Gå til innhold

Hvorfor tør ikke Vestlige utviklere å lage seksualiserte kvinnelige protagonister lengre?


Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

Det er akkurat det med overdrevne kroppsdimensjoner, kvinner har kanskje pupper å ræv, men det er det samme med menn bare at de er muskelberg i stedet, det fins en sykdom som kalles bigorexia, og det er akkurat hva det høres ut som, det er hovedsakelig menn som pådrar seg dette. Når alt kommer til alt så får vi bare godta at det er spillkarakterer med tegneserie design, og at proporsjoner strengt tatt ofte ikke stemmer.   

Jeg er enig i at mannlige karakterer ofte har overdrevne kroppsdimensjoner, men fokuset på seksualisering er noe mindre fremtredende sammenlignet med kvinnelige karakterer. Mannlige karakterer har ofte flere andre faktorer som bidrar til designet.

Mannlige karakterer med muskuløse kropper designes ofte for å representere styrke, kraft og heltemot. De er også vanligvis kledd for kamp og designet passer som regel bedre til rollen de har i spillet. Selv om de  fremstilles som attraktive, så er dette ofte sekundært i forhold til deres funksjon.

Det er sant at kroppene til mannlige karakterer ofte fremstår som urealistiske med overdreven muskelmasse, men i mange tilfeller når dette en del av designet så har musklene i det minste en funksjon som oftest. Hva slags egenskap får en kvinnelig karakter ved å veie for eksempel 50 kilo og ha en cupstørrelse G? Svaret er ganske åpenbart.

I tillegg til kroppen hos kvinner så har flere avslørende klær, noe som i mange tilfeller ikke passer til rollen de har. Dette fører til at de fremstår mer som objekter enn som handlingsorienterte figurer, da designet overskygger funksjon eller betydning i spillet.

Endret av Kassettspiller
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden har sporet av. Problemet er sjeldent at "woke-gjengen" eller "DEI-fantatikerne" kritiserer spill med seksualiserte og karikerte kvinnekropper. Problemet er heller langt oftere at gutter og mannebabyer skriker opp med en gang et spill presenterer en realistisk kvinnekropp eller (gud forby) tillater alternativ kjønnsdefinisjon i spill. Dere som har et problem med hvordan spillutviklere VELGER å lage SINE spill kan la være å kjøpe de spillene. Dette er et fiktivt problem som OP lager. Dere har fortsatt ett enormt marked av tradisjonelle mannsfantasier å velge imellom.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, JornHansen said:

Denne tråden har sporet av. Problemet er sjeldent at "woke-gjengen" eller "DEI-fantatikerne" kritiserer spill med seksualiserte og karikerte kvinnekropper. Problemet er heller langt oftere at gutter og mannebabyer skriker opp med en gang et spill presenterer en realistisk kvinnekropp eller (gud forby) tillater alternativ kjønnsdefinisjon i spill. Dere som har et problem med hvordan spillutviklere VELGER å lage SINE spill kan la være å kjøpe de spillene. Dette er et fiktivt problem som OP lager. Dere har fortsatt ett enormt marked av tradisjonelle mannsfantasier å velge imellom.

 

Problemet er kanskje firfoldig, egentlig – og handler om mer enn bare smak og preferanser.

  1. Økonomi og salg: Realistiske kvinnekropper kan være glimrende når de passer historien, som i Red Dead Redemption. Men la oss være ærlige: Spill er produkter laget for å selge, og idealiserte eller karikerte kvinnekropper selger bedre. Dette er ikke en konspirasjon, det er markedets natur. Forventningen om at spillindustrien skal ignorere hva publikum faktisk kjøper, er rett og slett virkelighetsfjern.

  2. Kontroversielle temaer: Representasjon av transkropper og kjønnsidentitet er kontroversielt, særlig når det gjelder barn. De som fremmer slike temaer må akseptere at dette vekker harme hos mange – det er en del av virkeligheten. Det betyr ikke at representasjon ikke skal finne sted, men å forvente en konfliktfri overgang er naivt. Dette er en verdikamp, og verdikamper er aldri uten friksjon.

  3. Merketilhørighet: Folk har sterke følelser knyttet til merkevarer. På samme måte som at noen elsker Apple og andre Samsung, har spill også lojalitet bygget på gjenkjennelig design og kultur. Når DEI-strategier omformer merkevarer til noe fansen ikke kjenner igjen, oppleves det som et svik. Når det skjer, ser vi "mannebabyer" skrike, men reaksjonen handler ofte om lojalitet og eierskapsfølelse – ikke bare om ideologi.

  4. Medias rolle: Media og influensere utnytter slike konflikter for egen vinning. Jo mer polarisering de skaper, jo mer oppmerksomhet får de. Enten det handler om at et spill er "for trans" eller "for seksualisert," så er det de som vinner på dramatikken – ikke spillutviklerne eller spillerne.

Spillere stemmer med lommeboka. Hvis du ikke liker retningen et spill eller en franchise tar, kjøp noe annet. Det er ikke vanskeligere enn det. Samtidig må vi anerkjenne at spillutviklere har rett til å eksperimentere, endre og utfordre normer. Det finnes et enormt marked for både tradisjonelle fantasier og mer eksperimentelle ideer – du trenger ikke like alt, og det trenger heller ikke å være laget for deg.

Kjernen i problemet er hvordan vi lar oss rive med i kunstig skapte konflikter, drevet av lojalitet, identitetspolitikk og medias hunger etter klikk. Kanskje det er på tide å bruke mer tid på spillene og mindre tid på å krangle om dem. Markedet finner balansen, som det alltid gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (14 minutter siden):

Forventningen om at spillindustrien skal ignorere hva publikum faktisk kjøper, er rett og slett virkelighetsfjern.

Jeg finner det ganske ironisk at du taler realiteten midt i mot og kaller det virkelighetsfjernt.

Hva tror du øker salgstallene mest? Appellere til menn, kvinner, voksne og unge, eller lage 18+ mykporno for unge menn?

Prøv å gjett hvor mange kopier "DEI WOKE transpositive" Hogwarts Legacy solgte, og prøv å gjett hvor mange kopier Stellar Blade solgte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Prøv å gjett hvor mange kopier "DEI WOKE transpositive" Hogwarts Legacy solgte, og prøv å gjett hvor mange kopier Stellar Blade solgte.

Hmm, ett produkt som rir merkevaren Harry Potter, og ett ingen har hørt om. Ja hvem selger best tro..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvorfor trenger vi sexifiserte karikaturer av menn og kvinner i spillverden?

Har gamingen gått så langt at det er vanskelig å skille fantasi fra virkelighet?

Gaming er for meg blitt psykologisk onani, kun egnet til å slå i hjel dyrbar tid og til å ødelegge jordnærhet…..

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (7 minutter siden):

Gaming er for meg blitt psykologisk onani, kun egnet til å slå i hjel dyrbar tid og til å ødelegge jordnærhet…..

Det finnes nok av mentalt utfordrende spill, som jeg synes er mindre "mentalonani" enn å se på hjernedøde TV-serier. Så lenge vi avgrenser det til underholdning og avkobling, og ikke gjør det til en eskapisme, så ser jeg ikke på spill som en ond innflytelse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (16 minutter siden):

Hvorfor trenger vi sexifiserte karikaturer av menn og kvinner i spillverden?

Har gamingen gått så langt at det er vanskelig å skille fantasi fra virkelighet?

Gaming er for meg blitt psykologisk onani, kun egnet til å slå i hjel dyrbar tid og til å ødelegge jordnærhet…..

Dette er et deg-problem ass

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvinnelige karakterer kan gjøres pene samtidig som de fremstår mer realistiske. En karakter trenger ikke å gjøres stygg for å se mer naturlig ut. :p

Om noen mener at en vanlig kvinnekropp er stygg, så kan det vise et problem med at man ikke har nok kunnskap om anatomi.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (36 minutter siden):

Kvinnelige karakterer kan gjøres pene samtidig som de fremstår mer realistiske. En karakter trenger ikke å gjøres stygg for å se mer naturlig ut. :p

Om man mener at en vanlig kvinnekropp er stygg, så viser det et problem med at noen ikke har nok kunnskap om anatomi.

Kan du gi meg noen eksempler på stygge kvinnelige karakterer i spill. Jeg sliter med å komme på en eneste EN når det gjelder protagonister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JornHansen skrev (23 minutter siden):

Kan du gi meg noen eksempler på stygge kvinnelige karakterer i spill. Jeg sliter med å komme på en eneste EN når det gjelder protagonister.

Jeg kommer ikke på noen kvinnelige karakterer som er stygge, fordi spill er noe jeg ikke har drevet med på lenge. Eller jo, men Minecraft og Sims er nok noe som er ikke er veldig relevant her. :p

Poenget er at karakterer ikke nødvendigvis trenger å være unaturlige eller overdrevent seksualiserte for å være interessante eller attraktive. Realistiske kropper er flotte og de er på ingen måte stygge.

Med 'stygt' antar jeg at det ikke er naturlige kropper det siktes til? (i hovedinnlegget) Jeg tenker ikke at det handler om karakterer får en mer realistisk kropp, men at den får stereotypiske trekk i tillegg som stereotypisk oppfattes som stygt. 

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Boing_80 said:

Merkelig hvordan en del av svarene i denne tråden ser ut som hentet fra hva ChatGPT ville ha foreslått.

Ja, det er en forferdelig greie, ikke sant? Samtidig har vi faktasjekking ved googling – for en uting. Det er jo juks. Bedre å bare finne på tilfeldige svar. Hvorfor ikke bruke fjærpenn mens man er i gang?

Her er et tips som kan være verdt å prøve: Få ChatGPT til å kritisere det du har skrevet. Spesielt hvis du har lyst til å skrive noe med spisse albuer. Det kan faktisk gjøre det skarpere uten at det sklir ut.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gavekort said:

Jeg finner det ganske ironisk at du taler realiteten midt i mot og kaller det virkelighetsfjernt.

Hva tror du øker salgstallene mest? Appellere til menn, kvinner, voksne og unge, eller lage 18+ mykporno for unge menn?

Prøv å gjett hvor mange kopier "DEI WOKE transpositive" Hogwarts Legacy solgte, og prøv å gjett hvor mange kopier Stellar Blade solgte.

Du setter en etablert, massiv merkevare opp mot et spill som kun er tilgjengelig på PS5. Det sier ganske mye om hvor skjevt sammenligningen din står.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (8 timer siden):

Dette er et deg-problem ass

Et «meg-problem» når jeg sjelden gidder å kaste bort tiden på fjollete gaming ?
Tidligere var sexifiserte karakterer begrenset til tegneserier og scifi.

I dag sitter tydeligvis mange i timesvis foran spillkonsollen for å dyrke fantasiene, men med avvikende kosthold, ødelagt helse og døgnrytme som eneste resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 minutter siden):

Et «meg-problem» når jeg sjelden gidder å kaste bort tiden på fjollete gaming ?
Tidligere var sexifiserte karakterer begrenset til tegneserier og scifi.

I dag sitter tydeligvis mange i timesvis foran spillkonsollen for å dyrke fantasiene, men med avvikende kosthold, ødelagt helse og døgnrytme som eneste resultat.

Tenkte mer at det var et selvprodusert problem om du bare finner spill der damene er sexifisert.
Men om du ikke gamer i det hele tatt så er det jo hverken et problem og heller ingen grunn til at du skal delta i denne tråden

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (7 timer siden):

Ja, det er en forferdelig greie, ikke sant? Samtidig har vi faktasjekking ved googling – for en uting. Det er jo juks. Bedre å bare finne på tilfeldige svar. Hvorfor ikke bruke fjærpenn mens man er i gang?

Her er et tips som kan være verdt å prøve: Få ChatGPT til å kritisere det du har skrevet. Spesielt hvis du har lyst til å skrive noe med spisse albuer. Det kan faktisk gjøre det skarpere uten at det sklir ut.

Følte du deg truffet? For en forsvarstale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avkledde kvinner selger. Stygge, påkledde kvinner hjelper ikke på salget. Visstnok lider en rekke spillselskap av å fått inn i rekkene slike som er opptatt av retten til å fornekte virkeligheten, og til å bli definert som god bare fordi man klager over hvor urettferdig verden er. Disse er opptatt av å bli kvitt gamle misogynistiske stereotypier, og fyrer derfor på med gamle, misogynistiske steropier. La meg nevne i fleng. Ta Saints Row som eksempel, her er traktorlesbene på plass, sammen med tøysegutter og prinsesselesber(Mn ikke for prinsesse, for da kunne de risikert å selge spill).

Det samme skjer i mange spill. Det som også er interessant er at traktorlesba som regel er den som bestemmer.. Så de har basically bare lagd menn med vulva. 

Gutteromsfantasiene er borte og machokara likeså; heller ei ingen "bjørner". Jeg antar det blir for "maskulint". 

Noe annet som er interessant er hvordan det i spill og film med kvinnelige helter for tiden, kun er helter som alltid er supre. De er perfekte fra start til slutt, mens de knuser all motstand, alltid. Litt som om man satt og dagdrømte for seg selv. 

Jeg vet ikke med andre, men jeg synes det er mer interessant med feilbarlige helter som utvikler seg, blir sterkere og som i beste klisjéstil akkurat klarer redde det viktige som betyr noe for dem, pga all anstrengelsen som leder opp til det vanskeligste vanskelige. 

Jeg må nå allikevel innrømme at jeg synes mykporno i alle kanaler er et tegn på en åpenbart skakkjørt kultur. For ikke snakke om hvor stor andel av internettrafikk som porno. 

 

Jeg synes ikke det er noe rart at fødselstallene stuper i vesten.

Japan har veldig lave fødselstall og det er en kjempeandel av kvinner og menn opptil 30 år som aldri har hatt samleie. Dessuten sier over 40 prosent av kvinner der borte at å se for seg at de har sex er ekkelt. 

Det sier seg vel litt selv at porno er med å bidra til dette, synes jeg. Og pornoen drar med seg annen kulturproduksjon. Sex selger, og er et billig triks etter mitt syn. Det er å benytte seg av vår biologiske og nødvendige programmering på simpleste vis. 

Hadde vi vært noe til kultur, hadde vi bestemt oss for hvordan vi ønska oss at spill, film og musikk skulle påvirke befolkningen, og f ta meg gjort forbudt pornografisk søppel overalt. Ta en titt på p3s bilder fra "gul løper". Artister kommer i gjennomsiktig undertøy for å få litt oppmerksomhet. Latterlig. 

Får tro pendelen svinger andre veien snart. 

Porno er dop, og å selge spill med avkledde damer er å koble seg på  avhengighet. 

Men wokegjengen kommer nok aldri til å klare å selge noe særlig spill. Til det er de alt for skinnhellige og forbanna på verden. 

 

 

 

Endret av Hrafnguth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere ting å ta tak i her:

- Alt for mange som tar ting alt for seriøst om dagen, særlig ting som egentlig er ganske tullete, slik som Marvel-helter. Skal man være over-the-top, så må det være med et glimt i øyet. Det er derfor Bayonetta funker, man tuller med stereotypiene og gjør narr av dem. 

- Er det for lite manga-damer om dagen? Man kan vel absolutt drukne i dette om man ønsker. Kan ikke forstå at dette skal være mangelvare. Dessverre infiserte dette min favoritt-genre (bullet-hell shoot'em ups) for ganske lenge siden, og derfor har man bra spill som egentlig er litt pinlige å spille (feks. Deathsmiles, Triggerheart Exelica).

- Ting går vel litt i bølger, man hadde realistiske, men fortsatt beintøffe og attraktive kvinnelige helter i film for lenge siden (Ripley i Alien, Sarah Connor i Terminator), det burde absolutt være mulig å få til. Michael Biehn gjorde en karriere ut av å dø mens hans kvinnelige motparter overlevde, men det understreket hvor farlige monsterene var heller enn å gjøre Biehns karakterer til noen sveklinger, IMHO. 

- De perfekte/supre heltene har alltid eksistert, men enig i at de er lite attraktive, uansett kjønn. John McLane i Die Hard er en utrolig mye mer engasjerende helt enn alle mulige dårlige Jean-Claude van Damme-karakterer som alltid hadde steinkontroll. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...