Togo Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg sier "et hamster". En hamster høres bare rart ut. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg sier et hamster... En hamster høres gebrokkent ut. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 En hamster - hamsteren? Jeg sier ihvertfall et hamster, men vet ikke om det er det som er riktig bokmål. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Men man sier "et esel" Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Hmm..høres litt rart ut med en hamster. Men en marsvin er verre! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Hmm..høres litt rart ut med en hamster. Men en marsvin er verre! det er derfor det heter et marsvin, også ! ..men det heter en hamster fortsatt! Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg sier et hamster... En hamster høres gebrokkent ut. Da sier du vel også et hund og et katt også....? Lær dere norsk! mvh Pantera Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 et hamster høres merkelig ut, må da være en hamster. er mulig det har noe med dialekten å gjøre, hvor kommer dere fra som sier et hamster? Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Det har nok ingenting med dialekt å gjøre, heller dårlige norsk kunnskaper. På nynorsk vil det bli 'ein hamster'. mvh Pantera Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 På nynorsk er det jo i alle fall: Ein dverg Ein hamster Ein dverghamster Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Dette spørsmålet har jeg enda ikke fått et tydelig svar på. Mange mener at det er en dverghamster mens andre mener det er et dverghamster. Hva mener du? Selv mener jeg det er et dverghamster. Mann kan vell ikke si en hamster heller?? Jeg gidder ikke blande meg i det gramatiske, men konkluderer med at du har klart å lage den ultimate "offtopic - annet" posten... For særlig mer offtopic tror jeg ikke det går å komme! Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg sier et hamster... En hamster høres gebrokkent ut. Da sier du vel også et hund og et katt også....? Lær dere norsk! mvh Pantera Et hund og et katt??? Hva babler du om?? det har jo ikke noe med dette å gjøre?? Hvordan skal du bøye en hamster?: En hamster - hamsteren?? Hvem sier hamsteren? det heter jo hamsteret!!! Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) Jeg sier et hamster... En hamster høres gebrokkent ut. Da sier du vel også et hund og et katt også....? Lær dere norsk! mvh Pantera Et hund og et katt??? Hva babler du om?? det har jo ikke noe med dette å gjøre?? Hvordan skal du bøye en hamster?: En hamster - hamsteren?? Hvem sier hamsteren? det heter jo hamsteret!!! Seff har det noe med dette å gjøre... er jo like gresk å si et hamster som et skitupp. Edit: og siden ordet er hankjønn skal det bøyes deretter... en hamster - hamsteren - hamstrer - hamstrene Endret 16. januar 2004 av GolfBag Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg sier et hamster... En hamster høres gebrokkent ut. Da sier du vel også et hund og et katt også....? Lær dere norsk! mvh Pantera Et hund og et katt??? Hva babler du om?? det har jo ikke noe med dette å gjøre?? Hvordan skal du bøye en hamster?: En hamster - hamsteren?? Hvem sier hamsteren? det heter jo hamsteret!!! Seff har det noe med dette å gjøre... er jo like gresk å si et hamster som et skitupp. Edit: og siden ordet er hankjønn skal det bøyes deretter... en hamster - hamsteren - hamstrer - hamstrene Hva så?? Nå bøyde du jo det riktig i forhold til EN hamster og du ser jo at det blir bare feil med hamsteren! "Hvem eier dette hamsteren?" "Ja, det hamsteren er min" Dette er riktig: "Hvem eier dette hamsteret?" "Ja, det hamsteret er mitt" Derfor! Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) Rettelse.. "den hamsteren er min" Endret 16. januar 2004 av GolfBag Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Et dverghamster. For sure NEI? En dverghamster, dverghamsteren, alle dverghamsterene, dverghamstere. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 ..denne tråden har begynt å spore litt ut i det latterlige. Tidlig i denne tråden refererte jeg til Tanums Store Rettskrivningsordbok ved å slå fast at det heter en hamster. Nå har jeg også slått opp i Bokmålsordliste ifra Aschenhoug, som sier det samme. Når det gjelder Nynorsk, så er dette også slått fast i Samlaget's Nyrnosk Ordliste. Det er også referert til ei ordliste på www. Hva enn man foretrekker å si, om det være seg en, eller et hamster, er egentlig likegyldig for meg, men korrekt norsk/nynorsk er en/ein hamster. Mer er det egentlig ikke å krangle om. Vis meg den ordlista som inneholder "et hamster"! mvh Bone Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg sier et hamster... En hamster høres gebrokkent ut. Da sier du vel også et hund og et katt også....? Lær dere norsk! mvh Pantera Jada, seff sier jeg det. Jeg spurte norsklæreren min i dag, og hun sa ET. Bor i Oslo og går på OHG. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Si at norsklæreren skal slå opp i ordboka, og svare deg igjen... en lærer er ikke et overmenneske som kan alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå