffesak om din sak? Oppreisning kommer vel ofte opp i straffesaken.

Jeg kan ikke dele detaljer om saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...