Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikke internett dekning der jeg skal bo


Anbefalte innlegg

_R2D2_ skrev (37 minutter siden):

"Det vil fungere som en hvilken som helst bredbånds linje" er vel å dra det vel langt.

Ja, du kan surfe, bruke nettbank, se youtube videoer, spille og laste ned ting, på bekostning av datakvoter, og potensielt høy ping/ustabil linje og potensielt lav/varierende hastighet. Det er det man må forholde seg til når man har trådløst internett kontra ei Fiber linje.

Min bror satt på trådløst bredbånd i 10 år før han fikk fiber (ca 4.5km unna sentrum), jeg vet alt om hvor ustabilt og dårlig trådløst nett kan være når man skal begynne å game og laste ned store filer som spill, oppdatering osv, han drev på i 10 år med bytte av leverandører, antenner, routere, klaging, klaging og mer klaging til både telenor og telia.

For å si det slik, det er en god grunn for at det fremdeles bygges ut fiber, det er fordi at ei trådløs bredbåndslinje ikke fungerer som en "hvilken som helst" linje ala fiber.

Selvfølgelig, hvor man bor spiller jo også inn, sier ikke at alle har behov for fiber, men det er uten tvil det som gjelder hvis man er en aktiv bruker av nettet med gaming og nedlastinger og det er mange i huset som bruker nettet.

Produktet vi snakker om her, trådløst bredbånd, fantes ikke for 10 år siden. Det kom for 4ish år siden og har først de siste årene blitt rullet ut i hele landet.

Du snakker om mobilt bredbånd med datakvoter, trådløst bredbånd har ingen kvote men derimot hastighetsbegrensning etter kapasiteten i området du bestiller. 

Det vil normalt fungere bedre enn mobilt bredbånd siden du får dedikert utstyr fra leverandøren og blir låst mot en spesifikk mobilmast hvor det skal være nok kapasitet til å gi deg hastigheten du betaler for. Med mobilt bredbånd kan du hoppe mellom ulike sendere med de fordeler og bakdeler det kan gi.

Ping vil selvfølgelig variere etter signakvaliteten, jeg har kun erfaring med Telenor trådløst bredbånd over 4G hvor ping pleier å ligge mellom 30-40 ms. Jeg har sett at du kommer ned på 20-tallet med 5G-dekning. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som flere nevner her, tror jeg nok Trådløst Bredbånd (FWA) vil være den beste løsningen for deg. Til forskjell for Mobilt bredbånd, betaler du kun for hastigheten og ikke for mengden data du bruker. Når det er snakk om Youtube, gaming og oppdateringer ifht spill og Windows, kan det fort gå en del data.

Velger du Telia vil du få en liten antenne som kan plasseres enten ute på husveggen, eller i vinduet. Dette kan du gjøre selv, og du får noen koordinater, dvs du blir koblet opp mot én spesifikk sender og vil få beskjed om å plassere antennen i retning senderen for best mulig  dekning og hastighet.

Jobber selv i kundeservice hos Telia, så gjerne send meg melding om du lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (På 4.5.2024 den 12:54 PM):

Produktet vi snakker om her, trådløst bredbånd, fantes ikke for 10 år siden. Det kom for 4ish år siden og har først de siste årene blitt rullet ut i hele landet.

Du snakker om mobilt bredbånd med datakvoter, trådløst bredbånd har ingen kvote men derimot hastighetsbegrensning etter kapasiteten i området du bestiller. 

Det vil normalt fungere bedre enn mobilt bredbånd siden du får dedikert utstyr fra leverandøren og blir låst mot en spesifikk mobilmast hvor det skal være nok kapasitet til å gi deg hastigheten du betaler for. Med mobilt bredbånd kan du hoppe mellom ulike sendere med de fordeler og bakdeler det kan gi.

Ping vil selvfølgelig variere etter signakvaliteten, jeg har kun erfaring med Telenor trådløst bredbånd over 4G hvor ping pleier å ligge mellom 30-40 ms. Jeg har sett at du kommer ned på 20-tallet med 5G-dekning. 

 

Det er nok riktig, jeg blander nok begreper her.

For hans del utgjorde det ingen forskjell.

Det var rett å slett ræva...

.. det vil si, det fungerte greit, helt til gaming og nedlastinger kom i hus. :)

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...