Gå til innhold

Tanker om det å snakke med seg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet jo det er normalt å snakke med seg selv, på samme måte som at det er normalt å seksuelt trakassere, true, være psykopat og alt det. 

Men jeg tok en titt på følgende artikkel:

https://www.verywellhealth.com/is-talking-to-yourself-normal-5272241

Her snakker en om 2 teorier:

- Sosial isolasjons teori

- Kognitivt forstyrrelse teori

Her sier en også at de fleste årsaker er en normal årsak; problemer med å tenke, angst, stress, sosial isolasjon og slikt.

Å snakke med seg selv er å spre budskap, til alle som er i nærheten. Jeg snakket med en psykriater om dette en gang, og personen mente da at det handlet om "Hvordan ting blir sagt og hvordan ting blir oppfattet" - det er dermed ikke så enkelt å bare snakke med seg selv, det er en slags sosial-kommunikasjon. Selv en ikke forstår at det er noe sosialt i det, så har det en sosial konsekvens - en blir vurdert og oppfattet. Hvis en sier ting og blir mislikt, så vet jo en ikke hvordan en påvirker seg selv sosialt.

Er mine tanker på området: En må vurdere hvordan ting blir oppfattet, som en tidligere psykriater har sagt - ikke bare si alt en tenker og føler.

Lurer på hva deres tanker er

Endret av latios
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Initielt så finnes det allerede et slags overordnet svar på denne type spørsmål (så får jeg testetet hvordan link til post ser ut og om hele innlegget vises uten at man treng å klikke på linken edit: må følge linken for å lese hele):

I likhet med linken jeg postet til. så mangler tråden din en del informasjon, jeg eksemplifiserer:

Eksempel 1: Sitter man i et kontormiljø, og sier "den der h* windows opptaderinga" mens kollegaen går forbi tenker jeg er temmelig normal adferd og stregt tatt ikke noe å ta videre eller bekymre seg over.

I andre enden av spekteret (eksempel 2) kan man finne individer på ve inn i psykose som kan finne på å rope til veggen på ettellerannet som ingen andre kan se, gjerne kombinert med en adferd som oppfattes som klart aggresiv. Her bør det åpenbart tas grep.

Ditt innlegg gir ingen innsikt i hvor på spekteret denne "samtalen" befinner seg, og de allvitende hobbysykologene som prøver å tolke innlegget vil kunne ha vanskeligheter med å stille riktig "nettbasert diagnose".

Endret av geir__hk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...