Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kreft, psykiatri diagnose og sykehus regler

Anbefalte innlegg

Jeg vil undersøkes for kreft, har en schizofren diagnose fra psykiatrien og lurte på om sykehus kan tvangsinnlegge en som har kreft? Hvis det finnes ut at jeg har kreft, MÅ jeg opereres og eller være på sykehus eller kan jeg bestemme selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Szir0 skrev (2 minutter siden):

Jeg vil undersøkes for kreft

Da er fastlegen den første du skal snakke med.

Szir0 skrev (3 minutter siden):

...om sykehus kan tvangsinnlegge en som har kreft? ...MÅ jeg opereres og eller være på sykehus eller kan jeg bestemme selv?

Lovhjemmel i dette tilfellet finner du i Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4 A.

I prinsipp er det fullt mulig å ta en beslutning om å gi deg behandling uten ditt samtykke. Men det skal svært mye til. Det er veldig mange parametre som må sammenfalle.

I de aller fleste tilfeller vil du kunne bestemme selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lovverket sier at alle helsehjelp skal samtykkes til, og helsehjelp med tvang kan kun gis på spesielle vilkår. Her er det snakk om en fysisk lidelse, så da kan en ikke bruke psykisk helsevernloven. 

En kan gi helsehjelp med tvang hvis det er påtrengende nødvendig, da kan en gjøre det uansett om du vil eller ei, hvordan de vil betrakte jkreft i et tidlig stadie vet jeg ikke. Hvis du ikke er samtykkekompetent kan de gi behandling mot din vilje så lenge visse vilkår er oppfylt, spesifikt at det er til din beste. Hvis det er en dødelig sykdom har du rett til å nekte behandling, kort sagt

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...