Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Faktura praksis håndverker


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Fikk gjort en liten rørleggerjobb i uke 1 2024. Dette er av et rørleggerfirma med 7 ansatte. Har enda ikke mottatt faktura for jobben.  Har heller ikke etterspurt den. Ikke at det har betydning,  men det var en liten lekkasje etter jobben rørleggeren utførte. Hva er normalt når det kommer til fakturering her? Har forsåvidt lest de kan la det gå så langt som 3 år før fristen er ute. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ønsker du å oppnå? Hvis du vil få saken ut av verden og betale det du skal, ta kontakt og etterlys faktura. Dersom du håper å slippe unna, må du bare sitte stille i båten til det har gått tre år.

Er de helt ferdige med jobben? Jeg har hatt flere håndtverkere som ikke sender faktura før alt er gjort. Jeg har også vært borti firma som fakturerer en gang i halvåret.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (33 minutter siden):

Hei,

 

Fikk gjort en liten rørleggerjobb i uke 1 2024. Dette er av et rørleggerfirma med 7 ansatte. Har enda ikke mottatt faktura for jobben.  Har heller ikke etterspurt den. Ikke at det har betydning,  men det var en liten lekkasje etter jobben rørleggeren utførte. Hva er normalt når det kommer til fakturering her? Har forsåvidt lest de kan la det gå så langt som 3 år før fristen er ute. 

I praksis så har de nok 3 år på seg til å fakturere glemte fakturaer, 

Hvis de fakturerer veldig ugjevnt sånn de får tilbake MVA noen terminer så har de litt økt sjanse for kontroll fra skatteetaten.

Hvis de får etterkontroll så kan det henda at skatteetaten sier   "arbeids skal faktureres senest innen 30 dager (eventuelt må man gjøre nøyaktig periodisering av MVA)",  Ikke det at jeg har inntrykk av at skatteetaten bryr seg veldig mye om denne periodiseringen her, men det kan skje at skatteetaten tar litt tak i dem og gir ett bokføringspålegg. (merk jeg har aldri faktisk sett den typen bokføringspålegg men jeg har hørt om eksempler på at det er gitt til folk som er dårlige til å fakturere jevnt/rettidig) 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tenkte kanskje grunnen til det ikke ble fakturert var fordi jobben skulle egentlig bli gjort før jul, samt etter rørleggeren monterte waterguard var det en ørliten vannlekkasje som jeg oppdaget.  Ingen stor jobb. Under 5k. Kommer aldri til å etterlyse noe faktura.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...