Gå til innhold

Norge vist på gangen i klima


Anbefalte innlegg

On 6.7.2024 at 10:51 AM, Morromann said:

Det bekymrer meg at bevaring av verdens skoger og natuområder ikke ser ut til å være noe tema lenger. Jeg hører sjelden begrepene miljøvern og naturvern lenger og også stadig mindre om forsøpling.

Da antar jeg at du ikke følger med på f.eks. nrk.no eller aftenposten.no, for der florerer det av oppslag om slike ting for tiden. Hvilke kilder er det du følger som ikke har dette som tema lenger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da klimagnålet var på det verste kom man knapt utenom kjøttskam, flyskam, bilskam osv. i avisene. Alt med klima og CO2 som begrunnelse. Det var omtrent null fokus på andre aspekter ved miljø og naturvern. Alt kan måles i CO2-utslipp, og klima er det eneste som betyr noe. Det er greit å rasere natur og ødelegge økonomien og livskvaliteten til folk, hvis det i teorien sparer litt CO2-utslipp. 

Jeg har merket litt bedring, for eksempel NRK-serien Oppsynsmannen. Den fokuserer på annen naturødeleggelse, for eksempel fjellene der vindmøllene bygges.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Da klimagnålet var på det verste kom man knapt utenom kjøttskam, flyskam, bilskam osv. i avisene. Alt med klima og CO2 som begrunnelse. Det var omtrent null fokus på andre aspekter ved miljø og naturvern. Alt kan måles i CO2-utslipp, og klima er det eneste som betyr noe. 

Jeg har merket litt bedring, for eksempel NRK-serien Oppsynsmannen. Den fokuserer på annen naturødeleggelse, for eksempel fjellene der vindmøllene bygges.

Nettopp! Jeg påstod ikke at det er null fokusering på det, bare at det snakkes atskillig mindre om det enn tidligere og at det overskygges fullstendig av alt prat om klima og at det er pleiberines og aldri elitenes skyld at vi har skader på natur, miljø og klima i verden. Og at "løsningen" er at vanlige mennesker, ikke elitemennesker, slutter å fly, slutter å spise kjøtt, slutter å kjøre bil, etc. etc etc. Mens elitemennesker flyt i privatjeter til "klimakonferanser" hvor de spiser langreist mat før de flyr i prvatjeter til luksuspalasser bygd i strandkanten i tropiske paradiser og planlegger hvor de kan belære bermen om "gjør som jeg sier, ikke gjør som jeg gjør". Hvor mye karbonavtrykk har Støre, Barth Eide og andre "som skal redde verden" lagt fra seg på de "klimakonferansene" de legger ut skryteselfier om i sosiale medier?

Bra NRK har denne serien. Og jeg spør jo; hva er poenget med å redde kliamet om man ikke redder naturen? Er det ikke det som er selve poenget med å redde klimaet eller har jeg misforstått noe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 6.7.2024 at 9:51 AM, Morromann said:

Det bekymrer meg at bevaring av verdens skoger og natuområder ikke ser ut til å være noe tema lenger. Jeg hører sjelden begrepene miljøvern og naturvern lenger og også stadig mindre om forsøpling. Det er klima, klima, klima, klima - på inn og utpust og hva som angivelig skal "redde klimaet" og når "løsningen"blant annet innebærer ødeleggelse av natur og forsøpling av havene med "fornybar energi" så stinker det big time. Her er det noen som skal lure lettlurte politikere for penger.

De teologiske diskusjonene holder jeg meg unna. Jeg respekterer at folk får ha sin tro, enten det er religiøse eller sekulære dogmer men folk behøver ikke å pushe de hardt på meg som den eneste sannhet.

Da vil det glede deg at Bård Tufte Johansen har kjørt en hel dokumentarserie kalt oppsynsmannen som går på hvordan vi bygger ned og ødelegger naturen i Norge, samt det at NRK har kjørt hardt på nyhetsdokumentarer på hjemmesiden om hvordan Norges natur blir nedbygd og fjernet. Det er i fokus, men folk tar det ikke på alvor 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Skam-kampanjen er mer enn et år siden.

Ett år er ikke lenge. Og før det var det bare CO2.

Noen ble etter hvert lei av dette. Her er en kommentar jeg fant ved å google "kjøttskam". Dette var i 2020.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/9vVdME/kjoettskam-flyskam-og-oljeskam-jeg-skammer-meg-ikke-odin-roenning

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (19 minutter siden):

Da vil det glede deg at Bård Tufte Johansen har kjørt en hel dokumentarserie kalt oppsynsmannen som går på hvordan vi bygger ned og ødelegger naturen i Norge, samt det at NRK har kjørt hardt på nyhetsdokumentarer på hjemmesiden om hvordan Norges natur blir nedbygd og fjernet. Det er i fokus, men folk tar det ikke på alvor 

Men hvor mye tar "de ansvarlige politikerne" dette på alvor er et annet spørsmål. De står som vi har sett utelukkende på natursabotørens side i "det grønne skiftes" navn.

 

Mannen med ljåen skrev (17 minutter siden):

Det er ikke fokus, men NRK har såvidt begynt å nevne det.
Politikk handler fremdeles om CO2 og hvordan man kan subsidiere ubrukelige klimagreier ved å ødelege natur og økonomi for å ta penger fra vanlige folk og gi til milliardærer. Men det er flott at reellt naturvern igjen kan diskuteres.

Det er systematisk svindel for alle som kan og vil se det og veldig lett å gjennomskue. Enten er politikerne ekstremt lettlurte eller så er de korrupte og vet hva de er med på. Faktisk er det alvorlig miljøkriminalitet de gir sitt samtykke til under dekke av å "redde klimaet" og jo mer de vikler seg inn i dette jo vanskeligere vil det bli for dem den dagen de eventuielt og forhåpentligvis må stå rettslig ansvarlig for denne miljøkriminaliteten for det bør de.

shockorshot skrev (15 minutter siden):

En fantastisk og ikke minst skremmende reportasje fra NRK dette. Jeg kjenner det koker i meg mens jeg leser det og politikernes bortforklaringer, fra f.eks Bjelland Eriksen som er glad i å ta selfies med seg selv og Støre og Barth Eide på "klimakonferanse" i Dubai. Hvis vi ikke redder naturen vår finnes det egentlig ikke noe å redde. Vi trenger ikke noe "grønt skifte"; vi trenger GRØNN KONTINUITET og det innebærer vern av naturen og stans i alle former for grønnvaksing.

shockorshot skrev (21 minutter siden):

Om det virkelig er så bør det prøves rettslig.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (17 minutter siden):

Og før det var det bare CO2.

Først og fremst så stemmer jo ikke dette, og CO2 er viktigere enn noe annet, er det noe som ødelegger natur så er det konsekvensene av CO2 nivåene, så selvfølgelig er det et stort fokus, nettopp pga hvor mye natur de nivåene av CO2 vi nå har ødelegger. Det går helt greit å ha 2 tanker i hodet samtidig, det er mye fokus på konservering av natur, og å bruke natur på en måte som ikke skader den i lang tid fremover, økologisk landbruk osv.  

Angående kjøttskam, ja kanskje vi kan tåle litt, det er en skam at vi skal spise så jævla mye kjøtt, det er en skam at vi ikke vil vente på, og betale for gressforet kvalitetskjøtt, alt skal fores med soya og vokse opp på et år, det er faktisk en skam. Det er en skam at regnskoger skal raseres for kjøttproduksjon, og det er kanskje til og med en skam at vi  ikke betaler for hva regnskogene i fattige områder gjør for miljøet.

Jeg tror egentlig ikke noe hjelper lenger 1 skritt frem 2 skritt tilbake, vi er styrt av grådige politikere, ikke av folk med kunnskap, og de nye generasjonene er noen større griser enn de som kom før, selv om de sikkert ikke tror det selv. Planeten overlever nok helt greit, bare ikke oss mennesker. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (38 minutter siden):

Denne artikkelen er SKREMMENDE og er en veldig god illustrasjon på hvilken gedigien SVINDEL "det grønne skiftet" er og at de profittørene bak er det mostsatte av det de gir seg ut for. Og også skremmende men desverre ikke overraskende over hvor lettlurte politikere er som lar seg bondefange av slike "grønne" prosjekter. Fremtidige generasjoner kommer til å hate oss for hvordan vi ble lurt til å "redde kloden" gjennom å akseptere ødeleggelse av naturen vår.

 

shockorshot skrev (40 minutter siden):

De har ropt det ut det siste året. Folk bryr seg, men de bryr seg ikke mer enn de gjør med skatten, bedre veier, eller strømpriser.

Hva har strømpriser med dette å gjøre? Bortsett fra at Norge allerede har verdens reneste og GRØNNESTE energi, altså vannkraften som produserer strøm som kun koster 12 øre å produsere.

 

Mannen med ljåen skrev (37 minutter siden):

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Skam-kampanjen er mer enn et år siden.

Ett år er ikke lenge. Og før det var det bare CO2.

Noen ble etter hvert lei av dette. Her er en kommentar jeg fant ved å google "kjøttskam". Dette var i 2020.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/9vVdME/kjoettskam-flyskam-og-oljeskam-jeg-skammer-meg-ikke-odin-roenning

Føler våre topp-politikere "kjøttskam" og "flyskam" når de flyr i privatjeter til "klimakonferanser" i Davos og Dubai og spiser langreist mat?

 

FguJwojX0AAbQG8?format=jpg&name=small

 

skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Planeten overlever nok helt greit, bare ikke oss mennesker. 

 

De rikeste og mektigste klarer seg godt. Alltid.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Hva har strømpriser med dette å gjøre? Bortsett fra at Norge allerede har verdens reneste og GRØNNESTE energi, altså vannkraften som produserer strøm som kun koster 12 øre å produsere.

Veldig enkelt:

https://www.nrk.no/mr/regjeringa-legg-fram-ny-stortingsmelding-om-flaum-og-skred-_-opnar-for-a-bygge-ut-verna-vassdrag-1.16905559

Folk bryr seg mer om strømpriser enn natur

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Det ene utelukker ikke det andre.

Begge deler er grunnleggende viktig for vårt land og for å opprettholde vårt samfunn og våre levekår.

Vi snakker om nedbygging av vernet natur. Selv om man grønnvasker med å verne ny natur så er resultatet negativt fordi du fjerner vernet og eksepsjonell natur uten å lage ny.

Så jo, det ene utelukker det andre hvis man vil bygge mer vannkraft for å få mer strøm og billigere priser, noe veldig mange synes er greit.

Kjør på med kjernekraft sier jeg.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For at avisene skal reversere skadene av skam-kampanjen, burde de iverksette en ny skam-kampanje med fokus på politikere og bomstasjon-skam, klimakonferanse-skam, privatfly-skam, stortingsgarasje-skam, Davos-skam, hykleri-skam, poseavgift-skam og klimaavgift-skam.

Tidligere hadde vi både stabilt lave strømpriser og fin natur. Så inngikk vi samarbeid med Tyskland om å øke energisikkerheten og stabiliteten. For å si det sånn: Vi klarte oss bedre uten tysk "hjelp". Jeg foretrekker å begynne som gateselger og stå på gangen med lua i hånda, fremfor å fryse.

Elefanten i rommet er krafteksport. Vi trenger ikke mer strøm, vi trenger å redusere forbruket. Det beste stedet å kutte er totalt unødig eksport.

Tyskland kan kjøre på med kjernekraft. Eller legge ned kraftkrevende industri og importere biler fra land med mer fornuftig energipolitikk, som Kina.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (10 timer siden):

 

Så jo, det ene utelukker det andre hvis man vil bygge mer vannkraft for å få mer strøm og billigere priser, noe veldig mange synes er greit.

Kjør på med kjernekraft sier jeg.

Det er jeg ganske enig i, men her har regjeringen satt seg på bakbeina etter bestillingsrapporter fra Fornybar Norge. Heller tekkes disse enn å unngå en fattigdomskrise i samfunnet og gønne på med utopiske og miljøødeleggende vindkraftsprosjekter.

 

Mannen med ljåen skrev (10 timer siden):

For at avisene skal reversere skadene av skam-kampanjen, burde de iverksette en ny skam-kampanje med fokus på politikere og bomstasjon-skam, klimakonferanse-skam, privatfly-skam, stortingsgarasje-skam, Davos-skam, hykleri-skam, poseavgift-skam og klimaavgift-skam.

 

Samt lobbyiseme-skam, lyve-skam, hemmeligholdsskam, korrupsjonsskam, ACER-skam, eksportkabel-skam, strømpris-skam, personlig berikelses-skam, batterifabrikk-skam, Melkeøya-skam kameraderi-skam, nepotisme-skam, skinnhellighets-skam, snakke ned velgere og skattebetalere-skam, skogødeleggelse-skam, menge seg med Wall Street-fyrster og sende dem takkebrev-skam, eiendommer i strandsonen-skam, nekte å rette seg etter rettskraftige dommer-skam....listen er lang.

Det er på høy tid at media kutter ut kampanjer for å snakke ned folket og gi de skyld for alt som er galt i verden og å snakke opp politikerne. Det er faktisk sistnevnte som er de ansvarlige og som står til ansvar ovenfor de som har valgt dem, selv om både de og heiagjengen deres i media tror noe annet. Media skal granske makta på vegne av folket, ikke granske folket på vegne av makta selv om det desverre er sistnevnte de stort sett gjør. Politikerne er faktisk våre tjenere, ikke herskere selv om det virker som de tror det selv.

 

 

20 år etter at Erik sa dette kort før sin død er dette så mye mer sant nå enn det var denne gangen desverre; det har bare blitt verre.

Maktmenneskene bidrar sterkt til disse klimaendringene selv men gir folket skylden. Kan knapt tenke meg noe mer usympatisk. Ødeleggelsen av naturen vår er likevel det mest utilgivelige som skjer nå og fremtidige generasjoner ville dømme hardt de som gjorde dette. Norge er unikt GRØNT når man ser på Europakartene. Men de grønne flekkene krymper i fartetruende fart her også og det er ikke folkets skyld. Med mindre man kan klandre naive velgere som gjennom stemmesedler sørger for at de som lar det skje kommer til makten selvsagt. AP og Høyre(selvfølgelig, det egentlige tospannet i politikken)sørget nylig for å stemme ned et forslag om å skrive allmannsretten inn i Grunnloven. Gjett hvorfor jeg ikke er overrasket. Må ikke provosere kamertatene i Davos og Wall Street selvfølgelig.

Støre "truet" med å gå av som stasminister om vi reduserte strømeksporten til Tyskland. Min eneste kommentar om det hadde skjedd ville vært "good riddeance". Slik snakker et pompøst maktmenneske som tror han er uerstattelig.

 

Mannen med ljåen skrev (10 timer siden):

 

Tyskland kan kjøre på med kjernekraft. Eller legge ned kraftkrevende industri og importere biler fra land med mer fornuftig energipolitikk, som Kina.

 

Tysklands energipolitiske selvmord er 100% selvpåført og deres egen skyld. 0 sympati, 0 medlidenhet. Ikke vårt ansvar og ikke vårt problem. Vi skal ikke drive "u-hjelp" med strøm ovenfor et rikt land som utmerket godt kan ordne opp i surret sitt på egen hånd.

Men jeg må legge til at det er bra at NRK nå setter fokus på ødeleggelsen av skogene våre og full honnør og heder til journalistene som utfører dette stykke arbeidet. Jeg håper virkelig de følger opp dette og at det setter sine fotavtrykk inn i den politiske debatten, slik god journalistikk skal være.

 

Til slutt; du nevnte Davos-skam. Ja; vi har gode kandidater til dette i Norge, men den suverene vinner i Norge er....denne mannen:

https://www.weforum.org/people/espen-barth-eide/

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bra tragikomisk at de skulle lure oss til å tro at det var tørrår som var årsaken når det kom for en dag at det var ny rekord i strømeksport fra Norge. Resultatet er vi alle kjent med, nesten tomme vannmagasin, befolkningen måtte betale regningen og staten gnidde seg i nevene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (8 timer siden):

Bra tragikomisk at de skulle lure oss til å tro at det var tørrår som var årsaken når det kom for en dag at det var ny rekord i strømeksport fra Norge. Resultatet er vi alle kjent med, nesten tomme vannmagasin, befolkningen måtte betale regningen og staten gnidde seg i nevene.

Men unnskyldningen fra Støre var den samme "men...men...det er fordi Putin". Ikke noe ansvar, ingen innrømmelse og folket har ikke set en pøkk av de pengene.

Jeg glemte å føye til listen over SKAM som politikere skal føle. Også gaslighting-skam og propaganda-skam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Men unnskyldningen fra Støre var den samme "men...men...det er fordi Putin". Ikke noe ansvar, ingen innrømmelse og folket har ikke set en pøkk av de pengene.

Jeg glemte å føye til listen over SKAM som politikere skal føle. Også gaslighting-skam og propaganda-skam.

Støre har jeg fått fullstendig i vrangstrupen, virker som mottoet hans er "kan du skylde på noen andre,problemet løst". Jeg er mildt sagt skuffet over denne regjeringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Støre har jeg fått fullstendig i vrangstrupen, virker som mottoet hans er "kan du skylde på noen andre,problemet løst". Jeg er mildt sagt skuffet over denne regjeringen.

Du er nok ikke alene der nei, og for meg er det et mirakel at AP fortsatt har rundt 20% oppslutning på flere målinger.

Hadde det ikke vært krigen i Ukraina hadde nok Støre hatt andre unnskyldninger for strømpriser som løper løpsk. Som klima og at det er vår skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Du er nok ikke alene der nei, og for meg er det et mirakel at AP fortsatt har rundt 20% oppslutning på flere målinger.

Hadde det ikke vært krigen i Ukraina hadde nok Støre hatt andre unnskyldninger for strømpriser som løper løpsk. Som klima og at det er vår skyld.

Han er god til å finne på molboaktige unnskyldninger, og de er fullt på høyde med det Stoltenberg sa når det var så mange tunnelulykker pga dårlig standard, jeg siterer: " man skal huske på at det er flere ulykker på åpen vei enn det er i tunnelene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...