maxijoker Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai Hei dere. Hvordan skaffe seg 230V AC i bil, feriebil? Jo, man koper en inverter til en bil batteri og vipps har man 230V AC. Så langt, greit, men lading når man ikke har tilgang til 230V AC for lading av batteriet? Jeg har skjønt at det er Latiums batterier som gjelder. Og skal en ha litt glede med forbruk over tid/timer så er det 130A til 200A's batterier en må satse på om en skal koke en del kaffekopper fra kaffemaskinen, etc. Så er jeg på jakt etter de erfaringer som dere andre kunne ha delt med meg, når det gjelder utstyr for lading av litiums batteriet fra bilens dynamo, solcelle(er) på taket osv. Selv bruker jeg Victron Energy sine produkter til ordinær lading av bilbatteriene her hjemme. Jeg ser at denne produsenten levere utstyr for solcelle lading. En Caravelle har et relativt stort takareal, men hva sier erfaringer med lading av batteriet fra solceller plassert der? Er arealet likevel for lite, at en slik løsning koser mer "enn det smaker" kanskje? Så er det lading fra bilens dynamo, som også skal lade forbruksbatteriet under panseret. Som jeg har forstått det så må en også her benytte seg av dedikert lade/kontrollenhet for lading av et litiums batteri fra en bildynamo. Her er det mange ubesvarte spørsmål, men håper på andres erfaringer/løsninger-meninger om temaet. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai (endret) Har ikke tatt steget ut i litiumsbatterienes verden men har satt meg litt inn i tingene og har solceller i båten og på hytta, foreløpig bare med blybatterier. Slik som jeg forstår det, så er det ikke særlig lurt å lage mat og trekke mer enn 1.000 watt ut av noen typer batterier. Til det vil gass være en bedre løsning. Unntaket er kanskje en microbølgeovn på 700 Watt. Noe av grunnen til at jeg ikke kommer til å sette inn Litium forbruksbatterier i båten, der hvor forbruksbatteriene nå står, det er at dette er kjent for å medføre en ødelagt dynamo som så må skiftes ut med jamne mellomrom. Grunnen til det er at litiumbatteri trekker så mye ladestrøm at det blir mer enn det som ordinære dynamoer tåler. Man må eventuelt bruke en dc til dc ladestrømsregulator. https://www.maritim.no/victron-orion-xs-tr-smart-12-12v-50a Det er også en problemstilling at litiumbatterier og blybatterier krever forskjellig ladespenning. Har ikke de helt store kraftverkene bare ca 2 x 100 W på hvert sted, men det fungerer egentlig meget bra, slik at batteriene alltid er fulle. Hvis man lager et eget 230V/12V system som ikke er koblet opp mot bilens dynamo, men solceller og "landstrøm", og hvis man kan nøe seg med noen hundre watts forbruk, kanskje max 700W til en micro, så kan det jo gjøres forholdvis billig, ca 10.000 (Ved bruk av forholdvis rimelige komponenter.) Refererer egentlig til det jeg har funnet ut for båt, men prinsippene for bobil må jo bli sånn omtrent de samme. Tenker litt på å sette opp en tilsvarende løsning i båten, med et eget 230V/12V elektrisk system som ikke er koblet opp mot motorens dynamo, av grunner som er nevnt. Endret 4. mai av arne22 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai Finnes jo fine ferdigløsninger der ute da. Koster kansje litt mere men enklere. Ecoflow sine produkter er meget fine. Gikk nettop en River 2 Pro på finn til 5000kr. De leverer 800W kontinuerlig og 1600W peak på 230V. Lades med solceller, eller via bilens sigarettenner når du har motoren i gang. Du kan også ta den med å lade den opp via stikkontakt innimellom. Fullades vel på en time. Jeg har det minste panelet til Ecoflow og får max ut av det (110W) hver gang det er bra sol ute, og kansje halvparten når der er litt overskyet. Funker meget bra. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai Lithiumjernfosfat batterier bruker så vidt jeg har forstått samme ladespenning som blybatterier. Høyt strømforbruk løses med større batteribank (f.eks. flere batterier). 1 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai Støtter meg til @Complexity Det er mange ferdige løsninger. Har Selv Ecoflow i min bil. En Ecoflow Delta 2 som kan levere 1800W 220v Denne lades enten via bilen mens jeg kjører eller via Solcellepanel. (trenger ikke kjøpe ecoflow sine orginale, bruker et vanlig rimelig ett på hytta når jeg skal være der og vil ha 220v) Og en Glacier for å holde maten kald. Lades via bilen eller solcellepanel, eller koblet sammen med Delta 2en Ja det er kostbart men da får du systemer som bare funker, og med EKSREMT god kvalitet. Jeg levde 2 uker ut av bilen uten å lade opp enhetene med 220v Kun strøm fra bil og solcelle. Da hadde jeg PC og mobiler (ja flere) nettbrett. og div annet utstyr som ble drevet av denne løsningen. Har selv Ecoflow sitt 220w+135w solcellepanel og det gir meg og dama mer en nok strøm på "telt-turer" Får fint 100-150w på en overskyet dag. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai 4 minutes ago, mobile999 said: Lithiumjernfosfat batterier bruker så vidt jeg har forstått samme ladespenning som blybatterier. Det er akurat dette som "folk" tror. Det som er delvis rett, det er at når man bare bytter ut forbruksbatteriene på en båt med Lithium, dva LiFePo4 batterier, så vil det "fungere" ett stykke tid, men dynamoen vil levere alt for stor ladestrøm til litiumbatteriet, slik at dynamoen ryker etter litt, og så blir ladespenningen for lav for LiFOPo4 til at dette batteriet blir fulladet. Forskjellen mellom LiFePo4 og bly ved lading med vanlig dynamo, det er at bly passer umiddelbart, mens LiFOPo4 krever en ladestrømsregulator som begrenser ladestrømmen pluss at LiFOPo4 krever ca 1 volt høyere ladespenning, dvs ca 14,6V for å bli fulladet. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai (endret) 6 hours ago, Complexity said: Finnes jo fine ferdigløsninger der ute da. Koster kansje litt mere men enklere. Ecoflow sine produkter er meget fine. Gikk nettop en River 2 Pro på finn til 5000kr. De leverer 800W kontinuerlig og 1600W peak på 230V. Lades med solceller, eller via bilens sigarettenner når du har motoren i gang. Du kan også ta den med å lade den opp via stikkontakt innimellom. Fullades vel på en time. Jeg har det minste panelet til Ecoflow og får max ut av det (110W) hver gang det er bra sol ute, og kansje halvparten når der er litt overskyet. Funker meget bra. Se der ja. Dette er jo en løsning som kunne passe for min filosofi også. https://eu.ecoflow.com/products/river-2-pro-portable-power-station Har faktisk et par litt mindre og dårligere utgaver av en slik "Power station", en på hytta og en i båten. Leverer ikke mer enn 300W AC 230V og da bråker den noe forferdelig pga vifte. Med belastning 5V, 12V og 20V via USB-C, altså som en vanlig høykapasitet powerbank, så fungerer det særdeles bra. Lys, mobiltelefon og PC kan holdes i gang i det nesten uendelige, uten at det minker noe større på lagret energi. Hvis man lader ved hjelp av sigarettenner, så blir jo ikke det noen særlig stor ladestrøm, (10A/120Watt?) så dette er nok noe som bilens generator vil tåle helt fint. Her vil jo Ecoflow Power Station nødvendigvis ha en innebygd ladestrømsregulator, for ellers så vil jo sikringen til sigarettenneren måtte ryke. Kapasiteten på en Ecoflow River 2 pro, er jo på den annen side oppgitt til ca 50% av et middels LiFePo4 batteri (100Ah) og en tredjedel av et litt større batteri på 150Ah, slik at man ikke får helt den samme energimengde lagret som ved et "anlegg bygd inn i bilen". Tekniske data ser ut til å indikere at en kokeplate på 1200Watt, det kan i praksis ikke fungere, mens en microbølgeovn på 700 Watt, det bør kunne fungere. Er det noen som har testet ut dette? Når dere har solcellepaneler på bil, hvordan gjør dere dette, er de fastskrudd, eller blir de montert ved parkering? Edit: Ser at Elkjøp faktisk fører flere slike modeller. I forhold til ha det koster å bygge et anlegg selv, så er jo dette egentlig ikke så særlig dyrt, og mulighetene for større feil, den er vel sannsynligvis litt mindre. https://nye.elkjop.no/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/belysning-og-elektriske-artikler/elektrisk-utstyr/stromstasjon https://nye.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/belysning-og-elektriske-artikler/elektrisk-utstyr/stromstasjon/ecoflow-river-2-pro-barbar-stromstasjon/585351 Edit 2: Power fører dem også, ser jeg: https://www.power.no/search/?q=strømstasjon Endret 4. mai av arne22 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai (endret) arne22 skrev (2 timer siden): Tekniske data ser ut til å indikere at en kokeplate på 1200Watt, det kan i praksis ikke fungere, mens en microbølgeovn på 700 Watt, det bør kunne fungere. Er det noen som har testet ut dette? Jeg har Delta 2 Den har jeg kjørt 1600w ut av uten problem (annet en at den bare har 1000wattimer) arne22 skrev (2 timer siden): Her vil jo Ecoflow Power Station nødvendigvis ha en innebygd ladestrømsregulator, for ellers så vil jo sikringen til sigarettenneren måtte ryke. Ja det er innebygde regulatorer for 12/24v, 220v og for solcellepanel. Funker knall. Tar tid å lade den opp i bilen, men som sagt, med et solcellepanel til bruk når du står parkert klarer du deg lenge. Edit: Du kan faktisk endre hvor mye strøm den trekker fra 12/24v, Delta 2 kan jeg velge 4,6 eller 8 amp. Så har du flere laster på kuren kan du sette ned hvor mye den trekker. arne22 skrev (2 timer siden): Når dere har solcellepaneler på bil, hvordan gjør dere dette, er de fastskrudd, eller blir de montert ved parkering? Jeg har Ecoflow sitt orginale sammenleggbare panel. Det bifocale EcoFlow solcellepanel 220 W, IP68 | Clas Ohlson 220w er feil. det er 220w på hovedsiden, men det er bofocalt så baksiden er 130w, i realiteten får jeg 220w når jeg bruker den i sol uten at den må settes opp perfekt. Er det overskyet får jeg normalt 100-150w. Denne bruker jeg både på Batteribanken og på Kjøleskapet. Best pris på EcoFlow Delta 2 Max Kraftverk - Sammenlign priser hos Prisjakt Best pris på EcoFlow Glacier Kjøleskap - Sammenlign priser hos Prisjakt Best pris på EcoFlow Glacier Plug in batteri Kraftverk - Sammenlign priser hos Prisjakt Og et solcellepanel av noe slag så kan du overleve i bilen hele sommeren uten å koble det til 220v arne22 skrev (2 timer siden): Kapasiteten på en Ecoflow River 2 pro Om du skal ha det i bil Ikke kjøp river. River er om du skal gå mye i terrenget og drasse på denne hele tiden. Gå for Delta 2 eller Delta 2 MAX alt etter budsjettet. Jeg har Delta 2 og klarer meg helt fint med den. Men hadde jeg handlet i dag hadde jeg kjøpt Delta 2 MAX pga bedre ladefunksjon, og dobbelt kapasitet (MAX kan lades på både 220v og solcelle samtidig, og du kan bruke 2 separate forskjellige solcellepanel samtidig uten problem) arne22 skrev (2 timer siden): Ser at Elkjøp faktisk fører flere slike modeller Samme gjør Proshop, Clas Ohlson, Sparelys, EleFun etc. Sjekk ut flere butikker. Noen er rimeligere på enkelte produkter og dyrere en andre. Jeg har totalt 4 produkter fra EcoFlow. Kjøpt hos 4 forskjellige forhandlere. Edit: Kan legge til at mine produkter også brukes andre plasser når jeg ikke har dem i bilen. Delta 2en er fin å ha i hagen så jeg slipper skøyteleding når jeg skal gjøre småtterier. Samme er Kjøleboksen derifra. Genialt i parken, eller i hagen en varm dag. Ikke bare kald drikke. Men faktisk iskrem og isbiter også Kjøleboksen bruker jeg året rundt i bilen. Kjekt å slippe å ha panikk når du har handlet frysevarer på butikken å kommer på at du ikke kan dra rett hjem Endret 4. mai av Eskove Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai (endret) Dette var veldig interessant info. Min bruk er seilbåt og hytte og ikke bil, men prinsippene blir vel noenlune de samme. Delta 2 ser ut til å ha egenskaper som kan konkurrere med det man typisk bruker i en båt. Samtidig så er prisen omtrent på nivå og man slipper de tekniske problemene som følger med en fast installasjon, for eksempel dyre reparasjoner av bil/båt etter havarert dynamo. Behov kan vel variere litt individuelt, og det jeg for min del har gjort feil tidligere, det er å "overspesifisere" slik at jeg har endt opp med utstyr som har blitt for tungt og lite transporterbart til at det har blitt brukt. Synes derfor modellene av type River 2 ser veldig attraktive ut mht transporterbarhet. Eskove -> Har du noen ide om hvor mye River og Delta modellen trekker av 230V støm under opplading, for det er vel ikke justerbart? (Grunn til spørsmål: Har et lite bensinaggregat og lurer på om det vil kunne klare oppgaven som "nødlader" for River 2 eller Delta 2. Tror det leverer 1.2 kilowatt eller noe slikt.) Hvordan er det plugger og tilkoblinger og slikt? Har noen solcellepaneler fra før. Er det sannsynlig at disse kan brukes? Hvordan er det med støynivået når man kjører 230V forbruk? Går viften ved froholdvis lav belastning? Endret 4. mai av arne22 Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 4. mai Forfatter Del Skrevet 4. mai Jeg vil takke for en "flow" av informasjon. Svært mye nyttig info å lese, som er berikende i emnet. Litium valget jeg tenker på er grunnet lav vekt, mindre areal, langt lengre brukstid enn AGM for eks. Tenker nok at prisen for et Litium batteri kontra et AGM batteri blir den samme. AGM batteri skiftes tidligere ut enn litium, men sistnevnte er betydelig dyrere. Ang. vekt, i min Caravelle må jeg absolutt tenke på vekt, når jeg "drasser" med meg en el heis ca 220kg en el rullestol ca 240kg (derav 2X 82Ah AGM innebygget). Ang. forskjellene for Litium og AGM: Typisk ladespenning: 14.4 - 14.8 V, Konstant spenningslading (CC) brukes ofte, etterfulgt av pulslading (float) for å vedlikeholde batteriet, overlading kan forårsake gassing og vanntap, noe som forkorter batteriets levetid. For Litium batterier: Typisk ladespenning: 4.2 V per celle (f.eks. 12.6 V for et 3-cellers batteri), Konstant strøm lading (CC) brukes ofte, etterfulgt av konstantspenningslading (CV) for å fullføre ladingen. Overlading kan forårsake brann eller eksplosjon. Ladestrøm-AGM kan lades med høyere ladestrøm enn Litium som kan være 10-20% av batteriets kapasitet, 10A for et 100Ah AGM batteri, men HØY ladestrøm kan/vil forringe et batter sin levetid. Ved høye ladestrømmer for litiums batterier kan forårsake brann/eksplosjon. Det blir liksom "alt med seg". Fordi egenskapene til AGM og litiums er forskjellige må det brukes riktige type ladere. AGM som består av syre i gitter matte vil trenge lademoduser som konstant spenning, bulk-ladning, absorpsjonsladning og vedlikeholds ladning. Mens for litiums ser vi at cellene vil kreve en mer avanser ladeteknikk bestående av CC-CV (Constant Current - Constant Voltage) som vil sikre best mulig lading og batterilevetid. Ødelagte dynamoer for de som brukere litium batterier mener jeg bygger bare på bruk av feil/dårlige ladekontroll enheter. En vanlig dynamo i en fossildrevet bil kan levere et sted mellom 80-200A. Dette er rikelig med strøm mot vanlig forbruk i en bil, mens ved bruk av strømforbrukere med stort behov for å sluke strøm, er det viktig at reguleringsteknikken virkelig virker. Jeg hadde nok ikke tenkt meg å bære med meg power moduler som noen av dere skriver om, men å ha noe stasjonert i bilen min. Jeg er nok på budsjett bunnlinjen i bruk og valg av utstyr, men jeg betaler når jeg må ha sikkerheten i orden. Likevel har jeg kjøpt inn en 2kW (max 3.8kW kortvarig) 12VDC pure sinus inverter til 230V AC. Siden mitt max forbruket på 1kW vil være innenfor 50% av det inverteren kan gi nominelt, ville denne 2kW være innafor(?) Jeg har tenkt at en 20mm2 kabel på 50cm mellom inverteren og batteriet ville kunne gå, med sikringer. For kontroll av solcellestrøm ser jeg at det opereres med 2 begreper, PWM (Pulse Width Modulation) og MPPT (Maximum Power Point Tracking). Hvilke erfaringer har dere med bruken av disse to regulatorer, og hva er smart å tenke på i valg av slik type utstyr? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai (endret) I følge informasjon på diverse steder på internett, så har et Litiumbatteri ca 3 ganger så stor ladestrøm som et tilsvarende AGM batteri. Så vidt vites kan en dynamo i VW Caravelle levere 90-120A peak, men ikke kontinuelrilg. Endret 4. mai av arne22 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai (endret) arne22 skrev (3 timer siden): Har du noen ide om hvor mye River og Delta modellen trekker av 230V støm under opplading, for det er vel ikke justerbart? Delta 2 fra 200w til 2000w kan justeres i app. (har satt min på 500w, da går ikke viftene for fult for å kjøle ned batteriet under lading) River er jeg ikke sikker på men det kan også justeres. Edit. bare pass på at aggregatet du har er ren sinus bølge og ikke "skitten" strøm. Styringsenhetene er finelektronikk så dem tåler ikke skitten strøm slik en sirkelsag eller et gammelt kjøleskap gjør. Endret 4. mai av Eskove Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai (endret) arne22 skrev (3 timer siden): Hvordan er det plugger og tilkoblinger og slikt? Har noen solcellepaneler fra før. Er det sannsynlig at disse kan brukes? Ecoflow har en propriær plugg for solcelle/12/24w (XT60) Denne bruker også av andre produsenter også. Men man får overgang fra MC4 til denne pluggen, enten orginalt eller rimelig fra kina i god kvalitet. Alle solcellepaneler fra 12 til 48v kan brukes EcoFlow sine enheter. Bare pass på at du ikke overstiger maks v eller w om du serie eller parallellkobler. Dette varierer fra utgave til utgave men står i bruksanvisningene. På min Delta 2 bruker jeg orginal når jeg er ute med bilen, eller hjemme i hagen om sommeren (pga dette er sammenleggbart) Men på hytta har jeg en gammelt 110w 12v fra Clas Ohlson som jeg bruker. Bare koblet på MC4plugger på dette panelet og kjøpte overgang som ligger på hytta. (følger overgang med om du kjøper originale paneler) Har brukt noen kroner totalt, men den friheten du får med en liten powerbank, en kjøleboks og et taktelt er fantastisk Kan kjøre rundt og leke meg med drone, uten å tenke på å gå tom for strøm. Kan lade over alt. Og man kan til og med redigere på en laptop etterpå uten å måtte slite med å komme seg til en plass med Landstrøm. Alt er bærbart og kan lett flyttes på Endret 4. mai av Eskove Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai Mange takk for meget god info. Skal nok helt sikkert teste ut noe utstyr fra EcoFlow, for dette høres veldig interessant og spennende ut. Har litt dårlig samvittighet for å ha spurt om ting som tradstarter kanskje ikke er så interessert i. Trodde nok jeg var innenfor temaet. Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 5. mai Forfatter Del Skrevet 5. mai Det skal du ikke føle, overhode ikke. For meg er alle innslagene av like verdi, en vet aldri når man en dag kan ta nytt av sideveis informasjonen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå