Andre1980 Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april Var noe usikker på om dette skulle i motor, økonomi og juss, eller i politikk, religion og samfunn- forumet: Leste artikkel i VG om politiet som beslaglegger svenskregistrerte russebusser:https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KMvp3X/svenske-russebusser-beslaglagt-holder-kravene-til-det-landet-den-er-godkjent-i Bussene det her er snakk om, er registrert og godkjent i Sverige. Ihht kabotasjeregler så er det lov å å benytte disse bussene i begrenset tidsrom i Norge, selv om de er registrert i utlandet. Fordelen med å gjøre dette, er at det et mindre rigid regelverk, en kan bl.a. ha sidestilte seter, og flere passasjerer ombord. Norske myndigheter forsøker å stanse disse bussene ved å sette grense på hvor mange dager de kan kjøre i Norge. For i år har de satt 20 dager. Spørsmålene mine blir ut fra artikkelen: 1. Sett bort i fra mange folks meninger, jantelog og "moral" kan norske myndigheter ved Statens Vegvesen og politiet unisont uten avtale med EU alene sette tak for dager en slik buss kan kjøre under kabotasjeregelverket? 2. Dersom nei, kan i teorien russen eller russebuss-selskapene ta dette opp til efta-domstolen og ville de da hatt en god sak? 3. Tar Norge seg her rett og sett til rette i henhold til myndighetenes ønsker og politiske ståsted, uten hjemler og lov ihht europeisk regelverk? Jeg er ikke spesielt glad i russebusser selv, og det gjør meg ingenting om de forsvinner og aldri kommer tilbake, men det virker litt her som om Norge tar seg tilrette uten lov og nekter disse bussene å kjøre selv om de nylig er godkjent i et naboland. Derfor lurer jeg på om dette egentlig i det hele tatt er lovlig, og hvis ikke, så lurer jeg på hvor mye annet som gjøres uten lov og hjemmel. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april Tillatt lengde for kabotasje er ikke definert i EU-direktivet (1073/2009). Definisjonen av kabotasje er, i henhold til artikkel 2 nr. 7 første alternativ, "innenlands persontransport på vei for en annens regning som en transportør utfører på midlertidig basis i en vertsmedlemsstat". Kabotasje må følge reglene i vertsmedlemsstaten om vilkår i transportavtale, kjøretøyets vekt og dimensjoner, krav til transport av visse kategorier passasjerer (skoleelever, barn, og bevegelseshemmede personer), kjøre- og hviletid, og merverdiavgift. For øvrig følger de reglene i sin hjemstat, se artikkel 16. Poenget med å tillate kabotasje er at man skal ikke måtte skaffe seg løyve i et land man bare tilfeldigvis er kortvarig innom. Kabotasjeregelverket er imidlertid ikke ment å omgå løyveordninger, slik at varige, gjentakende, eller permanente ordninger kan ikke tillates som kabotasje. Hva som er "midlertidig basis" er ikke definert i direktivet. Det er dermed opp til medlemsstatene, men man kan ikke sette tidsperioden kortere enn grensen for når et nasjonalt tilfelle ville krevd løyve. 20 dager for persontransport er rimelig romslig: for godstransport er det 7 dager. 4 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå