Gå til innhold

Løsne CPU fra stock vifte

Anbefalte innlegg

For et par år siden bygget jeg en maskin of var dum nok til å bruke en stock vifte. Denne viste seg for svak så maskinen skrudde seg sporadisk av under redigering av bilder og video da prosessoren ble for varm. I dag fant jeg endelig motivation til å bytte viften, men prossessen bestemte seg for å bli med prosessorviften da jeg tok den av. Jeg har prøvd å lirke den av uten hell. Jeg har ikke lyst til å knekke prosessoren. Noen tips?

20240424_143039.thumb.JPG.19514ae7de3a900a427307074ece4750.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De gangene jeg har måttet bytte de kjølerne så har jeg lagt et skruhjern inn under hele siden med spissen ut mot kanten av kjøleren og deretter løftet forsiktig.

De kjølerne var notorisk på å lage "vakum" som holder CPUen fast, så skal ikke veldig mye til før den løsner om man får litt løft på den.

OBS før ny montering av CPU - ser ut som et par pinner som ikke så helt fin ut nede i venstre hjørnet.

Lenke til kommentar

Når kjøleviften er kald, kan dette skje. Kjølepasta er hard og fungerer som lim. Det anbefales å kjøre pcen skikkelig varm før du bytter. Prøv en hårføner og varm opp, før du fører en tanntråd mellom cpu og kjøleribbe og "sager" gjennom kjølepasta. Anbefaler ikke skrujern, da det er lett å ripe opp eller skade varmesprederen.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, ilpostino said:

Skal prøve å få lånt hårføner.

Du kan også prøve å vri (rotere) prosessoren i forhold til kjøleribben. Den er mye stivere i den retningen enn om du skulle prøve å "løfte opp" en av kantene. Et jevnt moment holdt over en viss tid burde få det til å løsne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal godt gjøres å skade AM4 socket. Det er mer sannsynlig at man ødelegger/bøyer pins på CPU. Når jeg ser på bilde så kan det se ut som 2-3 pins er bøyd nede i venstre hjørne samt et par stk øverst på CPU.

Lenke til kommentar

Trykkblyant kan brukes på bøyde pinner. 0,3mm er ideell størrelse, men det er nok ikke en veldig vanlig tykkelse å finne i butikkene.

Sokkelen gikk det sannsynligvis bra med, men det vet du ikke 100% før du har installert en cpu og testet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du aceton eller liknende kan du dryppe på noen dråper på pastaen. Får du løsemiddelet til å trekke inn mellom prosessor og kjøler blir forhåpentligvis pastaen til å bli tyntflytende og miste limeffekten sin.

Lenke til kommentar

Acetone er for kraftig løsemiddel til dette. Det kan blir søl og gjøre skade på plast og diverse. Sistronsyre (citric acid) eller isopropanol gjør susen. Sitronsyre får man i  pulverform eller i ferdige produkter.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
TheKims skrev (10 minutter siden):

Han har lagt ut bilde på førstesiden. Ser ut som det er 10-11 pins som er bøyde. Er ikke umulig å fikse selv om man er litt stødig på hånden.

Da jeg skulle bytte stock viften på prosessoren for en stund siden løsnet hele prosessoren fra socketen og et par pins på CPU'en ble bøyd i prosessen. Må antageligvis ha ny prosessor og kanskje nytt hovedkort da jeg ikke er sikker på om socketen klarer å "holde fast" fremtidige prosessorer.  

Lenke til kommentar
7 minutes ago, ilpostino said:

Må antageligvis ha ny prosessor og kanskje nytt hovedkort da jeg ikke er sikker på om socketen klarer å "holde fast" fremtidige prosessorer. 

Pinnene på CPU'en blir jo klemt fast i sokkelen med et fjærende system, så jeg tror ikke sokkelen (dvs. hovedkortet) har tatt noen skade av at pinnene har blitt "dratt ut" uten at klem-mekanismen ble låst opp først. Det kan godt la seg gjøre å få rettet opp pinnene på CPU'en nok til at den lett "faller ned" i sokkelen også.

Et nyttig triks når man skal fjerne en kjøler fra en CPU er å vri på kjøleren litt mens CPU'en sitter fast i sokkelen, for å løsne opp i størknet kjølepasta før man prøver å løfte av kjøleren. Og når man løfter bør man gjøre det rett opp, slik at man unngår pinnebøying dersom CPU'en allikevel skulle følge med.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (3 minutter siden):

Pinnene på CPU'en blir jo klemt fast i sokkelen med et fjærende system, så jeg tror ikke sokkelen (dvs. hovedkortet) har tatt noen skade av at pinnene har blitt "dratt ut" uten at klem-mekanismen ble låst opp først. Det kan godt la seg gjøre å få rettet opp pinnene på CPU'en nok til at den lett "faller ned" i sokkelen også.

Et nyttig triks når man skal fjerne en kjøler fra en CPU er å vri på kjøleren litt mens CPU'en sitter fast i sokkelen, for å løsne opp i størknet kjølepasta før man prøver å løfte av kjøleren. Og når man løfter bør man gjøre det rett opp, slik at man unngår pinnebøying dersom CPU'en allikevel skulle følge med.

Jeg klumset antageligvis mens jeg holdt på. Viften hadde sluttet helt å funke, så jeg fikk på maskinen kanskje et par sekunder før den skrudde seg av igjen, antageligvis på grunn av varmeutvikling i prosessoren. Den kalde og stive kjølepastaen gjorde at viften satt som støpt på prosessoren og jeg prøvde en del metoder for å lirke den av.

Lenke til kommentar

Har fått til det samme på ett par PCer, og begge fungerer helt fint ennå.

Gang 2 så vridde jeg, men hadde ikke vridd nok frem og tilbake.

Det er nok ikke noe fare før det er gjort veldig mange ganer, slik at legeringen på linnene blir slitt av.

Lenke til kommentar

Litt offtopic kanskje, men etter min mening, så er det ALT for mye kjølepasta på den CPU`en der.

Jeg blir nesten dårlig jeg når enkelte bygger PC`er på Youtube. Man vet man har for mye kjølepasta når det tyter ut på sidene.

Lenke til kommentar
wil skrev (3 timer siden):

Litt offtopic kanskje, men etter min mening, så er det ALT for mye kjølepasta på den CPU`en der.

Jeg har bygget datamaskiner siden slutten av 90-tallet og den eneste maskinen jeg har hatt problemer med varme på er denne maskinen. Vanligvis har jeg gått overkill og har kjøpt svære kjølere fra Noctua. Jeg driver med en del produksjon og redigering av multimedia og viften jeg har hatt på denne maskinen har rett og slett ikke klart å ta unna varmen. Jeg kjøpte en ny Noctua i fjor sommer for å bytte ut viften jeg hadde, men ble alvorlig syk og havnet på sykehus i 7.5 måned. Etter jeg ble skrevet ut sluttet viften å virke helt og jeg satt med skjegget i postkassen da jeg skulle bytte. 

AndersT2 skrev (6 timer siden):

Det er nok ikke noe fare før det er gjort veldig mange ganer, slik at legeringen på linnene blir slitt av.

Det har vært så mye hurramegrundt i sommer så jeg har ikke hatt tiden til å bytte. Skal få gjort det snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...