Gå til innhold

Overvåknings-kamera-app til Android

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vil ha det enklest mulig. Ikke noe abonnement, kun en åpen port på mobiltelefonen for direkte tilkobling til video eller stillbilde-feed på lokalnettet. Eller noe tilsvarende enkelt. Til nød en app på en annen telefon for å følge med. Jeg skal bare sjekke om en hund ligger der jeg tror den ligger, når huset ellers er stille.

Edit: Med "abonnement" mente jeg konto og innlogging.

Jeg ønsker et system helt uavhengig av tredjepart. Problemet er at de fleste bygger inn dette for å tilby et bedre produkt, med mulighet for tilkobling til kamera på internett. 

Endret av Gammel Gubbe
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Gammel Gubbe skrev (1 time siden):

Vil ha det enklest mulig. Ikke noe abonnement, kun en åpen port på mobiltelefonen for direkte tilkobling til video eller stillbilde-feed på lokalnettet. Eller noe tilsvarende enkelt. Til nød en app på en annen telefon for å følge med. Jeg skal bare sjekke om en hund ligger der jeg tror den ligger, når huset ellers er stille.

Kjøp et enkelt overvåkningskamera, koster et par hundrelapper (og oppover), se på finn.no også. Da kan du følge med kamera på en app på mobilen, og (hvis du ønsker) får varsel ved bevegelse i bildet. De fleste har også mikrofon og høyttaler, slik at du kan høre (og snakke til) hunden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Gammel Gubbe skrev (26 minutter siden):

Det samme gjelder for et evnt. overvåkningskamera, vil ha noe abonnementsfritt og enkelt.

Mange er abonnementsfrie så lenge man gjør opptak til MicroSD-kort i enheten. For D-Link, og sikkert mange andre, vil varsler ved bevegelse også fungere uten abonnnement. Det som krever abonnement er skylagring fra kamera, noe som kan være hensiktsmessig for kamera som er montert utendørs.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Jeg har tre stk TP-link Tapo C310 stående på forskjellige steder både inne og ute.

https://nye.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/sikkerhet-og-overvakning/overvakningskamera/tp-link-c310-wifi-3mp-utendors-sikkerhetskamera/303926

Finnes sikkert i billigere og enklere varianter også. Ikke noe abonnement kreves, Kameraet kobles på hjemmenettet og kan logges inn på via app på telefonen enten du er på samme nett, eller på internett. Støtter også opptak dersom du setter i et SD-kort.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar
5 hours ago, Wheeljack said:

Ikke noe abonnement kreves, Kameraet kobles på hjemmenettet og kan logges inn på via app på telefonen enten du er på samme nett, eller på internett.

Hvordan kommer du forbi brannmur?

Jeg blir med en gang skeptisk. Tilgjengelig på internett betyr enten at man må åpne brannmur eller kommunisere med en ekstern server. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Jeg har også et par TP link, Tapo kameraer.

For å få konfigurtert og satt opp så må man kommunisere ut til Internett, en gang. Det krever ingen abonnement eller åpne porter. Bare åpen trafikk ut, og det har man jo vanligvis.

Når man har fått konfigurert kameara, da kan man streame direkte fra kameara til klient på mobiltelefon direkte, uten å gå via Internett. Fikk kamera også til å strame til PC ved hjelp av noe "hobbymekk". (Huster ikke detaljene, men har notatene ett eller annet sted. Mener jeg brukte vlc player som klient.)

En annen "motsatt variant", det er jo å bruke mobiltelefonen som IP Camera. Man setter opp en weserver på mobiltlefonen, og så streamer man video fra telefonen til PC, eller det man måtte ha for hånden, som har en web browser. 

En annen variant av "mobiltelefon som IP camera" det er "Samsung Dex" hvs man har en nyere Samsung telefon. Her fungerer det slik at PC fungerer som skjermbilde for alt som kjører på mobiltelefonen, inklisive kamera. Kan kjøre USB-C eller Wifi.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
3 minutes ago, arne22 said:

Det krever ingen abonnement eller åpne porter. Bare åpen trafikk ut, og det har man jo vanligvis.

Jeg mente egentlig konto, ikke abonnement. Jeg ønsker å ikke gå via noen andres server.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Jeg husker ikke i farta sikkert om jeg måtte sette opp konto. Hvis man skal kunne streame til seg selv, og det kan man jo, så må man vel ha en pålogging. Etter at man har brukt kontoen til konfigurering så behøver man ikke å bruke den mer, og kamera og app kan kjøre uten internett tilkobling. Noe av grunnen til at dette var viktig for meg, å kunne få det til å kjøre uten Internett, det er at jeg skal bruke kamera ombort i båt, der det ikke alltid vil være internettilgang.

Ideelt sett så skulle kameraet hatt en innebygd webserver, men det tror jeg ikke at de har, nå i dag, ikke de i den rimelige prisrangen. Man kan som nevnt sette opp en slik kamara webserver på en mobiltelefon, og få til funsjonaliteten på den måten, men da er det jo en mobiltelefon som fungerer som kamera.

Testet det ombord ved å reipe fast en mobiltelefon til masta på seilbåten, for å ha et "vindu framover" nede under dekk. Brukte så en 15 toms laptop som "vindu" og det fungerte faktisk ganske bra.

Noe tidligere diskusjon her:

https://baatplassen.no/i/topic/173460-webcamera-for-utsikt-til-dekk-land-og-sjø/

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Gammel Gubbe skrev (3 timer siden):

Jeg mente egentlig konto, ikke abonnement. Jeg ønsker å ikke gå via noen andres server.

Jeg har D-Link-kamera. Trenger brukerprofil, men ikke abo, for å se live feed og opptak på SD-kort.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Gammel Gubbe said:

Jeg blir med en gang skeptisk. Tilgjengelig på internett betyr enten at man må åpne brannmur eller kommunisere med en ekstern server. 

Da er ikke løsninga jeg foreslo noe for deg.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (På 3.5.2024 den 6:35 PM):

Jeg har D-Link-kamera. Trenger brukerprofil, men ikke abo, for å se live feed og opptak på SD-kort.

Samme med Ezviz-kameraet til 399,- fra Elektroimportøren.

Det kan også streames på lokalt nettverk med IP, brukernavn og passord, testa med frigate og rtsp://admin:[email protected]:554/h264

Så jeg kan sette opp dette og få live bilder inn i Home Assistant, men må ha appen med konto (ikke sky-abonnement) for å sette opp kameraet og for å se opptak fra SD-kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...