Skeptikus Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai Her må det presiseres at jeg ikke har noen inngående kjennskap til noen av disse relativt ferske (iallfall DNI) partiene, som begge er for småpartier å regne, men jeg snappet i dag opp noe som var interessant om en kortversjon vedr. forskjellen. Som "sannhetsvitne" til det jeg refererer her, kan jeg da vise til NRK P2 sin ofte interessante programpost "Politisk kvarter" (kl. 07.45 på hverdager) og dagens sending, kan søkes opp via NRK-appen for de som ikke fikk med seg dagens sending, (men som f.eks. da ønsker å ettergå riktigheten av det jeg her refererer). INP hadde visstnok avholdt et slags landsmøte i går, så det var i den forbindelse at innslaget var med, og det var et intervju med den nyvalgte kvinnelige lederen i noen minutter der. Men det var også et lite innslag med den tidligere "bossen" i INP, vedkommende som altså har brutt ut fra INP og dannet DNI. Den dyktige programlederen hadde hatt et telefonintervju med DNI-lederen på forhånd, og innslag fra dette ble flettet inn i sendingen. Programlederen spurte hva som egentlig som mest skilte de to partienes politikk (et høyst relevant spørsmål så klart). DNI-lederen forklarte at han mente INP etter hans syn hadde gått i det han oppfattet som en slags "høyre-retning", og antydet vel noe om f.eks. innvandrings-problematikken først og fremst. Og her kommer det som jeg nok vil karakterisere som en flause for han, han hisset seg litt opp og avsluttet intervjuet i en skarp tone med følgende: "Det er jo bare å se på det nye slagordet deres det (altså INP sitt): ALT FOR NORGE! "... At det faktisk er blitt slik at dette da liksom skal ha fått noe negativt og problematisk ved seg, (iallfall i følge DNI-lederen da), det var, må jeg nok si, både svært overraskende og nytt for meg gitt.. Mon tro hva synes f.eks. vår konge om denslags "tolkning" som den godeste DNI-lederen tydeligvis la i dette?? - Det får vi nok aldri vite, men. (Nå er det jo å tilføye, til de som evt. ikke måtte kjenne til det, at dette jo har vært valgspråket/mottoet til alle de tre regentene vi har hatt i Norge siden unionsoppløsningen i 1905..). 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai Er ikke INP en spinoff av DNI? Jeg har lest en del av partiprogrammet til INP. De påstår selv å være "sunn fornuft"-partiet, men minner mest om Senterpartiet, med enda mer planøkonomi i landbruket. De er følgelig også sterke motstandere av EØS, og også blant annet arbeidsinnvandring. Er selvsagt et politisk synspunkt, men ikke noe for meg i hvert fall. Liker man ikke Senterpartiets politikk, bør man definitivt ikke gå for dette. Et lite pluss i boken for at de er for kjernekraft, men håper de aldri får politisk innflytelse med nåværende partiprogram. 1 Lenke til kommentar
Skeptikus Skrevet 2. mai Forfatter Del Skrevet 2. mai (endret) Cascada81 skrev (1 time siden): Er ikke INP en spinoff av DNI? Vel, definisjonen av spin off er noe mer omfattende enn dette, men bl.a. heter det seg at det er noe som er avledet av et allerede eksisterende produkt. I dette tilfellet var vel INP det "allerede eksisterende produktet" da, altså eksisterte i noen tid før splittelsen og deretter dannelsen av DNI. Endret 2. mai av Skeptikus Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Skeptikus skrev (På 2.5.2024 den 9:38 PM): Her må det presiseres at jeg ikke har noen inngående kjennskap til noen av disse relativt ferske (iallfall DNI) partiene, som begge er for småpartier å regne, men jeg snappet i dag opp noe som var interessant om en kortversjon vedr. forskjellen. Som "sannhetsvitne" til det jeg refererer her, kan jeg da vise til NRK P2 sin ofte interessante programpost "Politisk kvarter" (kl. 07.45 på hverdager) og dagens sending, kan søkes opp via NRK-appen for de som ikke fikk med seg dagens sending, (men som f.eks. da ønsker å ettergå riktigheten av det jeg her refererer). INP hadde visstnok avholdt et slags landsmøte i går, så det var i den forbindelse at innslaget var med, og det var et intervju med den nyvalgte kvinnelige lederen i noen minutter der. Men det var også et lite innslag med den tidligere "bossen" i INP, vedkommende som altså har brutt ut fra INP og dannet DNI. Den dyktige programlederen hadde hatt et telefonintervju med DNI-lederen på forhånd, og innslag fra dette ble flettet inn i sendingen. Programlederen spurte hva som egentlig som mest skilte de to partienes politikk (et høyst relevant spørsmål så klart). DNI-lederen forklarte at han mente INP etter hans syn hadde gått i det han oppfattet som en slags "høyre-retning", og antydet vel noe om f.eks. innvandrings-problematikken først og fremst. Og her kommer det som jeg nok vil karakterisere som en flause for han, han hisset seg litt opp og avsluttet intervjuet i en skarp tone med følgende: "Det er jo bare å se på det nye slagordet deres det (altså INP sitt): ALT FOR NORGE! "... At det faktisk er blitt slik at dette da liksom skal ha fått noe negativt og problematisk ved seg, (iallfall i følge DNI-lederen da), det var, må jeg nok si, både svært overraskende og nytt for meg gitt.. Mon tro hva synes f.eks. vår konge om denslags "tolkning" som den godeste DNI-lederen tydeligvis la i dette?? - Det får vi nok aldri vite, men. (Nå er det jo å tilføye, til de som evt. ikke måtte kjenne til det, at dette jo har vært valgspråket/mottoet til alle de tre regentene vi har hatt i Norge siden unionsoppløsningen i 1905..). Intrykket er vel at de har samlet til seg litt forskjellig fra både høyre, venstre og sentrum og har til felles en misnøye med kraftpolitikken som det i det aller høyeste grad er grunn til å ha misnøye mot; men som ofte når slike vidt forskjellige individer med forskjellig bakgrunn og utgangspunkt skal samles i hva som lett blir et "ensaks"-prosjekt blir det for mye kokker som vil ha hver sin ingrediens i det ferdige produktet og da blir det fort krøll. Noe som er synd for det kraftregimet og strømpolitikken i samrøre med den naturfiendtlige fornybarlobbyen trenger i aller høyeste grad politisk motstand. Cascada81 skrev (På 2.5.2024 den 9:57 PM): Er ikke INP en spinoff av DNI? Omvendt. Cascada81 skrev (På 2.5.2024 den 9:57 PM): Jeg har lest en del av partiprogrammet til INP. De påstår selv å være "sunn fornuft"-partiet, men minner mest om Senterpartiet, med enda mer planøkonomi i landbruket. De er følgelig også sterke motstandere av EØS, og også blant annet arbeidsinnvandring. Er selvsagt et politisk synspunkt, men ikke noe for meg i hvert fall. Liker man ikke Senterpartiets politikk, bør man definitivt ikke gå for dette. Et lite pluss i boken for at de er for kjernekraft, men håper de aldri får politisk innflytelse med nåværende partiprogram. Senterpartiet er et eksempel på hvordan alt av prinsipper og integritet kastes over båten når man får innta regjeringsposisjon sammen med det mektigste partiet. Synd, dog har det ikke alltid vært sånn. Per Borten og Anne Enger Lahnstein ville aldri ha solgt partiets sjel og integritet for knapper og glandsbilder slik Vedum har gjort. Skeptikus skrev (På 2.5.2024 den 11:20 PM): Vel, definisjonen av spin off er noe mer omfattende enn dette, men bl.a. heter det seg at det er noe som er avledet av et allerede eksisterende produkt. I dette tilfellet var vel INP det "allerede eksisterende produktet" da, altså eksisterte i noen tid før splittelsen og deretter dannelsen av DNI. "Utbrytere" er vel det mer korrekte begrepet. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Morromann skrev (1 time siden): Senterpartiet er et eksempel på hvordan alt av prinsipper og integritet kastes over båten når man får innta regjeringsposisjon sammen med det mektigste partiet. Synd, dog har det ikke alltid vært sånn. Per Borten og Anne Enger Lahnstein ville aldri ha solgt partiets sjel og integritet for knapper og glandsbilder slik Vedum har gjort. Er ikke dette relativt symptomatisk for mindre partier som havner i regjering sammen med noen andre store? Disse hjertesakene har en tendens til å bli mindre viktig enn et par ministerposter. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Nedward skrev (På 3.6.2024 den 7:04 AM): Er ikke dette relativt symptomatisk for mindre partier som havner i regjering sammen med noen andre store? Disse hjertesakene har en tendens til å bli mindre viktig enn et par ministerposter. Vel, ja, i våre dager virker det desverre slik. Men det var ikke alltid tilfellet. Senterpartiet for eksempel var et parti som historisk stod på sitt; som i 1971 da de ikke ville legitimere en norsk EF-søknad som stortingsflertallet ønskte og dermed sørget for at hele den borgerlige regjeringen måtte gå av; da Senterparti-mannen Per Borten var statsminister. Og igjen i 1990 da de sørget for at Syse-regjeringen kollapset fordi spørsmålet igjen var aktuelt; den gangen da Anne Enger Lahnstein var partileder. Er langt fra overbevist om at Vedum ville ha opptrådt slik for å si det mildt. Han har jo lovet at det aldri blir noen fjerde energipakke med SP i regjeringen og vi så jo hvor mye det løftet var verdt. De sitter nå i regjering og legitimerer utvanningen av vår egen suverenitet over vannkraften og energinettet vårt; noe som var et kjerneelement i EU-motstanden så det virker tydelig for meg at dagens karrierepolitikere uansett parti selger hva det skal være av prinsipper for høye statsrådlønninger og privilegier som følger med. Jeg har ikke nevnt Åslaug Haga ennå og jeg tror jeg lar være. Hun er et kapittel for seg selv. Angående de nye protestpartiene så er det et såpass uskrevet blad at det er ikke godt å si. Noen har en tendens til å bli ganske "stuevarme" når man er inne i de riktige korridorene omgitt av de samme PR-folkene og lobbyistene. Politikken har endre seg de siste 30 årene og i aller høyeste grad med et negativt fortegn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå