joiki Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Noen som vet om det er en reklamasjonsak? har et rtx 3080 der kontakten på skjermkortet smeltet delvis, 2 pinner. Har stått urørt i 2 år på samme sted. Har sendt mail til butikken(multicom), de mente der var fysisk skade å da dekket dem ikke det. Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april (endret) Hvorvidt du har krav på heving av kjøp/nytt produkt avhenger av om dette er brukerfeil eller feil på produktet (altså om det er en mangel). Smelting av kabel var som du kanskje vet rapportert på 4090 da dette ble lansert. Det viste seg ved nærmere undersøkelser at kablene smeltet grunnet brukerfeil, herunder at kabelen ikke var satt tilstrekkelig inn i GPU-en. Hvis kabelen er løs stiger temperaturen. Sjekk Gamersnexus sin video om dette. Jeg har ikke hørt om tilsvarende problem på 3080. Har du sjekket at kabelen sitter godt inn GPU-en? Har du sjekket om andre på nettet har rapportert samme problem? Til syvende og sist er dette antakelig ditt ord mot Multicoms. Altså om de tror på din forklaring (feil på produktet) eller om de tror dette er en brukerfeil. Om du ikke kommer noen vei med Multicomkan kan du klage til forbrukertilsynet for mekling og deretter eventuelt forbrukerklageutvalget. Det er altså ingen quick fix her. Les veiledning fra forbrukerrådet her. Alternativet er å bite i det sure eplet og eventuelt love deg selv å ikke handle hos denne selgeren igjen. Endret 18. april av Donkey Kong Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april (endret) Ja, dette er nok brukerfeil grunnet dårlig kontakt, alternativt er det fysisk dårlige kontakter på strømforsyning. Designmessig skjer ikke dette om man har god nok kontakt da en sørger for at kortet tåler å få inn den strømmen det trenger. Endret 23. april av vidor Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april (endret) Og du har ikke rørt kabler i pc eller psu på 2 år? eller gjort andre endringer på pc? Og samme bruk i denne tiden, ikke noe som har krevd mer strøm i det siste? Ferdig bygd pc? Det er vel mulig og få byttet denne kontakten om ikke selve kortet er ødelagt om du ikke får endret svar fra Multicom. Ville også tatt direkte kontakt med fabrikanten, har dette skjedd tidligere pga feil med deres kort vet de om dette. Synes det er noe snodig de ikke tar inn kortet for og sjekke ut årsaken. Du kan sikkert be komplett.no feil søke kortet, men da koster noen hundrelapper. Og samtidig få de til og sjekke strømforsyningen. Ser du andre fysiske skader på GPU? Har du sjekket kontakt i andre enden av ledningene og aktuell kontakt på PSU? Om du har en selvtest plugg for PSU koble fra ledninger fra pc og sjekk om den PSU starter Hvilken strømforsyning har du? Fabrikat, modell etc på GPU? Edit: Har du brukt en kabel med spitter til begge kontaktene eller har du brukt 2 kabler? Endret 18. april av baggiebridges Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Hadde det vært en ferdigbygd maskin så hadde jeg tatt det med de som bygde den. Hvis det er selvbygg så hadde jeg satt det på kontoen for egenopplæring. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april (endret) En ting som kan være relevant: Sjekk at strømkabel har strøm på alle pinnene (at ledninger ikke har mistet kontakten). Kablene kommer ofte med PSU. Det kan være kablene som forårsaker dette. Det kan også i teorien være skjermkort som ikke har kontakt med alle pinnene i pluggen, om det er sannsynlig vet jeg ikke. Endret 18. april av Svein M Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Må bare gjenta dette spørsmålet : merke og modell på PSU ? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Har du hatt dedikerte kabler per PCI-E -kontakt eller er det viderekobling? Det hadde nok hjulpet å se et bilde av hvordan dette har vært koblet og ytterligere informasjon om maskinvaren. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april joiki skrev (2 timer siden): Har stått urørt i 2 år på samme sted. Så det har i utgangspunktet vært god nok kontakt. Men kanskje en pinne er litt slakk i fjæra, det kommer litt luft inn mellom metallet i kabel og kortet. Så blir det litt korrosjon (luft er fuktig), det utvikler seg over tid, og motstanden øker i kontaktpunktet. Tilslutt blir det en liten lysbue, og da blir dette resultatet. Om svakheten i utgangspunktet var på kort eller PSU er umulig å si. Hvis man bruker kabel med færre pinner enn det er på kortet så blir man mye mer utsatt for slike feil. Så det BadCat sier er veldig relevant. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april 2 hours ago, joiki said: Noen som vet om det er en reklamasjonsak? har et rtx 3080 der kontakten på skjermkortet smeltet delvis, 2 pinner. Bortsett fra smeltet plast, virker kortet? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april (endret) On 18.4.2024 at 1:39 PM, Donkey Kong said: Hvorvidt du har krav på heving av kjøp/nytt produkt avhenger av om dette er brukerfeil eller feil på produktet (altså om det er en mangel). Smelting av kabel var som du kanskje vet rapportert på 4090 da dette ble lansert. Det viste seg ved nærmere undersøkelser at kablene smeltet grunnet brukerfeil, herunder at kabelen ikke var satt tilstrekkelig inn i GPU-en. Hvis kabelen er løs stiger temperaturen. Sjekk Gamersnexus sin video om dette. Ja og nei. Det kan både være en brukerfeil, og en mangel på produktet. Grunnen til at så mange fikk brent kontakten på 4090, var en designfeil med enkelte strømplugger på 4090, som gjorde at pluggen enkelt kunne settes i på en slik måte at kortet trodde det var full kontakt fordi lederene som "forhandlet" med strømforsyningen hadde kontakt, mens de faktiske strømførende lederene ikke var i kontakt. Kombinert med til at pluggen ikke "klikket" på plass som man er vant med, og at kortet kan trekke hundrevis av watt, førte dette til smeltede kontakter. Kontakten burde vært laget slik at det ikke burde være mulig, altså at kommunikasjonspinnene ikke burde kunne være i kontakt med mindre de strømførende pinnene også var. Da hadde kortet kun trukket strøm om pluggen var helt inne. NVidia innrømmet svakheten med pluggen, og har såvidt jeg vet erstattet kort som har smeltet. Endret 19. april av likferd Lenke til kommentar
Iki Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april likferd skrev (5 minutter siden): NVidia innrømmet svakheten med pluggen, og har såvidt jeg vet erstattet kort som har smeltet. De har innrømmet svakheten (ved å skylde på forbruker) samtidig som de har sagt at alle kort ville bli erstattet eller reparert (selv om ulike firma har nektet) I det stille, uten å selv opplyse om det, har dem innført en ny plugg som krever bedre tilknytning for å sende strøm. 12V-2x6. Denne blander de inn i produksjon på enkelte kort, slik at man ikke vet hva man får. Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april 16-stifs PCI Express-strømkontakt var kontakten det var design feil/bruker feil som man fikk erstatning for. Aktuell 3080 har ikke denne kontakten, har 2 X 8 Pinns kontakt. Så tror konklusjonen blir klar bruker feil eller feil ved kabel/PSU/GPU. Litt dumt at tråd starter ikke har respondert på etterlysning av detaljer om GPU og PSU Samt opplysninger om hardware ellers i pc. Om Multicom ikke vil ta inn GPU og sjekke den ut vil være ganske hårreisende, men ikke overraskende. 1 Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april @joiki Hvis ikke dekket av garanti etc, sjekk innboforsikringen din. Fikk dekket vannskade på min pc etter søl ved demontering av vannkjølings anlegget pga trykk i den ene slangen jeg koblet ifra. Selv om jeg hadde tilsynelatende tømt anlegget for vann. Må vel klassifiseres under brukerfeil. Fikk også noen måneder senere dekket RAM når de sluttet og virke som de skulle. Saken forblir åpen til alle deler i pc blir byttet ut av meg pga oppdatering etc. De dekket alle utgifter til transport og feilsøking(feilsøking først av komplett pc og senere av psu) Samt timebetaling for egen innsats. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Var vel reklamasjonsretten man skulle forholde seg til visst nok 😉 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå