Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knekt hjulbolt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
forhelvete skrev (52 minutter siden):

Klarte å knekke den når jeg bytta hjul selv.. skal jeg bare la vær å bytte den å kjøre rundt med 4 bolter? Hvor mye ca tar dem på verksted åbytte dette?? Håpløst

Når du har 5 bolter og kjører med kun 4 er det ikke farlig eller ulovlig. Kravet er at 75 prosent av hjulboltene/mutre skal være iorden

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
MAtroxX skrev (På 4.5.2024 den 6:16 PM):

Når du har 5 bolter og kjører med kun 4 er det ikke farlig eller ulovlig. Kravet er at 75 prosent av hjulboltene/mutre skal være iorden

Det kan diskuteres til vi blir gul og blå. 
På kort tid så er det nok ikke farlig, men de 4 andre vil ta mer trøkk. 

Lenke til kommentar
forhelvete skrev (På 4.5.2024 den 5:20 PM):

Klarte å knekke den når jeg bytta hjul selv.. skal jeg bare la vær å bytte den å kjøre rundt med 4 bolter? Hvor mye ca tar dem på verksted åbytte dette?? Håpløst

Du lagde tråden 4. mai, har du fått fjernet bolten?

TS sier ikke noe om alder på bilen eller hva som var foranledningen til at bolten knakk (ut over hjulskift) men knekt bolt kan komme av at boltene tidligere har blitt strammet til med alt for høyt moment - strammet til for hardt. Når da en av boltene har knekt er det sannsynlig at også de andre boltene kan ha blitt svekket. Ville ikke ha kjørt lenge rundt med kun 4 bolter da…

Hvis ikke TS har fått fjernet bolten: Hør med flere lokale verksteder hva de skal ha for å fjerne bolten.

Lenke til kommentar
forhelvete skrev (På 4.5.2024 den 5:20 PM):

Du kan kjøre videre. Men dette skal du fikse fortløpende!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
MAtroxX skrev (På 4.5.2024 den 6:16 PM):

Må rette meg selv, kravet er at 80% av hjulboltene/hjulmutterene er inntakte. Altså 5 bolts nav kan godkjennes med kun 4 bolter da det blir 80% gjenværende 

4 bolts nav går under 80 % om det mangler 1

viktig å ikke overkompansere på stramming av de resterende boltene, følg fabrikantens henvisning til moment, å sjekk de resterende boltene om de er strekt. Veldig vanlig på f.eks bmw og andre tyske biler med hjulbolter at de er overtrekt med en muttertrekker også blir boltene strekt og slank på midten. 

overtrekte bolter er som oftest de bilene som mister hjulet sitt langs veien🙂 

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (14 timer siden):

Må rette meg selv, kravet er at 80% av hjulboltene/hjulmutterene er inntakte. Altså 5 bolts nav kan godkjennes med kun 4 bolter da det blir 80% gjenværende 

4 bolts nav går under 80 % om det mangler 1

viktig å ikke overkompansere på stramming av de resterende boltene, følg fabrikantens henvisning til moment, å sjekk de resterende boltene om de er strekt. Veldig vanlig på f.eks bmw og andre tyske biler med hjulbolter at de er overtrekt med en muttertrekker også blir boltene strekt og slank på midten. 

overtrekte bolter er som oftest de bilene som mister hjulet sitt langs veien🙂 

Stemmer dette. Tyske biler har ofte "bare" 120nm i anbefalt moment på muttrene. Dette føles ikke ut som mye når man strammer med en arm på 50cm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...