Gå til innhold

Elkjøp nektet å reklamere på ødelagte ørepropper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ein hevde at batteriet (som ikkje er utskiftbart) er ein slitedel så må det nesten gå veldig klart fram av produktinformasjonen kva som er estimert batterilevetid, og kva som blir rekna som vanleg bruk.

Det er lov til å selge slike øyrepropper med atterhald om at dei ikkje er meint å vare i meir enn to år, men då må denne informasjonen være tydeleg.

Særleg på slike øyrepropper som blir lada via eit etui med batteri så er det ikkje til å unngå at øyreproppene til stadigheit blir lada til 100%. I tillegg så er det vanlegvis ikkje mogleg å slå av slike øyrepropper manuelt, dei er designa for å slå seg av når dei blir lagt på plass i etuiet. Så for ein forbrukar så er det veldig vanskelig å bevare batteriet lengst mogleg, for enten så legg ein øyreproppene tilbake i etuiet for å ta vare på dei slik at dei automatisk blir lada opp til 100%, eller så lar ein øyreproppene ligge å slenge mellom bruk slik at dei ladar seg heilt ut. Begge deler er vel omtrent like dårleg for batteriet.

Lenke til kommentar

Kjøpte en kjøkkenmaskin der som tok kvelden etter et par år og den hadde 5 års garanti fra produsent. Elkjøp nektet og hjelpe på noe som helst vis.

Jeg ga meg ikke og endte opp med å få tilbake pengene jeg hadde betalt på salg i januar slik at jeg kunne kjøpe en ny til full pris.

Deretter gikk jeg rett til Power.

Lenke til kommentar

Begynner å bli mange slike saker, men jeg har ikke data på om det er spesielt for elektronikkbransjen. Uansett bør man etter hvert forvente en mer gjennomtenkt behandling fra butikkenes side. Flere og flere er kjent med forbrukerkjøpsloven, vet forskjell på garanti og reklamasjon og produktets forventede levealder som en faktor ved reklamasjon. Så hvorfor risikere særdeles dårlig omtale, på enda flere kanaler for omtale av butikker og virksomheter?

Det er lenge siden man hadde en tommelfingerregel som sa at en fornøyd kunde forteller det til 3 av sine venner, mens en misfornøyd kunde forteller det til 11. Så vil du ha en misfornøyd kunde, vær i det minste sikker på at kunden IKKE har rett og at kostnaden for å få hen fornøyd er høyere enn hva du kan tjene på handel med de som får lese om reklamasjonsforsøket som gikk dårlig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Pop said:

Begynner å bli mange slike saker, men jeg har ikke data på om det er spesielt for elektronikkbransjen. Uansett bør man etter hvert forvente en mer gjennomtenkt behandling fra butikkenes side. Flere og flere er kjent med forbrukerkjøpsloven, vet forskjell på garanti og reklamasjon og produktets forventede levealder som en faktor ved reklamasjon. Så hvorfor risikere særdeles dårlig omtale, på enda flere kanaler for omtale av butikker og virksomheter?

Det er lenge siden man hadde en tommelfingerregel som sa at en fornøyd kunde forteller det til 3 av sine venner, mens en misfornøyd kunde forteller det til 11. Så vil du ha en misfornøyd kunde, vær i det minste sikker på at kunden IKKE har rett og at kostnaden for å få hen fornøyd er høyere enn hva du kan tjene på handel med de som får lese om reklamasjonsforsøket som gikk dårlig.

De store kjedene har funnet ut at de tjener mer på å være kjip ved reklamasjon, og heller få noen misfornøyde kunder. Og hvor mange butikker med godt utvalg har god service idag? Altså at de yter noe mer enn forbrukerkjøpslovens minstekrav ved en reklamasjon? Jeg er fristet til å si apple, siden de kjapt bytter ut mobilen din, istedet for å bruker ukesvis på analyse og reparasjon...

Det er det samme for flere bransjer. Elkjøp, cdon, jula, fjordkraft, norgesenergi, DNB. Og sikkert flere andre også. 

Forbrukermyndigheten ble rasert (tvangsflyttet) av regjeringen for noen år siden, og nå er meklingstiden gått opp fra 2 uker til 4-6mnd. Og tiden for en avgjørelse/dom økte fra 1 år til 2 år. De aller fleste gidder ikke ta saken dit, og da tjener kjedene på det...

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 19.4.2024 den 3:23 PM):

De store kjedene har funnet ut at de tjener mer på å være kjip ved reklamasjon, og heller få noen misfornøyde kunder. Og hvor mange butikker med godt utvalg har god service idag? Altså at de yter noe mer enn forbrukerkjøpslovens minstekrav ved en reklamasjon? Jeg er fristet til å si apple, siden de kjapt bytter ut mobilen din, istedet for å bruker ukesvis på analyse og reparasjon...

Det er det samme for flere bransjer. Elkjøp, cdon, jula, fjordkraft, norgesenergi, DNB. Og sikkert flere andre også. 

Forbrukermyndigheten ble rasert (tvangsflyttet) av regjeringen for noen år siden, og nå er meklingstiden gått opp fra 2 uker til 4-6mnd. Og tiden for en avgjørelse/dom økte fra 1 år til 2 år. De aller fleste gidder ikke ta saken dit, og da tjener kjedene på det...

Forbrukermyndighetene forsøkte sette en beløpsgrense for en stund siden, slik at rimelige produkter ikke ville bli behandlet. Jeg hadde gladelig tatt min kjøkkenmaskin til behandling i klagenemda, men siden jeg fikk tilbake pengene etter mye krangling og kontakt med hovedkontoret ga jeg meg. Det er viktig å ha så mye som mulig skriftelig slik at man har dokumentasjonen i orden (alle kan møte på en selger som har stått opp med feil ben, så dette blir ofte unnskyldningen fra butikkens side.)

Lenke til kommentar

Eg har hatt positiv erfaring med Elkjøp, men det var ikkje pga. batteri. Kjøpte eit par Airpod Pro i 2020. Fekk nye i 2022 pga. knitrelydar, og fekk nye igjen i 2024 av same grunn. Det er ein kjent feil med dei tidlege utgåvene av proppane, så om det er Elkjøp, Apple eller servicepartneren som tok avgjersla veit eg ikkje, men det var ingen problem.

Diverre må enkelte saker opp i media før Elkjøp får retta opp “feilen” som er gjort mot kunden.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...