Gå til innhold

Himmelen eller helvete? Bli omvendt no!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
per777 skrev (På 25.4.2024 den 19.36):

Be denne bønnen: "Omvend meg, Jesus, så jeg blir omvendt!"! Bli kjent med bibelen! Jesus er sannheten, og summen av Guds Ord er sannhet!

Adam ble ikke sendt til evig pine ( helvete) men ble utslettet for evig idet han vendte tilbake til jordens støv. Det er derfor ikke mulig å føle noen såkalt tapets smerte eller noen atskillelse fra Gud.

Pred 9:5: For de levende vet at de skal dø men de døde vet ikke noen ting og de får ikke lenger noen lønn for minnet om dem er glemt. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vi har alt å vinne og intet å tape når vi bestreber oss på å behage Gud i alle ting. Salmisten sier til ham: Du skal kunngjøre meg livets vei, gledes fylde er for ditt åsyn, livsalighet ved din høyre hånd evinnelig. ( Salme 16:11) Satan Djevelen forsøker imidlertid å vende menneskene bort fra den sanne tilbedelse og lede dem inn på veier som Jehova Gud ikke har behag i. Et av de midler han benytter seg av, er populære skikker som er i strid med Bibelens lære.

Ikke alle populære skikker er urette. Men hvis de har sin rot i falsk religion eller på annen måte er i strid med Bibelens prinsipper, mishager de Gud. ( Matt 15:6) Det er interessant å merke seg at de fleste av de populære skikker som blir fulgt i vår tid, er av religiøs natur. Ettersom vi allerede har sett at de verdslige religioner har vendt seg bort fra Bibelens normer for ren tilbedelse, burde vi ikke bli overrasket over å oppdage at mange av deres skikker er basert på hedenske religiøse skikker

Jehova advarte israelittene mot å følge de religiøse skikker som var populære blant de folk de var omgitt av og sa at de ikke skulle venne seg til hedningenes vei. ( Jer 10:2) Dette var en advarsel som ble gitt i kjærlighet, for disse hedenske skikkene var basert på falskhet og ga en feilaktig framstilling av Gud og hans hensikter. De hadde ofte en dårlig virkning på moralen til dem som fulgte dem. Av samme grunn gir Bibelen oss dette rådet: Skikk eder ikke like med denne verden men bli forvandlet ved fornyelsen av eders sinn, så I kan prøve hva som er Guds vilje: det gode og velbehagelige fullkomme. ( Rom 12:2) Et oppriktig ønske om å behage Jehova Gud vil hjelpe oss til å følge dette rådet.

Mange kirkegjengere bærer et kors om halsen eller har et krusifiks i sitt hjem og en finner kors i mange kirkebygninger. Men visste du at korset har en hedensk opprinnelse. Kjensgjerningene viser at korset ikke er et symbol som er særegent for kristendommen men at det ble brukt som et symbol i mange hundre år før Kristi fødsel. Korset har tilknytning til babylonisk religion og skriver seg fra det gamle Kaldea( babylon) og ble brukt som et symbol på guden Tammuz ( ettersom det hadde form som den mystiske Tau eller T, bokstaven i navnet hans. For at de frafalne kirkesystemer skulle oppnå større prestisje, ble hedninger opptatt i kirkesamfunnene uten å måtte bli gjenfødt ved tro og de fikk lov til å beholde en stor del av sine hedenske tegn og symboler. Tau eller T med tverrstykker litt senket ble således antatt som noe representerte Kristi kors.

Det er ikke normalt å ære og tilbe og tilbe et redskap som er blitt brukt til å ta livet av en som en elsker. Hvem ville vel finne på å kysse en pistol som var blitt brukt til å myrde en av ens kjære eller å bære den rundt halsen. Ettersom korset dessuten er et hedensk religiøst symbol må mennesker som har pleid å bære et kors rundt halsen eller å ha krusifikser i sitt hjem fordi de har trodd at dette har vært til ære for Gud og hans Sønn Jesus, treffe en viktig avgjørelse. Ville de fortsette å bruke slike symboler. Vil de fortsette å ha dem i sitt hjem. Kjærligheten til sannheten og ønsket om å behage Gud i alle ting vil hjelpe dem til å treffe den rette avgjørelse,.(5.Mos 7:26)

Lenke til kommentar
harme skrev (13 timer siden):

Vi har alt å vinne og intet å tape når vi bestreber oss på å behage Gud i alle ting.

Rom.8.5-8:

De som lever etter kjøttet, lar kjøttet styre tankene. Men de som lever etter Ånden, lar Ånden styre tankene. For når kjøttet styrer tankene, fører det til død, men når Ånden styrer tankene, fører det til liv og fred. Derfor er kjøttets tanker fiendtlige mot Gud, for de bøyer seg ikke under Guds lov og kan heller ikke gjøre det. De som lever i kjøttet, kan ikke være til glede for Gud.

(Kjøttet; de som er født av kvinner og er av kjøtt og blod, også kalt forgjengelige til forskjell for de som er stått opp fra de døde – men det skjer jo ikke før på den siste dag Joh.6.40;  For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.»)

Dette kapitlet (Rom.8.5-8) som er sitert fra, handler om forskjellen mellom Ånden (det himmelske mennesket ) og det jordiske mennesket (kjøttet) Les gjerne om dette i 1.Kor.15.44-50. Tilbake til Rom.8.20-21 som opplyser leserne om dette: Det skapte ble underlagt forgjengeligheten, ikke frivillig, men fordi han ville det slik. Likevel var det håp, for også det skapte skal bli frigjort fra slaveriet under forgjengeligheten og få den frihet som Guds barn skal eie i herligheten.

Jordiske mennesker har intet å tape og intet å vinne i å behage Gud fordi hans lov ikke tillater det, de er heller ikke til glede for ham. Og alt er i grunnen enveiskjørt, det er Gud som elsker verden og sender ut sin sønn for å redde den:

Men Jesus ropte ut: «Den som tror på meg, tror ikke på meg, men på ham som har sendt meg. Og den som ser meg, ser ham som har sendt meg. Som lys er jeg kommet til verden, for at ingen som tror på meg, skal bli i mørket. Den som hører mine ord og ikke holder fast på dem, dømmer ikke jeg. For jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden. (Joh.12.44-47)

Så noen ord til slutt fra Fork.3.v9-22:

Hva har den som arbeider igjen for alt sitt strev? Jeg så det vonde strevet som Gud har gitt menneskene. Alt skapte han vakkert, hver ting til sin tid. Ja, alle tider har han lagt i menneskenes hjerte. Likevel kan ikke mennesket fatte det Gud har gjort fra begynnelse til slutt. Jeg skjønte at ingen ting er bedre for dem enn å glede seg og nyte det gode i livet. For når et menneske får spise og drikke og har glede av alt han eier, er også det gitt av Gud. Jeg skjønte at alt Gud gjør, står gjennom alle tider. Ingen kan legge noe til, og ingen kan trekke noe fra. Gud har gjort det slik for at menneskene skal ha ærefrykt for ham. Det som skjer, har skjedd før, og det som skal hende, har også hendt. Gud søker opp igjen det som forsvant. Alle går til samme sted. Videre så jeg under solen: På rettens sted rådde uretten, der rettferd skulle råde, rådde uretten. Da sa jeg i mitt hjerte: Det er Gud som skal dømme den som gjør rett og den som gjør urett. Ja, han har fastsatt en tid for alle ting og for alt som blir gjort. Jeg sa i mitt hjerte om menneskene: Gud prøver dem så de selv kan se at de er som dyr. For det går mennesket som det går dyrene, den ene som den andre: Begge skal dø, samme livsånde har de alle. Mennesket har ingen fortrinn framfor dyrene. For alt er forgjengelig. Alle går til det samme sted. Alle er kommet av støv og skal bli til støv igjen. Hvem vet om menneskers ånd stiger opp, mens dyrenes ånd synker til jorden? Jeg så at ingen ting er bedre enn at mennesket finner glede i sine gjerninger; dette er den lodd det har fått. For hvem lar mennesket se det som siden skal komme? 

Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 14.7.2024 den 4:22 AM):

Mennesker har ikke fri vilje.

Hvilken konklusjon har du nå kommet til. Er Bibelen virkelig Guds Ord. Ja, kjensgjerningene viser at den er det. Som vi har sett, viser til og med de ting i den som det er blitt reist innvendinger mot at den er menneskelig visdom overlegen. Hva tror så du. Du har sett at Bibelen bevarer en rekke viktige spørsmål, spørsmål som det ikke er umulig å finne svar på noe annet sted. Du er klar over at vitenskapsmennene ikke kan forklare hvordan universet eller vår planet jorden og livet på den har oppstått.

Men det kan Bibelen. Den forteller hvorfor menneskene blir hjemsøkt av vanskeligheter, sykdom og død. Den viser dessuten hvordan de kan ble befridd for disse ting. Bibelen er ikke en død bok men en levende bok som er fylt med praktisk visdom og pålitelig veiledning. Og den viser at de som ønsker å oppnå en lykkelig framtid og glede seg over et meningsfyllt liv må handle nå. Ønsker du å gjøre det?

Tror du at universets skaper er i besittelse av så stor visdom og makt at han kan sette alt i rette skikk her på jorden. Hvis du tror det, vil du uten tvil ønske å få kjennskap til hans løsning på problemene. Og du vil uten tvil også ønske å bringe ditt liv i harmoni med hans vilje. Bibelen viser hva årsaken er til at menneskenes styre ikke har innfridd forventningene. Den gjør klart at det aldri var Jehova Guds hensikt at menneskene skulle herske over jorden uavhengig av sin skaper. ( Jeremias 9:23-24 og 10:23)

Det var derfor Guds sønn Kristus Jesus lærte menneskene å be til Gud: Komme ditt rike, skje din vilje, som i himmelen, så og på jorden. ( Matt 6:10) Ber du om dette. Da bør du være klar over at det at Gud besvarer denne bønnen, vil bety enden for alle menneskelagde regjeringer. Det betyr at hele jorden vil bli underlagt en regjering, en himmelsk regjering Guds rike. ( Dan 2:44)

Lenke til kommentar
harme skrev (På 20.7.2024 den 7:41 PM):

Hvilken konklusjon har du nå kommet til. Er Bibelen virkelig Guds Ord. Ja, kjensgjerningene viser at den er det.

Bruk den da på riktig måte.

Du har i alle fall din egen vilje, helt fri er den vel ikke, siden den har store begrensninger i følge Rom.8.23 hvor den absolutte friheten er satt til høsten som kommer. (PS: Høsten forklares hos Matt.13.39: Høsten er verdens ende.) Bibelen er helt klar på at ferdigstillelsen av Guds mysterium (som er Kristus; Åp.10.5-7 / Kol.2.2) skjer ikke før ved verdens ende (1.Pet.1.20, Heb.1.1-2). Man finner også ut at Gud sørger for at israelittene vil holde påske i endetiden. (Til fastsatt tid/ 4.Mos.9.2/ se Dan.11.35)

Men dette er ikke min konklusjon, bare noe Bibelen opplyser de som leser den på fremlagt måte. (Ordsp.1.1-6 /Salm.78.1-2)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...