Gjest mafister Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) Skal gjøre det på mandag. Jeg skriver nesten alltid feilfri norsk, men bøyer meg selvfølgelig i støvet hvis jeg tar feil her. Det er bare at en hamster høres så... ÆSJ ut! Endret 16. januar 2004 av Candyfloss Lenke til kommentar
-kristoffer- Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Det heter en hamster. Mange sier et hamster, derfor tror mange av dere at det er det riktige men det er det ikke. Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 ..denne tråden har begynt å spore litt ut i det latterlige. Tidlig i denne tråden refererte jeg til Tanums Store Rettskrivningsordbok ved å slå fast at det heter en hamster. Nå har jeg også slått opp i Bokmålsordliste ifra Aschenhoug, som sier det samme. Når det gjelder Nynorsk, så er dette også slått fast i Samlaget's Nyrnosk Ordliste. Det er også referert til ei ordliste på www. Hva enn man foretrekker å si, om det være seg en, eller et hamster, er egentlig likegyldig for meg, men korrekt norsk/nynorsk er en/ein hamster. Mer er det egentlig ikke å krangle om. Vis meg den ordlista som inneholder "et hamster"! mvh Bone Du burde sjekke når ordlista de ble gitt ut. Kansje de har endret på en dverghamster Hvis de ikke har det, burde de ha gjort det ivertfall. Men Bone, syntes du en hamster høres bedre ut enn et hamster selvom du har slått opp i ordboka?? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Andyax: kan du ikke bare gi opp? du er en håpløst dårlig taper... Lenke til kommentar
Bone Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 ..denne tråden har begynt å spore litt ut i det latterlige. Tidlig i denne tråden refererte jeg til Tanums Store Rettskrivningsordbok ved å slå fast at det heter en hamster. Nå har jeg også slått opp i Bokmålsordliste ifra Aschenhoug, som sier det samme. Når det gjelder Nynorsk, så er dette også slått fast i Samlaget's Nyrnosk Ordliste. Det er også referert til ei ordliste på www. Hva enn man foretrekker å si, om det være seg en, eller et hamster, er egentlig likegyldig for meg, men korrekt norsk/nynorsk er en/ein hamster. Mer er det egentlig ikke å krangle om. Vis meg den ordlista som inneholder "et hamster"! mvh Bone Du burde sjekke når ordlista de ble gitt ut. Kansje de har endret på en dverghamster Hvis de ikke har det, burde de ha gjort det ivertfall. Men Bone, syntes du en hamster høres bedre ut enn et hamster selvom du har slått opp i ordboka?? ja, jeg synes det høres MYE bedre ut! Jeg var også den første til å svare deg i trådens start, og da -før jeg hadde slått opp i ordboka- svarte jeg deg at jeg ville ha sagt en! Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Det faller hvertfall helt naturlig å bruke "en" istedet for "et" i hamster. Jeg bor i Trøndelag, og har aldri hørt noen si "et hamster". Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Greit. Da er saken avsluttet. Det er en dverghamster, men de fleste foretrekker et dverghamster og hadde jeg bestemt hvordan det skulle vært hadde jeg foretrukket ET. Jeg kommer fortsatt til å bruke ET fordi det er sikkert helt greit å bruke. Kan få 6 på en stil forde tror jeg En hamster kommer jeg aldri til å bruke fordi det høres fjong ut selvom det skulle ha vært riktig, men takk for opplysningene. Andyax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå