Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg skal vitne i retten, noen spørsmål


Gjest d71ee...419

Anbefalte innlegg

Gjest d71ee...419

En person i et nabobygg brente opp leiligheten h*n leide for en tid tilbake (kommunal bolig). Jeg så brannen fra stuen, ringte brannvesenet, og hjalp med å evakuere deler av bygget inntil brannvesenet kom.

Et år senere gjorde jeg et avhør der jeg forklarte så detaljert som jeg kunne.

Nå enda et år senere så er jeg stevnet til å vitne i tingretten.

Det er mulig jeg overtenker litt nå, men jeg lurer på noen ting:

  • Jeg har alt blitt avhørt av politiet, hvorfor må jeg da vitne i retten? Jeg føler selv at det de har fått av meg i avhøret er den beste forklaringen de vil få av meg.
  • Hva forventes det at jeg skal gjøre? Forklare det hele en gang til?
  • Får jeg lest vitneforklaringen min før jeg skal vitne?
  • I brevet står det et tidspunkt for oppmøte, stemmer det at dette er en slags timeslot for når jeg skal i vitneboksen? Litt som en legetime som alltid er litt forsinket?
  • Er det noe jeg burde vite på forhånd om hvordan denne prosessen er, eller vil jeg bli forklart dette underveis/rett før jeg skal inn?
  • Jeg regner med notater ikke er lov å ta med. Noen detaljer kommer til å bli glemt, og jeg får ikke forklart meg i kronologisk rekkefølge hvis jeg skal forklare meg uten. Tenker da på å skrive ned noen få stikkord. Er det lov?

Anonymous poster hash: d71ee...419

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vitnet i både tingretten og lagmannsretten

Du vil ta i mot spørsmål fra aktor og forsvarer, der du vil mest sannsynligvis bli spurt om å gjenfortelle hendelsesforløpet. Dette er både for å verifisere det du husker fra hendelsen og for å starte dialogen med påfølgende spørsmål.

Du går inn, stiller deg bak den tomme stolen i midten og svarer på noen korte spørsmål fra dommer, navn, fødselsdato osv. Etter det så vil dommer be deg sitte og forsvarer starter sine spørsmål.

Tidspunktet er et estimat, så du kan risikere å vente litt ekstra om det er noen før deg som tar litt lenger tid, eller de henger etter på tid pga. noe som skjedde tidligere.

Prosessen er ganske enkel, og du vil bli godt veiledet. Jeg tror også det vil være vitnestøtte som vil være med deg før du skal gå inn, men vet ikke om det gjelder for alle.

Det er ikke en eksamen, så du trenger ikke å ha med notater. Din mest presise forklaring gjorde du i avhøret uansett. Om du sier noe som strider mot det du sa i avhøret så kan det bli påpekt for å høre om du har endret mening, ikke for å finne ut om du lyver. Både aktor og forsvarer vil behandle deg fint.

Endret av Gavekort
Blandet litt ting
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d71ee...419 skrev (56 minutter siden):

Det er mulig jeg overtenker litt nå, men jeg lurer på noen ting:

  • Jeg har alt blitt avhørt av politiet, hvorfor må jeg da vitne i retten? Jeg føler selv at det de har fått av meg i avhøret er den beste forklaringen de vil få av meg.

Fordi tiltalte og hans forsvarer også har rett til å stille spørsmål til deg, og det har også retten. Den retten går de glipp av hvis politiavhøret ditt bare leses opp. 

Sitat
  • Hva forventes det at jeg skal gjøre? Forklare det hele en gang til?

 

Mer eller mindre, ja. 

Sitat

 

  • I brevet står det et tidspunkt for oppmøte, stemmer det at dette er en slags timeslot for når jeg skal i vitneboksen? Litt som en legetime som alltid er litt forsinket?

Ja, du får et tidspunkt for oppmøte som stemmer sånn cirka. Du kan få tilbakemeldinger på ganske kort varsel om at tidspunktene blir endret. Regn med at du er opptatt i alle fall ut dagen. 

Sitat


  • Er det noe jeg burde vite på forhånd om hvordan denne prosessen er, eller vil jeg bli forklart dette underveis/rett før jeg skal inn?

 

Det finnes vitnestøtteordninger hos tingretten. Du kan ta kontakt med dem. Aktor vil også veilede deg noe i prosessen. 

Sitat
  • Jeg regner med notater ikke er lov å ta med. Noen detaljer kommer til å bli glemt, og jeg får ikke forklart meg i kronologisk rekkefølge hvis jeg skal forklare meg uten. Tenker da på å skrive ned noen få stikkord. Er det lov?

 

Du har lov til å ta med notater, men du skal gi en så fri og direkte forklaring som mulig. Du kan støtte deg til notater, men det skal ikke være høytlesing fra dem. 

Lenke til kommentar

Har vært vitne selv i en noe lignende sak. Husker jeg ble noe stresset ettersom innkallelsen kom et halvannet år etter avhøret jeg hadde hos politiet og jeg hadde jo glemt det meste. Således svarte jeg på omtrent alle spørsmål med 'såvidt jeg kan huske', det gikk forsåvidt greit og det tok ikke mer enn et kvarters tid. 

Ellers står det mer her:

https://www.domstol.no/no/vitne/hva-skjer-i-retten/

Lenke til kommentar

Det er ikke noen huskekonkurranse. Forklarer du deg annerledes sammenliknet med politiavhøret, vil aktor og forsvarer kunne lese opp fra politiforklaringen din. Retten har ikke lest forklaringen din til politiet, og det er derfor du må forklare deg i retten - samt at dette også ivaretar tiltaltes/forsvarers rett til å stille deg spørsmål.

Tidspunktet i stevningen er for når du er pliktig å møte opp. Det kan fort oppstå forsinkelser. Du vil i et slikt tilfelle måtte vente på gangen til du blir sluppet inn i rettssalen. 

Rent konkret så oppgir du innledningsvis personalia, deretter avgir du forsikring, og så begynner aktor å stille spørsmål. Det første spørsmålet er som regel åpent, og da forteller du egentlig fritt rundt hva du opplevde den aktuelle dagen. Deretter blir spørsmålene gjerne mer spisset. Etter aktor får forsvarer anledning til å stille spørsmål. Til slutt stiller retten spørsmål. Dersom du mot formodning er forsvarers vitne, starter forsvarer med å stille spørsmål.

Endret av Star Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...